زندگینامه سعید جلیلی

متولد:
1344-06-14
خلاصه مطلب:

سعید جلیلی از سیاستمداران با گرایش اصول گرایی است، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است، او پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره کننده هسته ای ایران با کشورهای غربی بود. 

توضیحات :

سعید جلیلی متولد 15 شهریور ماه سال 1344 در شهر مقدس مشهد است. پدرش اهل بیرجند، دانش آموخته زبان فرانسه، معلم و مدیر دبستان نواب صفوی مشهد و مادرش اهل اردبیل است.

او تحصیلاتش را از ابتدایی تا پیش از دانشگاه در مشهد سپری کرد، و پس از آن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته معارف اسلامی علوم سیاسی را از دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گرفت. جلیلی با زبان های انگلیسی و عربی نیز آشنایی دارد.

جلیلی در دانشگاه امام صادق (علیه السلام) به تدریس "دیپلماسی پیامبر (صل الله علیه و آله)" می پردازد، و سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را نیز دارد.

جلیلی در دوران 8 سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشت، او دیده بان تیپ 21 امام رضا (علیه السلام) خراسان بود، که در دی ماه سال 1365 زخمی شد، و به دلیل نبود امکانات کافی در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه پای راست خود را از دست داد، پس از آن در تدارکات لشکر حاضر شد. 

 

تصویری از حضور سعید جلیلی در جبهه های دفاع مقدس

سعید جلیلی

 

 وی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال 1392 در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، و بیش از 4 میلیون رای کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سعی جلیلی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

 

فهرست سایر سمت های سعید جلیلی:

  • ۱۳۷۰: رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه
  • ۱۳۷۶: معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه
  • ۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
  • ۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
  • ۱۳۸۷: نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی 
  • ۱۳۹۳: عضو شورای راهبردی روابط خارجی 

 

زندگی خانوادگی

سعید جلیلی در سال 1371 با خانم فاطمه سجادی ازدواج کرد، او پزشک عمومی است؛ حاصل این ازدواج یک پسر به نام سجاد است.

 

تصویری از حضور سعید جلیلی و فرزندش در راهپیمایی

سعید جلیلی