زندگینامه غلامعلی حدادعادل

خلاصه مطلب:

غلامعلی حدادعادل از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است، او ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را برعهده دارد، و از دیگر سوابق وی می توان به عضویت در شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد. 

 

توضیحات :

غلامعلی حداد عادل در تهران و در سال 1324 متولد شده است. او تحصیلات متوسطه را در رشته ریاضی و در سال 1342 به پایان رسانده است، پس از آن مدرک کارشناسی فیزیک را در سال 1345 از دانشگاه تهران دریافت کرده است، او مدرک کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه شیراز را در سال 1347، مدرک کارشناسی ارشد فلسفه را از دانشگاه تهران و در سال 1351 و دکترای فلسلفه را از همان دانشگاه در سال 1364 اخذ کرده است. 

حدادعادل در درس های فلسفه شهید مطهری در فاصله سال های 1351 تا 1357 شرکت داشته است، و به زبان های انگلیسی و عربی مسلط است، او همچنین به زبان فرانسه آشنایی دارد. وی از تاریخ دوم مرداد ماه سال 1369 به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمده است. 

وی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دانشیار فلسفه است، در حوزه علمیه قم از سال 1369 تا 1373 مدرس درس «کلام جدید» بوده است، در سال های 1351 تا 1364 در مرکز تعلیمات عمومی دانشگاه صنعتی شریف مربی و استادیار بوده، در سال های 1347 تا 1350 در دانشگاه شهید بهشتی مربی فیزیک بوده و نیز مربی فیزیک دانشگاه شیراز در سال های 1345 تا 1347 بوده است، او همچنین موسس دبیرستان های پسرانه و دخترانه فرهنگ که به ترتیب در سال 1371 و 1372 تاسیس شده می باشد. 

حدادعادل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در معاونت وزارت ارشاد مشغول فعالیت شد، و در این دروان در شوارای مدیریت صدا و سیما نیز حضور داشت، پس از آن به وزارت آموزش و پرورش رفت و در فاصله سال های 1361 تا 1372 مشاور و معاون این وزارتخانه بود.

او در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و در دوره های ششم، هفتم، هشتم و نهم مجلس حضور داشت که در مجلس هفتم ریاست مجلس را برعهده داشت. او در انتخابات مجلس دهم نیز شرکت کرد، و موفق به راهیابی به مجلس نگردید. 

 

فهرست سایر سوابق اجرایی: 

  • مشاور عالی مقام‌ معظم رهبری از سال 1387 
  • رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سال 1374 تا 1384 و از سال 1387 تا کنون 
  • مدیرعامل بنیاد دائره‌المعارف اسلامی (به ریاست عالیه مقام‌معظم رهبری) از سال 1374  
  • رئیس کنگره بین‌المللی فلسفه در سال 1389
  • نماینده هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران 

 

زندگی خانوادگی 

همسر غلامعلی حداد عادل خانم طیبه ماهروزاده است، که مدرک دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دارد و سوابقی همچون مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوی، مدیر پژوهشکده مطالعات زنان دانشگاه الزهرا، دانشیار دانشگاه الزهرا دارد، او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضوی هیئت موسس انجمن فلسفه ایران، عضو هیئت امنای سازمان انجمن اولیاء و مربیان، و موسس شبکه زنان دانشمند مسلمان بوده و به عنوان سردبیر چندین مجله تخصصی نیز نقش آفرینی کرده است. 

حاصل ازدواج غلامعلی حدادعادل و طیبه ماهرو چهار فرزند به نام های فریدالدین، آزاده، زهرا و بنت الهدی است.