گزارش جی پلاس

طلایی ترین نسل فوتبال ایران در جام جهانی؛ ستاره های نوجوان و امیدهای آینده

بهترین نتایج تاریخ فوتبال ایران توسط تیم ملی نوجوانان در جام جهانی زیر 17 سال کسب شد که نوجوانان ایران توانستند با شکست تیم هایی مانند آلمان و مکزیک به یک چهارم نهایی این مسابقات راه پیدا کنند و نوید آینده ای خوب را بدهند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ بزرگترین موفقیت ایران در جام‌های جهانی فوتبال به نتایج درخشان تیم ملی زیر 17 سال در سال 2017 در هند بر می‌گردد. شاگردان عباس چمنیان سه سال قبل در هند کاری بزرگی انجام دادند و توانستند در دور گروهی سه پیروزی ارزشمند را به دست بیاورند و به عنوان تنها تیم ایرانی تاریخ در جام جهانی فوتبال با 9 امتیاز به مرحله حذفی صعود کنند.

فوتبالیست‌های نوجوان ایران در این رقابت‌ ها عملکرد خیره‌ کننده ای داشتند و به نوبت اوگاندا را با حساب 3 بر یک، آلمان  را با 4 بر صفر و کاستاریکا را 3 بر صفر شکست دادند و شگفتی‌ساز این مسابقات لقب گرفتند.

ایران به عملکرد درخشان خود در مراحل بعدی مسابقات هم ادامه داد و در مرحله یک هشتم نهایی مکزیک را با نتیجه 2 بر یک شکست داد تا تنها تیم فوتبال تاریخ ورزش ایران شود که در یک مسابقات جهانی به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کرده است. با این حال درخشش تیم ایران در این مرحله به پایان رسید و در نهایت شاگردان چمنیان برابر اسپانیا، نایب قهرمان مسابقات با نتیجه 3 بر یک شکست خوردند تا شگفتی به پایان برسد.

در این رقابت ها، اللهیار صیادمنش و یونس دلفی دو مهاجم گلزن ایران بودند که در آن مقطع هر دو با 16 سال سن، جزو کوچکترین بازیکنان جام لقب گرفتند اما هر دو بازیکن این روزها در اروپا بازی می کنند و برای موفقیت خود در فوتبال برنامه های بزرگی دارند.

به همین دلیل است که برخی از کارشناسان معتقدند این نسل از فوتبالیست های ایرانی می تواند لقب نسل طلایی را در سالیان آینده یدک بکشد و به عنوان نمایندگان ایران در اروپا و همراه با تیم ملی بدرخشند.

*نسل طلایی که روز به روز پیشرفت می کند

از آن روزها سه سال گذشته و این بازیکنان در 19 و 20 سالگی به سر می‌برند و حالا برخی از این بازیکنان اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده اند و به زودی خبرهای بیشتری هم از این نسل شنیده خواهد شد.

با این حال، همانطور که گفته شد، برخی از آن ها در این سن و سال کم هم توانستند کارهای بزرگی انجام دهند؛ از جمله اللهیار صیادمنش که در 17 سالگی به پدیده استقلال تبدیل شد و بعد از درخشش در تیم شفر، با پیشنهاد مالی خوب فنرباغچه راهی ترکیه شد و حالا به صورت قرضی در زوریا گدانسک اوکراین بازی می کند.

تیم ملی نوجوانان

یونس دلفی هم بعد از گلزنی و درخشش در ترکیب استقلال خوزستان، با مشتریان زیادی در لیگ برتر ایران مواجه شد اما او هم برای پیشرفت، اروپا و شارلروای بلژیک را برگزید و اکنون مدتی است به عنوان یار قرضی در گوریسا کرواسی بازی می کند تا پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند.

سایر بازیکنان این تیم هم حالا اسم و رسمی برای خود جور کردند و در نوجوانی جزو بازیکنان ثابت در لیگ برتر ایران هستند که در ادامه به بررسی این نسل از فوتبالیست ها می پردازیم.

علی غلام‌زاده (دروازه‌بان) – فولاد خوزستان

علی ستاوی – صنعت نفت آبادان

احمدرضا جلالی – شهرخودرو

طاها شریعتی – سایپا

امیرحسین حسین‌زاده – سایپا

محمد شریفی – پرسپولیس

اللهیار صیادمنش – زوریا اوکراین

محمدرضا غبیشاوی – صنعت نفت آبادان

یونس دلفی – گوریسا کرواسی

مبین عشایر – ملوان بندرانزلی

امیر جانی‌پور – پرسپولیس

علی داوران – سایپا

علیرضا کوشکی – پیکان

وحید نامداری – فولاد خوزستان

محمد قادری – ماشین سازی

سعید کریمی – پرسپولیس

سبحان خاقانی – تراکتور

امیرحسین خدامرادی – استقلال

در این لیست 21 نفره که در جام جهانی درخشیدند، فقط وضعیت دو بازیکن یعنی محمد سرداری و مجید نصیری مشخص نیست و این دو بازیکن هنوز به عضویت تیمی در لیگ برتر یا لیگ دسته یک درنیامده‌اند و حداقل اطلاعاتی از آن ها نیست اما جملگی این بازیکنان تجربه بازی برای تیم‌های خود را به دست آوردند و برخی از آن‌ها مهره‌های ثابت تیم‌های خود هستند که به زودی با تشکیل تیم ملی امید، به نسل آینده فوتبال ایران تبدیل خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید