مرتضی سعیدی روز جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزون بر سه میلیون و 200 هزار مترمکعب آب در پی بارندگی‌های چند روز گذشته وارد سد کاسه رود این شهرستان شد.
وی اظهار کرد: به دلیل تبخیر شدن آب این سد و شور شدن آن، به ‌تدریج برای تقویت آب سفرهای زیر زمینی در حال استحصال است.
این مسئول اضافه کرد : سد کاسه رود ابرکوه دارای سر ریزی به ارتفاع 6 متر و به طول 140 متر و از جنس سنگ و سیمان ساخته ‌شده و قادر به کنترل بیش از 4٫5 میلیون مترمکعب روان آب‌ها و حوضه بالادست است.
سد کاسه ابرکوه در فاصله 20 کیلومتری و عمق 9 کیلومتری جاده ابرکوه – یزد واقع است .
وی اظهار کرد: این سد که در سال 1390 با هدف تجمیع سیلاب‌ها و جلوگیری از تخریب جاده یزد – ابرکوه ساخته ‌شده است ، آبگیری و به مدت 2 سال این سد تنها زیستگاه آبی در استان یزد و مآمن تعداد زیادی از پرندگان مهاجر شده بود.
سعیدی ادامه داد: به علت تدأوم خشکسالی ، کاهش شدید نزولات جوی ، افت آب‌های زیر زمینی، آب این سد کم‌کم تبخیر و از سال 1393 کاملاً بدون آب بود.
وی همچنین یادآور شد : در پی بارندگی چند روز اخیر ، بند خاکی تل گرد که 700 هزار مترمکعب حجم دارد ، 20درصد آن آبگیری شده و بند خاکی بداف هم با 25 هزار مترمکعب حجم ، آبگیری شد .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه گفت : این شهرستان دارای 15 بند خاکی و سنگ و سیمانی است که بیشتر در روستاهای اسفند آباد ، هارونی ، بداف ، احمدآباد ، رحیم‌آباد و مناطق پوزه سیا و پوزه سفید ، غرب و شرق ابرکوه چاه گیر است که ظرفیت افزون بر 9 میلیون مترمکعب سیلاب‌ها و روان آب‌ها را دارد.
سعیدی ادامه داد : بندهای خاکی و سنگ و سیمانی با هدف کنترل سیلاب‌ها و روان آب‌ها و تغذیه سفره‌های زیر زمینی توسط ادارات منابع طبیعی و آب منطقه‌ای ابرکوه در سال‌های گذشته ساخته‌شده است .
480 هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان ابرکوه شامل اراضی بیابانی، کویری و مرتعی است .
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.