زندگینامه فرهاد دژپسند

خلاصه مطلب:

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم بوده، که سوابقی از جمله ریاست سازمان برنامه و بودجه، ریاست مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری و معاونت امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پیشینه او به چشم می خورد. 

توضیحات :

فرهاد دژپسند در تاریخ 1 خرداد ماه سال 1341 در بهشهر استان مازندران متولد شده است. او مدرک کارشناسی اقتصاد نظری، کارشناسی ارشد برنامه ریزی سیستم های اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای اقتصاد بین الملل از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده است. وی دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. 

دژپسند تالیفات و ترجمه هایی از جمله «اقتصاد ایران در دوره جنگ تحمیلی»، «مبانی توسعه پایدار در ایران»، «اطلس مناطق محروم کشور، سطح بندی و پهنه بندی مناطق محروم کشور و مزیت های نسبی این مناطق» و «تورم، دلایل و راه های مهار آن در اقتصاد ایران» را به رشته تحریر درآورده است، و همچنین مقالات و پژوهش هایی با تمرکز بر موضوعات اقتصادی را در نشریات معتبر پژوهشی منتشر کرده است. 

در دولت سیدمحمد خاتمی دژپسند به عنوان معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی فعالیت می کرد، و نقش موثری در تهیه قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیکی ایفا کرده است. او سپس به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی منصوب شد و به عنوان معاون تولید و برنامه ریزی این سازمان برگزیده شد. 

دژپسند از دوران دانشجویی علی رغم تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی با دانشجویان دانشگاه تهران از جمله فرهاد رهبر و علی طیب نیا در ارتباط بود و این ارتباط با توجه به حضور این افراد در مدیریت ارشد کشور، موجب همکاری وی در سیاستگذاری و مدیریت کلان اقتصادی در دوره های مختلف شد. 

در اولین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی او به عنوان معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه منصوب شد، و پس از حدود چهار سال فعالیت در این سمت در تاریخ 22 شهریور ماه سال 1396 با حکم محمدباقر نوبخت، به عنوان مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری منصوب شد. 

او همچنین به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مشغول فعالیت بود تا این که در تاریخ 4 مهر ماه سال 1396 با تصمیم اسحاق جهانگیری از این سمت کنار رفت و با تصمیم حسن روحانی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از مسعود کرباسیان، به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، و توانست اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورد و سکان وزارت را به دست بگیرد. 

 

فهرست سایر سوابق اجرایی: 

  • رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه
  • معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی
  • معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
  • مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
  • مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
  • مدیرکل دفتر ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
  • معاون مدیرکل دفتر امور آموزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
  • مشاور امور اقتصادی رئیس دیوان محاسبات کشور و سرپرست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران