الکساندر دوگین که دخترش داریا روز شنبه بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده کشته شد، کاهن اعظم یک برند خشن ناسیونالیسم روسی است که به طور فزاینده ای در مسکو نفوذ کرده است.

به گزارش جماران، به نقل از سی ان ان  در سن 60 سالگی، از خانواده ای از افسران نظامی روسی است ، سفر او قابل توجه بوده است: از یک ایدئولوگ حاشیه ای تا رهبر یک رشته تفکر برجسته در روسیه که آن را در قلب یک امپراتوری "اوراسیا" می بیند که انحطاط غرب را به چالش می کشد.

 او بنیانگذار معنوی اصطلاح "جهان روسیه" است. در طول مسیر، این رشته انزجار عمیقی از هویت اوکراین در خارج از روسیه را در خود جای داده است. دوگین قبل از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 به احیای عبارت "نووروسیا" یا روسیه جدید - که شامل سرزمین‌های بخش‌هایی از اوکراین می‌شد - کمک کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از این کلمه در اعلام کریمه بخشی از روسیه در مارس همان سال استفاده کرد.

دوگین مدت‌هاست که از اوکراینی‌هایی که در برابر همسان‌سازی با "مادر روسیه" مقاومت می‌کنند، نفرت داشت. پس از کشته شدن ده ها معترض طرفدار روسیه در جریان درگیری ها در اودسا در ماه می 2014، او گفت: "اوکراین یا باید از روی زمین محو شود و از ابتدا بازسازی شود یا مردم باید آن را بدست آورند.

من فکر می کنم مردم در اوکراین به شورش کامل نیاز دارند. یک شورش مسلحانه علیه حکومت نظامی نه تنها در جنوب شرقی. او گفت: "من فکر می کنم بکش، بکش و بکش. دیگر صحبتی نیست. این نظر من به عنوان یک استاد است." سال بعد، دوگین توسط ایالات متحده به عنوان "همدست در اقدامات یا سیاست هایی که صلح، امنیت، ثبات، یا حاکمیت یا تمامیت ارضی اوکراین را تهدید می کند" تحریم شد.

تولد اوراسیایسم

اثری که دوگین را به شهرت رساند، «مبانی ژئوپلیتیک» در سال 1997 بود که در آن او دیدگاه خود را از یک امپراتوری اوراسیا، از دوبلین تا ولادی وستوک، بیان کرد. این کتاب از کاشتن بی‌ثباتی و مخالفت در ایالات متحده حمایت می‌کرد - پیش‌پیوندی از کمپین اطلاعات نادرست در مورد انتخابات 2016 ایالات متحده.

او در یکی از قسمت‌هایی نوشت: «به‌ویژه وارد کردن بی‌نظمی ژئوپلیتیک در فعالیت‌های داخلی آمریکا، تشویق انواع جدایی‌طلبی و درگیری‌های قومی، اجتماعی و نژادی، حمایت فعالانه از همه جنبش‌های مخالف - گروه‌های افراطی، نژادپرست و فرقه‌گرا، بسیار مهم است. بی ثبات کردن فرآیندهای سیاسی داخلی در ایالات متحده."

این کتاب که در روزهای پایانی ریاست جمهوری پر هرج و مرج بوریس یلتسین نوشته شد، در روسیه پرفروش شد.

جان دانلوپ، کارشناس ارشد مؤسسه هوور در دانشگاه استنفورد، در سال 2004 نوشت که هیچ کتاب دیگری «تاثیری بر نخبگان سیاست خارجی ارتش، پلیس و دولت‌گرای روسیه که قابل مقایسه با «بنیادها» باشد، نداشته است.

این کتاب دوگین را به سمت حرفه آکادمیک سوق داد - و برای مدتی رئیس روابط بین‌الملل در بخش جامعه‌شناسی در دانشگاه دولتی مسکو بود.

دوگین همیشه یکی از سرسخت ترین حامیان پوتین بوده است. او در سال 2007 گفت: "پوتین دیگر هیچ مخالفی ندارد و حتی اگر وجود داشته باشد، آنها بیمار روانی هستند و باید برای معاینات پزشکی فرستاده شوند. پوتین همه جا است، پوتین همه چیز است، پوتین مطلق است، پوتین غیرقابل جایگزین است. "

به تدریج، به طور اجتناب ناپذیر، دیدگاه های دوگین از حاشیه بحث های سیاسی در روسیه به مرکز آن منتقل شده است.

