زندگینامه آیت الله سیدمحمد فقیه

خلاصه مطلب:

سیدمحمد فقیه از اعضای مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه نی ریز بودند.

توضیحات :

سیدمحمد فقیه در تاریخ 21 فروردین ماه سال 1321 در خانواده ای متدین و روحانی متولد شد. او از سن 5 سالگی به مکتب خانه رفت، و فراگیری قرآن را آغاز کرد. در همان کودکی به تشویق پدرش به منبر می رفت و مرثیه خوانی و ذکر مصائب اهل بیت را آغاز کرد. 

او در سال 1337 پس از اخذ دیپلم به همراه پدر و برادرش راهی قم شد، و در مدرسه حجتیه مشغول تحصیل شد. پس از 7 سال تحصیل در این مدرسه، و بعد از جریان فیضیه و تبعید امام خمینی (س) به مدرسه آیت الله بروجردی رفته و حدود 12 سال به ادامه تحصیل در آن جا پرداخت. 

او قسمتی از دروس مقدمات را نزد پدر و پدربزرگش در نی ریز فراگرفت، و بخش دیگر آن را نزد حضرات آیات سیدزین العابدین مرندی، سید حسین درچه ای، شیخ رحمت الله فشارکی، میرزا محسن دوزدوزانی، میرزا هاشم تقدیری، شیخ عبدالله نظری مازندرانی، شیخ حسین شب زنده دار جهرمی، شیخ یحیی انصاری و ... آموخت. 

او همچنین دروس سطح را در محضر حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و سلطانی طباطبایی و.. پشت سر گذاشت، و برای فراگیری دروس خارج فقه در محضر مراجعی از جمله امام خمینی و حضرات آیات فاضل لنکرانی، گلپایگانی، محقق داماد، میرزا هاشم آملی آموخت، او فلسفه را در محضرت حضرات آیات شهید مفتح، شهید مطهری، جوادی آملی و مرحوم علامه حسن زاده فراگرفت. 

آیت الله فقیه از آغاز نهضت روحانیت و جریان انجمن های ایالتی و ولایتی فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرد، او در تمامی مبارزات علیه رژیم شاه حاضر بود. در ایام محرم و صفر و ماه رمضان و زمان تعطیلات حوزه در مجالس مذهبی حضور می یافت و اقدام به آگاه سازی نسل جوان علیه رژیم پهلوی می کرد، او همچنین پایه گذار حرکت ضد رژیم در نی ریز محسوب می شود. 

در سال 1346 توسط ساواک دستگیر شد و چندین روز را در زندان شهربانی شیراز سپری کرد، و پس از محاکمه آزاد شد، همچنین در سال 1353 به علت مبارزاتش به فردوس تبعید شد و در همان زمان پس از تبعید با آیت الله خامنه ای ملاقات کرد. 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دی ماه سال 1358 با حکم امام خمینی به عنوان امام جمعه و نماینده ایشان در نی ریز منصوب شد. او همچنینی به عنوان نماینده ائمه جمعه و عضو شورای کشاورزی استان فعال بوده و از اعضای شورای مرکزی ائمه جمعه استان فارس به شمار می رفت. 

آیت الله فقیه به عنوان نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت. 

فعالیت در زمینه تشکیل نهادهایی از جمله جهاد سازندگی، کمیته امداد، سپاه پاسداران، عقیدتی سیاسی شهربانی، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و نهضت سوادآموزی از جمله فعالیت های ایشان محسوب می شود. 

تاسیس چندین مسجد و حسینیه، حوزه های علمیه خواهران و برادران، صندوق قرض الحسنه قائم (عج الله تعالی فرجه)، کتابخانه، دانشگاه آزاد اسلامی، مشارکت در تجدید بنای امام زادگان واجب التعظیم و گلزار شهدای شهر، تدریس در حوزه علمیه، دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی و کاربردی، کمک به آسیب دیدگان سیل و زلزله، تشکیل جلسات تفسیر قرآن، تلاش در جهت حفظ و احیای موقوفات، تشکیل سمینارها و اعزام مبلغین به روستاها، تشکیل ستاد کمک رسانی به جبهه های جنگ تحمیلی و... از دیگر فعالیت های ایشان پس از پیروزی انقلاب است. 

ایشان به لحاظ علمی به درجه اجتهاد رسیده و از سوی کمیته تخصصی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مدرک معادل دکترا دریافت کرده و از اعضای هیات علمی رسمی و تمام وقت دانشگاه آزاد بودند. همچنین در دوران حضور در قم به توصیه آیت الله جوادی آملی در مدرسه حاج سعادت، جوهر النضید و شرح تجرید الاعتقاد را تدریس می کردند. 

آیت الله فقیه در تاریخ 2 فروردین ماه سال 1401 در نی ریز رحلت کردند.