زندگینامه آیت الله محمدرضا ناصری

خلاصه مطلب:

آیت الله محمدرضا ناصری از مبارزین فعال علیه رژیم پهلوی بوده، او سوابقی همچون دادستانی یزد، امامت جمعه استان چهارمحال بختیاری و یزد را نیز داراست. 

 

توضیحات :

محمدرضا ناصری در سال 1323 در یزد متولد شده است. او در دو سالگی مادرش را از دست می دهد و به همراه پدر راهی تهران می شود.

پدرش او را برای تحصیل علوم دینی به مدرسه ای در مسجد آقای مجتهدی می فرستد. او پیشرفت قابل ملاحظه و سریعی در مقدمات داشته و پس از مدتی همزمان با تحصیل به تدریس هم پرداخت. 

آیت الله ناصری در سال 1341 و 1342 به ویژه در خصوص مسئله انجمن های ایالت و ولایتی فعالیت هایش علیه رژیم و همراهی با امام خمینی (س) را شدت بخشید، آن زمان اولین اعلامیه ها را با همکاری دوستانش به در و دیوار تهران می چسباند. 

ایشان در زمان دستگیری امام خمینی (س) به صورت محرمانه جلسات را برگزار می کرد، در همان دوران بود که با یاری دیگر انقلابیون جمعیت موتلفه را پایه گذاری کرد. او بعد از قتل حسنعلی منصور به صورت مخفیانه از کشور خارج شد و به عراق فرار کرد. 

آیت الله ناصری مسئولیت توزیع 40 هزار اعلامیه امام خمینی (س) در بین حجاج را برعهده گرفت. او اعلامیه ها را از مرز عراق، کویت و عربستان گذراند و در بین حجاج پخش کرد، اما به دلیل حضور 6 هزار نفر از نیروهای ساواک در بین حجاج در صحرای منا دستگیر شد و به پلیس عربستان تحویل داده شد، و پس از آن بیش از دو سال را در زندان های عربستان سپری کرد و همه گمان می کردند ایشان به شهادت رسیده اند. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نزدیکان امام خمینی (س) بودند، ابتدا به پیشنهاد شهید صدوقی به یزد رفتند و پس از آن با نظر امام خمینی (س) به چهارمحال و بختیاری رفتند. ایشان در دوران حضور در چهارمحال و بختیاری اقدامات بسیاری از جمله تاسیس حوزه علمیه و مدارس معارف و مصلی امام خمینی (س) را به ثمر رساندند. 

ایشان در مرداد سال 1390 توسط مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد منصوب شدند. 

 

زندگی خانوادگی

در سال 1353 آیت الله ناصری از زندان سعودی آزاد شده و با نوه آیت الله العظمی شیرازی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پنج فرزند به نام های محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین است.