در سال 2011، زمانی که ولادیمیر پوتین نخست وزیر بود، صحبت از اتحادیه اوراسیا را آغاز کرد. دوگین منعکس کرد که پوتین برای سومین دوره ریاست جمهوری به "یک ایدئولوژی، دلیلی برای بازگشت نیاز دارد".

هنگامی که روسیه در سال 2014 شروع به حمایت از جدایی طلبان در دونباس کرد، دوگین در اتحادیه جوانان اوراسیا که افراد با تجربه نظامی را برای جنگ از طرف جمهوری خودخوانده خلق دونتسک استخدام می کرد، برجسته بود.

او همچنین از طریق وب‌سایت «ژئوپلیتیکا» که ایالات متحده ادعا می‌کند کنترل آن را در اختیار دارد، سیل تبلیغاتی را ادامه داد. خزانه داری ایالات متحده در سال جاری اعلام کرد که این "وب سایتی است که به عنوان یک پلت فرم برای ملی گرایان افراطی روسی برای انتشار اطلاعات نادرست و تبلیغاتی که مخاطبان غربی و دیگر مخاطبان را هدف قرار می دهد" عمل می کند.

به عنوان مثال، ژئوپلیتیکا در سال جاری ادعا کرد که ایالات متحده و ناتو به دنبال تحریک جنگ با روسیه هستند تا "بیشتر مردم آمریکا را به انواع روش های مخرب ترور کنند."

از نظر دشمنان کوتاه نیامد

دوگین به عنوان یکی از معماران ایدئولوژیک توسعه طلبی روسیه به دو «نسخه» پوتین اشاره کرده و کتابی به نام «پوتین در برابر پوتین» نوشته است.

او پوتین "قمری" را توصیف کرد که عملگرا و محتاط است و پوتین "شمسی" را که وقف احیای امپراتوری اوراسیا و رویارویی با غرب شده است.

در ماه مارس، یک ماه پس از درگیری اوکراین، دوگین در مصاحبه ای در یک روزنامه مسکو اعلام کرد که "شکی وجود ندارد که پوتین "خورشیدی" پیروز شده است، و این اتفاق می افتد، که من نگفتم. فقط یک سال پیش، اما برای چندین سال در حال حاضر."

وی گفت: روسیه از روبیکون عبور کرده است که من به شخصه از این موضوع بسیار خوشحالم.

برای دوگین، این امر ضروری بود، زیرا او می‌گوید، غرب از اوکراین برای سقوط روسیه استفاده می‌کرد. آنها بر این باورند که شانس شکست روسیه را دارند؛ نه به معنای واقعی کلمه، زیرا غیرممکن است، بلکه با حذف آن از سیستم جهانی خود، آن را درهم شکسته و وادار به تسلیم کنند.»

از نظر او همچنین ضروری بود که "مخالفت قاطعانه با حکومت نظامی و نازیسم اوکراینی که در حال نابودی غیرنظامیان صلح آمیز هستند" و همچنین نفی لیبرالیسم و هژمونی ایالات متحده - زبانی شبیه به زبان پوتین برای توجیه تهاجم. .

دوگین مطمئناً دشمنان داخل روسیه کم ندارد. او در مصاحبه ای در سال 2019 گفت: "همه کسانی که در روسیه قدرت دارند تفاله هستند. به جز پوتین."

دوگین در اوایل سال جاری گفت که پایبندی او به مفهوم «اوراسیاگرایی» به همان اندازه زمانی است که او «بنیادها» را نوشت.

مرکز آن مردم روسیه هستند و به روی مردمانی که سرنوشت خود را با سرنوشت مردم روسیه ترکیب می کنند باز است.

از نظر او، درگیری در اوکراین بخشی از نبرد وجودی بین سستی غرب و جامعه ای است که بر اساس سنت، سلسله مراتب و ایمان مسیحی ارتدکس بنا شده است.

در دنیای دوگین، سرنوشت روسیه "تا زمانی که همه اسلاوهای شرقی و همه برادران اوراسیا را در یک فضای بزرگ متحد نکنیم کامل نخواهد شد. همه چیز از این منطق سرنوشت ناشی می شود -- و اوکراین نیز همینطور."

شایان ذکر است: دختر الکساندر دوگین، از چهره‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در انفجار یک خودرو، شنبه شب در نزدیکی مسکو کشته شد. 

