زندگینامه صدیقه مصطفوی

خلاصه مطلب:

صدیقه مصطفوی فرزند دوم و دختر اول حضرت امام خمینی (س) است که بعد از برادر شهیدش حاج آقا مصطفی متولد شده است. 

 

توضیحات :

خانم صدیقه مصطفوی فرزند دوم و دختر بزرگ امام خمینی (س) و مرحوم خانم خدیجه ثقفی است که در تاریخ 15 تیر ماه سال 1315 متولد شده است. ایشان بعد از رحلت پدرشان بیشترین زمان را با مادر گرامیشان سپری کرده اند. 

ایشان در  سال 1330 و در سن 15 سالگی با مرحوم آیت الله میرزا محمدتقی اشراقی که نوه آیت الله العظمی میرزا محمد ارباب بودند ازدواج کردند. امام خمینی (س) در ارتباط با ازدواج دخترانشان اختیار را به ایشان واگذار می کردند و در ارتباط با آقای اشراقی از ایشان بسیار تعریف می کنند که نشان از رضایت ایشان به این ازدواج داشته است. 

خطبه عقد ایشان را حضرت امام  و آیت الله خوانساری جاری کردند، و پس از آن تا رسیدن عروس به سن قانونی و ثبت شناسنامه یک سال گذشت و پس از آن مراسم عروسی برگزار شد. حاصل این ازدواج 7 فرزند به نام های نفیسه، زهرا، نعیمه، علی، عاطفه، محمدتقی و مرتضی است. 

مرحوم آیت الله شهاب الدین اشراقی در حوزه علمیه قم تحصیل کرده و به درجه اجتهاد رسیدند و آثار متعددی از ایشان باقی مانده است. ایشان بعد از تبعید حضرت امام به ترکیه در دفتر قم پرداخت شهریه طلاب را برعهده داشتند، اما در سال 1344 به دست ساواک دستگیر شده و به مدت 5 سال به قم و سپس تهران تبعید شدند. ایشان تا زمان شهادت حاج آقا مصطفی اجازه رفتن به نجف را نداشتند، اما بعد از هجرت امام به پاریس ایشان به امام ملحق شدند. 
آیت الله اشراقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در چندین مسئولیت مهم از سوی امام خمینی (س) حضور داشتند، از جمله نماینده امام در وزارت نفت، نماینده امام در رسیدگی به غائله کردستان و بندر ترکمن، نماینده امام در رسیدگی به بازماندگان کودتاگران نوژه، پاکسازی آرم های شاهنشاهی و رسیدگی به وضعیت معیشتی جنگ زدگان، عضویت در شورای عالی دفاع، رابطه ویژه امام و ارتش، نمایندگی از طرف بنی صدر برای رفع اختلافات میان مسئولین که با تاکید امام این مسئولیت را پذیرفتند. ایشان در تاریخ 20 شهریور ماه سال 1360 بر اثر سکته مغزی و قلبی از دنیا رفتند.