زندگینامه حسن سبحانی

خلاصه مطلب:

حسن سبحانی چند دوره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده، که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ثبت نام کرده است. 

توضیحات :

حسن سبحانی متولد سال 1332 در دامغان و در خانواده ای مذهبی است. او پس از گذراندن دوران دبستان و سه سال اول دبیرستان برای کمک به اقتصاد خانواده به دانشسرای مقدماتی دامغان رفت که با هزینه دولت و به صورت شبانه روزی اداره می شد. او پس از پایان دوره در 18 سالگی معلم شهر شد. 

وی سال اول تدریس سال ششم متوسطه را در رشته ریاضی به پایان رساند و از سال 1351 تا 1353 دوره نظام وظیفه را پشت سر گذاشت و در سال 1353 وارد دوره کارشناسی اقتصاد در دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی فعلی) شد. او در خرداد 1358 دوران کارشناسی را به پایان رساند و یک روز بعد از پیروزی انقلاب در کمیته انقلاب اسلامی دامغان عضو شد. 

سبحانی در سال 1358 در انتخابات شورای شهر شرکت کرد و ریاست شورای شهر دامغان را به عهده گرفت. او در سال 1359 به وزارت ارشاد اسلامی رفت و مسئولیت هایی چون معاون دفتر وزارتی و روابط عمومی و مدیر کلی دفتر تبلیغات دولت را برعهده گرفت.

حسن سبحانی در سال 1361 در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته مدرسی اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد و در سال 1365 مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد. او پس از آن از وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه تهران منتقل شد و به تدریس در دانشکده اقتصاد اقدام کرد. او در سال در سال 1367 تحصیل در دوره دکترای علوم اقتصادی در دانشگاه تهران را آغاز کرد و در اسفند ماه سال 1371 به عنوان اولین فارغ التحصیل این دوره از رساله دکترای خود با عنوان «نظام اقتصادی اسلام» دفاع کرد. 

وی در سال 1371 استادیار و در سال 1382 دانشیار، و در سال 1391 استاد اقتصاد دانشگاه تهران شد و در حال حاضر معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد این دانشگاه تهران است. 
سبحانی مدت 12 سال نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده، و نیز مدتی را به عنوان معاون پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کرده است.
حسن سبحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.