رسانه‌های روس با بیان این مطلب تایید کردند که داریا دوگینا، دختر ایدئولوگ برجسته، الکساندر دوگین، پس از انفجار بمب در خودروی تویوتا لندکروزی که دوگینا در آن حضور داشت، جان باخته است. تصاویر تلویزیونی رسانه‌های روس نشان می‌دهد که خودرو پس از انفجار کاملا نابود شده و ماموران مشغول جمع‌آوری قطعات باقی‌مانده از این حادثه هستند. 

رسانه‌های روس گزارش داده‌اند که داریا دوگینا در حال رانندگی به سمت خانه بوده که خودروی او منفجر می‌شود. گفته می‌شود که هدف اصلی این حمله پدر او الکساندر دوگین، مشهور به «مغز پوتین» و «راسپوتین پوتین» بوده است. آقای دوگین که یک ایدئولوگ شناخته شده و ملی‌گرای رادیکال است به عنوان یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به رئیس جمهوری روسیه شناخته می‌شود. گفته می‌شود قرار بوده پدر و دختر عصر روز شنبه با همان ماشین از یک رویداد برگردند اما آقای دوگین در آخرین لحظه تصمیم می‌گیرد در ماشینی دیگر و جدا از دخترش به منزل برود. 

دوگینا یک روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی بود که همواره در رسانه‌های روس از ایده‌ها و برنامه‌های دولت پوتین به ویژه در حمله به اوکراین دفاع می‌کرد. 

الکساندر دوگین پدر او مدت‌هاست که از اتحاد روس‌زبان‌ها و تشکیل یک امپراطوری وسیع و جدید روسیه حمایت می‌کند. او اوکراین را هم بخشی از این امپراطوری می‌داند، جایی که نیروهای روسی در حال انجام آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» برای غیرنظامی کردن اوکراین می‌نامد، هستند. 

رسانه‌های روسیه خبر داده‌اند که مقام‌های قضایی پرونده‌ای برای بررسی انفجار خودروی خانم دوگینا تشکیل داده‌اند تا مشخص شود عامل این انفجار چه شخص یا گروهی بوده است. 

آقای دوگین که در فهرست تحریم‌های آمریکاست، یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی در روسیه به شمار می‌رود به طوری که برخی از کارشناسان روسیه معتقدند او تاثیر قابل توجهی بر شخص ولادیمیر پوتین دارد. 

داریا دوگینا که با نام خانوادگی پلاتونوا نیز شناخته می‌شد ۳۰ سال داشت و همواره به شکل گسترده‌ای از ایده‌های پدرش حمایت می‌کرد. او همچنین بارها در شبکه‌های تلویزیونی روسیه حاضر بود و از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کرد. 

هنوز مشخص نیست این حمله تروریستی توسط چه کسی یا کدام گروه سازمان‌دهی شده و کسی مسئولیت آن‌را برعهده نگرفته است اما ناظران بر این باورند احتمالا این مسئله بی‌ارتباط با جنگ روسیه در اوکراین نیست.

در اولین واکنش‌ها به خبر قتل دختر دوگین، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، با رد دست داشتن کی‌یف گفت که «ما برخلاف روسیه یک کشور جنایتکار نیستیم».

کارآگاهان روس که در این باره تحقیق می‌کنند گفته‌اند این انفجار «از پیش برنامه‌ریزی» و برای آن قراردادی بسته شده بود.

آقای دوگین یک ایدئولوگ برجسته و ملی‌گرای افراطی است که گفته می‌شود به رئیس‌جمهور روسیه نزدیک است.

الکساندر دوگین و دخترش در فستیوالی در املاک نزدیک مسکو حضور داشتند، جایی که این فیلسوف سخنرانی داشت.

جشنواره «سنت» خود را به عنوان یک رویداد خانوادگی برای هنردوستان توصیف می کند، در املاک زاخاروو که زمانی الکساندر پوشکین، شاعر نامدار روسی در آن اقامت داشت برگزار می‌شود.

این دو نفر قرار بود عصر شنبه با همان ماشین از یک رویداد برگردند تا اینکه آقای دوگین در آخرین لحظه تصمیم گرفت که جدا از دخترش سفر کند.

در یک فیلم تایید نشده که در تلگرام منتشر شده، آقای دوگین در حالت شوکه شده‌ای در حال تماشای تلاش‌های نیروهای اورژانس در محل حادثه و هنگام سوختن یک وسیله نقلیه است.

