زندگینامه آیت الله سیدکاظم نورمفیدی

خلاصه مطلب:

سیدکاظم نورمفیدی نماینده مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان است.

 

 

توضیحات :

سیدکاظم نورمفیدی در سال 1319 در گرگان و در خانواده ای متدین متولد شده است. در کودکی علاقه بسیاری به مجالس مذهبی و دینی داشت و سرانجام در سال 1331 در سن 12 سالگی به حوزه علمیه گرگان رفت، و مقدمات را در گرگان طی کرد. 

وی در سال 1335 راهی حوزه علمیه مشهد شد و از محضر اساتید از جمله حضرات آیات ادیب نیشابوری دوم به فراگیری علوم دینی پرداخت. دوستی ایشان با آیت الله خامنه ای و شهید عبدالکریم هاشمی نژاد در همین دوران شکل گرفت. سپس در سال 1337 به حوزه علمیه قم رفت، از ابتدای ورود به حوزه علمیه قم علاقه بسیاری به شخصیت امام خمینی (س) پیدا کرد و در مناسبت های مختلف به بیت ایشان رفت و آمد می کرد. او سطوح عالی را در قم و نزد اساتید بزرگی همچون آیت الله فاضل لنکرانی آموخت. پس از اتمام سطوح عالیه مدتی را در درس حضرت امام شرکت می کرد، و بعد از فوت آیت الله بروجردی از مبلغان مرجعیت امام بود، و با وجود ممنوعیت رساله امام را پخش می کرد. 

از زمان آغاز نهضت امام خمینی از فعالین حرکت اسلامی مردم بود. بعد از تبعید امام خمینی در درس حضرات آیات محقق داماد، اراکی، گلپایگانی، شیخ مرتضی حائری و میرزا هاشم آملی حضور یافت، و مورد توجه اساتید خود قرار داشت، پس از آن نیز در میان طلاب مازندران شهرت یافت. 

او به همراه هم بحث و دوست قدیمی اش، در درس فقه و اصول آیت الله سیدمصطفی محقق داماد و دروس فلسفه حاضر میشد، و در جلسات هفتگی شهید مطهری نیز شرکت می کرد. 

ایشان را می توان پرچمدار مبارزه با رژیم شاه در منطقه گرگان و مازندران دانست، اوایل شروع نهضت امام خمینی بود که مامور شد پیام امام را به علمای منطقه برساند و آنان را به مبارزه دعوت کند. او بارها در گرگان از سوی ساواک قم مورد تعقیب قرار گرفت و احضار شد،  در سال 1354 پس از فوت حجت الاسلام و المسلمین نبوی به دعوت جمعی از اهالی گرگان به آنجا بازگشت و به اقامه نماز جماعت، تشکیل جلسات سخنرانی و درس های قرآن و نهج البلاغه پرداخت، تا جایی که مسجد حاج آقا کوچک گرگان به کانون مبارزه علیه رژیم شاه تبدیل شد. ایشان با همکاری علمای مبارز به سازماندهی تظاهرات مردمی علیه رژیم پهلوی اقدام کرد تا این که سرانجام به دستور شخص شاه، به مدت 2 سال از گرگان تبعید شد، اما پس از مدتی محکومیت در بندرلنگه و مریوان با فشارهای مردمی آزاد شد. 

 

آیت الله نورمفیدی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئول کمیته های موقت انقلاب شد، و سپس با حکم امام خمینی به عنوان حاکم شرع دادگاه انقلاب منصوب شد. در مرداد ماه سال 1358 نیز با حکم امام خمینی به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان منصوب شد، و اولین نمازجمعه گرگان را همزمان با اولین نماز جمعه تهران اقامه کرد، و ایشان قدیمی ترین امام جمعه ایران است. 

در دوران دفاع مقدس از پشتیبانان اصلی رزمندگان بود، و بارها در جبهه حضور یافت. او در سال 1360 از سوی منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت، و دو نفر از محافظانش به شهادت رسیده و یکی از آنان به درجه جانبازی نائل شد. منافقین پس از دستگیری هدف از ترور ایشان را ایجاد وحدت در منطقه اعلام کردند. 

از ابتدای انقلاب رشد و پیشرفت همه جانبه گرگان را هدف قرار داده و در این راستا فعالیت هایی انجام داده است، از جمله اقدامات ایشان می توان به تاسیس حوزه علمیه امام خمینی، مدرسه علمیه الزهرا و موسسه فرهنگی میرداماد اشاره کرد. ایشان با اجازه از شخص امام خمینی اقدام به تاسیس موسسه ای کردند که درآمد آن با فعالیت های سالم اقتصادی صرف امور فرهنگی و دینی و خدمات عام المنفعه شود، و همه واحدهای اقتصادی ملک شخصی نبوده و صرف امور عام المنفعه می شوند، از جمله خدمات عام المنفعه ایشان می توان به ساخت مراکز آموزشی و درمانی، بازسازی مساجد و حسینیه ها در نقاط مختلف استان گرگان، تاسیس صندوق های قرض الحسنه ویژه طلاب و دانشجویان اشاره کرد. 

ایشان پس از رحلت امام خمینی با حکم آیت الله خامنه ای به سمت نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان منصوب شدند. 

با همت و تلاش مستمر و طاقت فرسای ایشان و همکاری نمایندگان محترم استان، منطقه گرگان در سال 1376 به عنوان استانی مستقل در شمال کشور تأسیس شد. این اقدام اساسی ترین گام در جهت توسعه پایدار استان محسوب می شود.

آیت الله نورمفیدی سه دوره با رای مردم به مجلس خبرگان رهبری راه یافت. وی با آن که از ابتدای انقلاب با مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی روبرو بود ولی هیچ گاه در طول سال های پس از انقلاب تدریس در حوزه و ارتباط با مردم را قطع نکرده اند و هم اکنون نیز به تدریس خارج فقه مشغول می باشد.