زندگینامه علی باقری کنی

خلاصه مطلب:

علی باقری کنی به عنوان معاون سیاسی وزارت امورخارجه فعالیت می کند، او پیش از این معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و دبیری ستاد حقوق بشر را برعهده داشته و نیز معاون سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و از مذاکره کنندگان ارشد در مذاکرات هسته ای در دوران او بوده است. 

 

 

توضیحات :

علی باقری کنی در سال 1346 متولد شده است. او در رشته معارف اسلامی و اقتصاد در دانشگاه امام صادق علیه السلام تحصیل کرده است. او پیشینه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز داراست. 

علی باقری کنی فرزند محمدباقر باقری کنی است که از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری و عضو هیات امنای موسسه جامعه الصادق است، او همچنین برادرزاده مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی است.

او در سال 1373 پس از مدت کوتاهی حضور در سازمان صدا و سیما، فعالیت در وزارت خارجه را آغاز کرده است. از سال 1386 تا 1392 در دولت محمود احمدی نژاد در تیم هسته ای ایران بود و در مذاکرات هسته ای در کنار سعید جلیلی فعالیت می کرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 باقری کنی رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بود، و در شورای عالی امنیت ملی به عنوان معاون جلیلی حضور داشت. 

وی در تاریخ 8 دی ماه سال 1398 با حکم آیت الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان معاون امور بین الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد. ستاد حقوق بشر زیر مجموعه قوه قضاییه است و در دوران ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و با تصویب مقام معظم رهبری در سال 1384 تاسیس شده است، و نقش دستگاه دیپلماسی قوه قضاییه را بازی می کند، و در مجامع جهانی پاسخگوی اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در ایران است. پیش از باقری کنی، محمدجواد لاریجانی به مدت 14 سال ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضاییه را برعهده داشته است. 

باقری کنی در تاریخ 23 شهریور ماه سال 1400 با حکم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه وقت به عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه منصوب منصوب شد، و جایگزین سید عباس عراقچی گشت.