زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی

خلاصه مطلب:

عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین و امام جمعه قزوین است، او ریاست دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های استان قزوین، عضویت در هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (س) و معاونت تحقیقات و پژوهش حوزه علمیه قزوین را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. 

 

 

 

توضیحات :

عبدالکریم عابدینی در سال 1335 در روستای چاله در استان قزوین متولد شده است. او در سال 1350 به حوزه علمیه قزوین رفت، و پس از مدتی راهی تهران شده و به مدرسه علمیه قائم در چیذر شمیران  رفت، این دوره با حضور شهید حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اندرزگو که به شیخ عباس تهرانی شهرت داشت همزمان بود. سپس در سال 1353 برای ادامه تحصیلاتش به قم رفت. او در تاریخ 17 خرداد سال 1354 در مدرسه فیضیه حضور داشت، و بعد از دوران زندان و تبعید در سال 1356 به قم بازگشت و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر ادامه تحصیلاتش به ادامه مبارزات علیه رژیم پهلوی نیز پرداخت. 

از اساتید او در دوران تحصیلاتش در قم می توان به حضرات آیات مکارم شیرازی، پایانی، مشکینی اردبیلی، اعتمادی تبریزی، اشتهاردی، ستوده و وجدانی اشاره کرد. او دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر حضرات آیات فاضل لنکرانی، منتظری، مکارم شیرازی و سبحانی فراگرفت، و برای درس های رجال و درایه در محضر آیت الله سبحانی حضور یافت، او برای فراگیری دروس حکمت متعالیه، آیات متاله از درس علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی بهره برد، معارفت قرآنی را از حضرات آیات مشکینی اردبیلی، معرفت و جوادی آملی آموخت. وی تحصیلات حوزوی اش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سطح چهار (معادل دکتری) ادامه داد. 

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشت و پس از آن تا سال 1377 مشغول تدریس، تحقیق و پژوهش و تبلیغ بود، سپس در این سال به قزوین رفته و تدریس سطوح عالیه فقه، اصول، تفسیر قرآن و نهج البلاغه را در حوزه و دانشگاه آغاز کرد. عابدینی کتب و مقالات متعددی را به رشته تحریر درآورده و علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه در پژوهش ها و فعالیت های علمی بسیاری حضور فعال داشته است. 

او از سوی آیت الله باریک بین به عنوان امام جمعه موقت قزوین فعالیت می کرد، و همچنین معاونت تحقیقات و پژوهش حوزه علمیه قزوین را برعهده داشت. عابدینی از سال 1382 به عنوان مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بین المللی امام خمینی (س) فعالیت می کرد، و در ادامه به عنوان رئیس نهادهای دانشگاه های استان منصب شد، عضویت در هیات علمی دانشگاه و شورای عالی حوزه علمیه قزوین از دیگر مسئولیت های او به شمار می آید. 

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی در تاریخ 11 اسفند ماه سال 1393 پس از کناره گیری حجت الاسلام و المسلمین هادی باریک بین به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین از سوی مقام معظم رهبری معرفی شد.