زندگینامه فریده مصطفوی

خلاصه مطلب:

فریده مصطفوی فرزند سوم حضرت امام خمینی (س) و دومین دختر ایشان هستند، ایشان مدیر موسسه فرهنگی و خیریه 12 فروردین و عضو هیات امنا و مدرس جامعه الزهرا هستند. 

 

 

 

توضیحات :

فریده مصطفوی در تاریخ 31 مرداد ماه سال 1317 متولد شده است. ایشان فرزند سوم حضرت امام خمینی (س)  و خانم خدیجه ثقفی هستند. 

 

تحصیلات و فعالیت های اجتماعی

علی رغم آن که در دوران کودکی ایشان تحصیل به ویژه در خانواده های مذهبی مورد توجه نبود، اما در خانواده حضرت امام این امر بسیار مهم تلقی میشد، تا جایی که خانم فریده مصطفوی قبل از سن 6 سالگی درس فارسی و دیکته را فراگرفته بودند. ایشان از سن 12 سالگی فراگیری علوم حوزوی را آغاز کردند. جامع المقدمات را نزد پدر و برادرشان حاج آقا مصطفی فراگرفتند.
 
امام خمینی فریده مصطفوی

تحصیلات ایشان پس از ازدواج دچار وقفه ای شد، اما با توجه به علاقه بسیاری که به فراگیری علوم داشتند دوباره درس خواندن را آغاز کردند، ایشان از سال 1350 فراگیری دروس حوزوی را به صورت جدی تر از پیش در قم در دارالزهرا، مکتب توحید و جامعه الزهرا آغاز کردند. ایشان در طول سال های تحصیل از محضر برادرشان حاج احمدآقا نیز بهره بردند، و حضرت امام در این راه بسیار ایشان را ترغیب می کردند و به صورت جدی پیگیر روند پیشرفت دروس و منابع و اساتید ایشان بودند، و به سوالاتشان پاسخ می دادند. ایشان همچنین در طول 10 سال درس خارج فقه و اصول را نزد اساتیدی همچون آیت الله تجلیل، و استاد جناتی فراگرفتند و مدرک سطح سه حوزوی را از شورای مدیریت حوزه علمیه دریافت کردند. خانم مصطفوی در کنار دروس حوزوی، فراگیری دروس کلاسیک را نیز پیگیری کردند، و طی چند سال دیپلم گرفتند. 

خانم فریده مصطفوی کتبی با عناوینی همچون «روش خودسازی»، «زن از منظر اسلام»، «فاطمه، احیاگر شخصیت زن»و «گذر ایّام» را تدوین کرده اند، همچنین مقالاتی نیز در سمینارهای مختلف داخلی و خارجی ارائه کرده اند. 

ایشان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 12 فروردین سال 1358 موسسه ای با نام 12 فروردین را تاسیس کردند. موسسه 12 فروردین با مشورت حضرت امام تاسیس شده است، و ایشان علاوه بر تشویق دختر گرامیشان مشکلاتی که در این راه وجود دارد را به ایشان گوشزد کردند، و در نهایت اولین سرمایه این موسسه را به مبلغ 10 هزار تومان به ایشان پرداخت کردند، که با همان پول حسابی برای موسسه افتتاح شد.

این موسسه تعدادی خانم های متدین و متخصص در امر آموزش، امداد، کمک رسانی، امور خیریه و امور فرهنگی را به کار گرفت. در این موسسه علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی همچون احکام، قرآن، تفسیر، اخلاق، زبان عربی، کلاس های هنری امور خیریه نیز انجام می گیرید و حدود 130 خانواده محروم را تحت پوشش دارد. در این موسسه در طول سال در کارگاه خیاطی مانتو و شلوارهایی دوخته می شود و برای استفاده در مناطق محروم به آموزش و پرورش تحویل داده می شود، همچنین حدودا هر 15 روز یک بار برای دختران نیازمند یک جهیزیه تهیه می شود. این موسسه دفاتری در شهرهای مختلف از جمله قم، ساوه، اراک، میان دشت در اطراف خوانسار، کوی کن و ... تاسیس کرده است. در شهر قم نیز درمانگاه موسسه 12 فروردین به صورت خیریه فعال است.

از مهر ماه سال 1369 خانم مصطفوی عضو هیات مدیره جامعه الزهرا شدند، و مسئولیت امور شهرستان ها را برعهده گرفتند، ایشان از همان زمان به تدریس نیز مشغول شدند، همچنین مدت 8 سال نماینده جامعه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان بودند.  

 

ازدواج و زندگی خانوادگی

در آن دوران معمول بود که دختران در سنین حدود 10 سالگی ازدواج می کردند، اما حضرت امام تا سن 14 سالگی خواستگار دخترانشان را نمی پذیرفتند و پس از آن با توجه به نظر دختران و در نظر گرفتن هم کفو بودن، تدین و نجابت جوان امر ازدواج دختران صورت می گرفت.

خانم مصطفوی در سال 1333 و در سن 16 سالگی با مرحوم حاج محمدحسن اعرابی ازدواج کردند. مراسم عقد و جشن در منزل امام در قم برگزار شد، و مراسم عروسی در منزل آقای اعرابی برگزار شد و تا پایان عمر نیز در همان خانه زندگی می کردند. سه سال پس از ازدواجشان تنها دختر ایشان به نام فرشته متولد شد، و با توجه به کسالت خونی فرزند دیگری ندارند.

مرحوم اعرابی با توجه به اعتماد حضرت امام (س) نسبت به ایشان، در دوره تبعید یکی از وکلا و مسئول بخشی از امور مالی امام بودند. بعد از پیروزی انقلاب ایشان مدت کوتاهی نماینده مردم در شورای شهر قم بودند و پس از آن از فعالیت های سیاسی کناره گرفتند. 

ایشان در تاریخ 31 خرداد ماه سال 1389 بر اثر ایست قلبی از دنیا رفتند، و پیکرشان در امام زاده علی بن جعفر قم به خاک سپرده شد.