زندگینامه آیت الله سیدمجتبی رودباری

خلاصه مطلب:

سیدمجتبی رودباری از علمای گیلانی و از شاگردان امام خمینی (س) بود. 

 

توضیحات :

سیدمجتبی رودباری در سال 1312 در نجف اشرف متولد شده است، او در سال 1319 به همراه پدر به رشت بازگشت. او پس از طی دوران تحصیلات ابتدایی در رشت، در مهر ماه سال 1326 با نظر پدر گرامیشان در راه فراگیری علوم دینی گام نهاد. او کتاب جامع المقدمات را نزد آیت الله ضیابری فراگرفت. وی پس از 3 سال تحصیل در حوزه علمیه رشت، در سال 1329 راهی قم شد، و مدت 14 سال در قم به فراگیری علوم حوزوی پرداخت. او در سال 1343 به امر پدرش راهی حوزه علمیه نجف شد، و مدت 15 سال در نجف علوم دینی آموخت. 

او هنگام آغاز فراگیری درس خارج ابتدا در محضر آیت الله شیخ عباس شاهرودی و آیت الله العظمی بروجردی رفت و پس از دو سال تلمذ در محضر این بزرگواران در محضر امام خمینی (س) حاضر شد. 

ایشان مدت 23 سال را در دوران تحصیل در قم و نجف در محضر امام خمینی (س) حضور داشت. از دیگر اساتید او می توان به حضرات آیات سیدمحمود ضیابری، شیخ محمدعلی امنیان، آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، میرزا محمدتقی ستوده اراکی، سیدعبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی، بروجردی، میرزا هاشم آملی، خوئی و حکیم اشاره کرد. 

در شهریور ماه سال 1358 شمسی آیت الله رودباری به ایران بازگشت و به رشت رفت. او همه روزه در مسجد صفی رشت که از مساجد فعال دوران پیش از پیروزی انقلاب بوده به اقامه نماز می پرداخت. 

ایشان مسئول مدرسه علمیه جامع رشت و نائب رئیس شورای مدیریت حوزه های علمیه گیلان بود. از جمله اقدامات فرهنگی ایشان می توان به تاسیس کتابخانه عمومی حضرت امیرالمومنین در رشت است. 

ایشان در تاریخ 2 فروردین ماه سال 1401 در سن 89 سالگی به علت کهولت سن رحلت کرد.