بی بی سی به طور مستقل نتوانسته است صحت این فیلم را تأیید کند.

بازرسان تایید کردند که خانم دوگینا در محل حادثه فوت کرده است.

آنها گفتند که یک وسیله انفجاری که در زیر خودرو و در سمت راننده کار گذاشته شده بود، قبل از آتش گرفتن وسیله نقلیه منفجر شده است. کارشناسان پزشکی قانونی و مواد منفجره همچنان در حال بررسی صحنه حادثه هستند.

یک مقام اوکراینی اتهام دست داشتن کی‌یف در این حادثه را رد کرده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: «من تاکید می کنم که اوکراین ربطی به این حادثه ندارد، زیرا ما یک کشور جنایتکار مانند فدراسیون روسیه و یک کشور تروریستی نیستیم».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک پست تلگرامی نوشت که اگر هرگونه ارتباطی بین این انفجار و اوکراین پیدا شود این حاکی از «تروریسم دولتی» بودن این حادثه است.

قاتل دختر فیلسوف کیست؟

روسیه می‌گوید سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی اوکراین مسئول سازماندهی عملیات قتل داریا دوگینا، دختر ایدئولوگ روس و یکی از نزدیک‌ترین افراد به ولادیمیر پوتین بوده‌اند. 

سرویس امنیت فدرال روسیه با اعلام این مطلب تاکید کرده که عملیات ترور خانم دوگینا توسط سرویس‌های ویژه اوکراین برنامه‌ریزی و انجام شده است. 

داریا دوگینا، دختر ۳۰ ساله الکساندر دوگین، فیلسوف، نویسنده و نظریه‌پرداز سیاسی که برخی در غرب او را «مغز پوتین» توصیف می‌کنند، شنبه شب در اثر انفجار یک بمب که در خودروی او کار گذاشته شده بود بود، کشته شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از اعلام این خبر در نامه‌ای با ابراز تسلیت به دوگین و همسرش، «قتل بی‌رحمانه و وحشیانه» داریا را محکوم و از او به عنوان شخصیتی درخشان با استعداد، مهربان و دوست‌داشتنی یاد کرد. 

پوتین همچنین در پیام تسلیت خود اضافه کرد که داریا دوگینا صادقانه به مردم و میهن خدمت کرده و با اعمال خود ثابت کرده که میهن‌پرستی روسیه چه معنایی دارد. 

انگشت اتهام مقام‌های روس در حالی متوجه اوکراین شده که میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین هرگونه دست داشتن کی‌یف در این قتل را رد کرد. با این حال در بیانیه سرویس امنیت فدرال روسیه که روز دوشنبه منتشر شد، یک شهروند اوکراینی به نام  «ناتالیا ووک» مسئول این عملیات معرفی شده که به گفته مقام‌های روسی پس از انجام عملیات از روسیه به استونی فرار کرده است. 

دستگاه‌های امنیتی روسیه جزئیات بیشتری در خصوص عامل این حمله ارائه کرده و گفته‌اند ووک در ماه ژوئیه همراه با دختر ۱۲ ساله خود وارد روسیه شده و آپارتمانی در ساختمانی که داریا دوگینا در آن سکونت داشته، اجاره کرده تا او را تحت نظر بگیرد. همچنین مقام‌های روسی می‌گویند ووک و دخترش دقیقا در همان مراسمی که دوگین و داریا در آن شرکت کردند، حضور داشتند. این آژانس در ادامه می‌گوید ووک و دخترش پس از قتل دوگینا با استفاده از پلاک خودروی دیگری، روسیه را به مقصد استونی ترک کرده‌اند. 

الکساندر دوگین پس از کشته شدن دخترش، او را «ستاره‌ای در حال ظهور» خواند که «خائنانه توسط دشمنان روسیه» کشته شده است. او همچنین در ادامه این بیانیه نوشت: «قلب ما نه تنها مشتاق انتقام و تلافی است که به پیروزی نیاز دارد. ما باید در این جنگ پیروز شویم.» 

دوگین یکی از مدافعان برجسته طرح گسترش اتحاد روس‌زبان‌ها و احیای امپراتوری روسیه است و گفته می‌شود نفوذ معنوی بالایی هم در نزد ولادیمیر پوتین دارد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.