زندگینامه آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد

توضیحات :

سیدیوسف طباطبایی نژاد در شهریور ماه سال 1323 شمسی در روستای ظفرقند اردستان در خانواده ای روحانی متولد شد. پدرش مرحوم آیت الله حاج میرزا علی طباطبایی نژاد از روحانیون اردستان و مادرشان فرزند آیت الله حاج شیخ اسدالله معین اصفهانی بود. شایان ذکر است برادر ایشان حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدنورالله طباطبایی نژاد مردم اردستان در دوره اول مجلس شورای اسلامی بوده و از شهدای حادثه هفتم تیر هستند. 

او پس از طی دوران ابتدایی در سال 1337 با مشورت پدر با هدف فراگیری علوم دینی راهی قم شد. تا سال 1343 دروس مقدماتی و بخشی عمده ای از کتب سطح حوزه را فراگرفت، در اواخر سال 1343 تقریبا همزمان با تبعید امام خمینی (س) به ترکیه برای ادامه تحصیل به نجف رفت و در آنجا در محضر اساتیدی همچون شهید آیت الله مدنی، شهید آیت الله غروی و آیت الله راستی کاشانی حضور یافت. 

سپس در درس خارج فقه امام خمینی (س) و درس خارج اصول آیت الله العظمی خوئی شرکت کرد و مدتی را نیز از دروس خارج آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی سیدعبدالعلاء سبزواری و آیت الله العظمی آمیرزا باقر زنجانی بهره برد. او فلسفه را نزد مرحوم آیت الله شیخ عباس قوچانی و مرحوم آیت الله لنکرانی فراگرفت. 

طباطبایی نژاد اواخر سال 1348 از نجف به ایران بازگشت و بعد از ازدواج به دلیل نبود امکان برگشت به حوزه علمیه نجف، به ادامه تحصیل خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم پرداخت و از محضر اساتیدی از جمله مرحوم آیت الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی و آیت الله العظمی وحید خراسانی بهره برد، او تا سال 1360 به این روش ادامه داد و پس از آن با توجه به این که دوره خارج اصول را به طور کامل فراگرفته بود و بیش از 14 سال در درس خارج فقه علماء شرکت کرده بود نیازی به ادامه تحصیل ندید و بیشتر زمان خود را به تدریس و پرداختن به کار قضایی می پرداخت. 

ایشان تدریس در حوزه را از سال 1342 آغاز کرد و تا کنون نیز به تدریس ادامه می دهد. ایشان علاوه بر تدریس در حوزه های علمیه دوره های معارف اسلامی را در دانشگاه اصفهان و دانشکده سپاه قم تدریس کرده اند. ایشان حتی در دوران نمایندگی مجلس نیز تدریس در حوزه علمیه مدرسه شهید مطهری تهران را ادامه دادند. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان در سال 1360 به دعوت شورای عالی قضائی به عضویت دادگاه عالی انقلاب درآمدند و تا اوایل سال 1366 در این جایگاه به فعالیت پرداختند، در سال 1366 عضو دیوانعالی کشور شدند و به عنوان عضو معاون شعبه 27 که در شهر مقدس قم بود به امر رسیدگی به پرونده های قضایی پرداختند. 

در فاصله سال های 1367 تا 1375 به عنوان نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، در این دوران به صورت همزمان از سوی شورای نگهبان به عنوان نماینده آن شورا به شورای عالی آموزش و پرورش کشور معرفی شده و با حکم رئیس جمهور وقت طی دو دوره به آن سمت منصوب شد. 

بعد از پایان دوره چهارم مجلس شورای اسلامی به کار اصلی خود در دیوان عالی کشور بازگشته و به عنوان عضو معاون شعبه دوم دیوان عالی مشغول به فعالیت شد. 

در شهریور ماه سال 1376 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ایشان در سوریه منصوب شد و سرپرستی دینی کلیه شیعیان آن کشور را به عهده داشت، و تا شهریور ماه سال 1381 در این سمت باقی ماند. از جمله اقدامات ایشان در آن دوران تاسیس بیش از 6 مدرسه علمیه خواهران در شهرهای مختلف سوریه، تعمیر و تکمیل مدرسه پسرانه امام خمینی، تاسیس دانشگاه آزاد برای طلاب و ایجاد اتحاد میان شیعیان و دفاتر علما را می توان نام برد. 

 در شهریور ماه سال 1381 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ایشان در استان اصفهان و امام جمعه اصفهان منصوب شدند. ایشان در بهمن ماه سال 1383 با حکم آیت الله مظاهری به عنوان مدیر حوزه علمیه اصفهان منصوب شدند. 

 

فهرست سایر مسئولیت ها:

  • نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

  • رئیس کمیسیون برسی راههای پاسداری و حراست از ولایت فقیه

  • عضو کمیسیون اصل  ۱۰۷ و  ۱۰۹ قانون اساسی مجلس خبرگان

  • رئیس کمیته همکاریهای استان ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه

  • عضو شورای سیاستگذاری تبلیغ

  • نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن استان اصفهان

  • مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان

  • عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 

  • ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان 

  • ریاست بنیاد بین المللی غدیر استان اصفهان 

  • عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان

  • ریاست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان 

  • ریاست بنیاد فرهنگی المهدی

  • ریاست ستاد شعبانیه استان اصفهان 

  • ریاست ستاد زکات استان اصفهان