زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی

متولد:
1322-07-21
خلاصه مطلب:

سیدمحمد خاتمی پنجمین رئیس جمهور در جمهوری اسلامی ایران است که در ریاست قوه مجریه در فاصله سال های 1376 تا 1384 را برعهده داشته است، او پیش از ریاست جمهوری مسئولیت وزارت فرهنگ و ریاست کتابخانه ملی را برعهده داشت. 

توضیحات :

سیدمحمد خاتمی در تاریخ 21 مهر ماه سال 1322 در شهر اردکان یزد در خانواده ای روحانی متولد شد. او فرزند سوم مرحوم آیت الله سیدروح الله خاتمی است. پدرش امام جمعه شهرستان یزد بود، او عالمی فرزانه و از روحانیون سرشناس و خوشنام آن دیار بود، وی مدرسه علمیه اردکان را تاسیس کرد.

سیدمحمد خاتمی چهار خواهر و دو برادر دارد. همسر ایشان خانم زهره صادقی است که در سال 1353 با وی ازدواج کرده است، و حاصل این ازدواج دو دختر و یک پسر است. 

او دوران ابتدایی و متوسطه را در اردکان پشت سر گذاشت، و بخشی از مقدمات را نیز نزد پدر فراگرفت، در سال 1340 قبل از دریافت دیپلم برای تحصیل علوم دینی راهی قم شد، و در همان سال ها دیپلم متوسطه را نیز دریافت کرد. 

وی در سال های 1341 و 1342 علاوه بر حضور در مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی تحصیلات حوزوی را ادامه داد و در مدت 4 سال تحصیل در حوزه علمیه قم، توانست "مقدمات" و "سطح" را فراگرفته و پس از آن در سال 1344 با هدف تحصیلات دانشگاهی راهی دانشکده ادبیات اصفهان شد، و در همان دوران سطوح عالیه علوم حوزوی را نیز در حوزه علمیه اصفهان فراگرفت.

خاتمی در سال 1348 مدرک کارشناسی فلسفه غرب را از دانشگاه اصفهان دریافت کرد و در همان دانشگاه عضو هیات مدیره انجمن اسلامی بود. او بعد از فارغ التحصیلی با وجود داشتن شرایط اجتهاد برای معافیت از خدمت سربازی، به اجبار راهی خدمت سربازی شد. 

پس از آن در سال 1349 تحصیلاتش را در دانشگاه تهران و در رشته علوم تربیتی تا سطح کارشناسی ارشد ادامه داد، او علی رغم آن که امکان استفاده از بورس تحصیلی در دوره دکترای خارج از کشور از سوی دانشگاه تهران را داشت، در سال 1359 دوباره به قم رفت و دروس خارج فقه و اصول و دوره عالی فلسفه را در محضر حضرات آیات مرتضی حائری یزدی، وحید خراسانی، سیدموسی شبیری زنجانی، شهید مرتضی مطهری و عبدالله جوادی آملی آموخت. همزمان با این ایام در دروس خصوصی شهید مطهری پیرامون فلسفه هگل و مارکسیسم و معارف و کلام شرکت می‌کرد. او در فاصله سال های 1357 تا 1359 او با تایید شهید بهشتی عهده دار امامت مرکز اسلامی هامبورگ بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و به عنوان نماینده مردم اردکان و میبد راهی مجلس شد. او به فرمان حضرت امام خمینی (س) در سال 1360 سرپرست موسسه مطبوعاتی کیهان شد و سال بعد از آن به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد انتخاب شد، او در دولت مرحوم هاشمی نیز همین سمت را برعهده داشت. 

خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، و به عنوان منتخب مردم ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت. پس از آن در 2 خرداد سال 1376 برای بار دوم توانست در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. 

 

سایر  مسئولیت ها: 

  • مشاور رییس جمهور و رییس کتابخانه ملی ایران (سال 1371)
  •  آغاز تدریس در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دروس اندیشه سیاسی، فلسفه سیاست و اندیشه سیاسی در اسلام
  • عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان مقام معظم رهبری (سال 1375)