کشورهای غربی به دلیل جنگ این کشور با اوکراین، واردات انرژی از روسیه را در راستای تحریم ها تا حد زیادی متوقف کرده اند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان رانیل ویکرمسینگه نخست وزیر سریلانکا گفت که ممکن است سریلانکا مجبور شود نفت بیشتری از روسیه بخرد زیرا این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی بی سابقه با کمبود مواجه است.

این کشور در بحبوحه بدترین بحران مالی خود در هفت دهه گذشته قرار دارد و به شدت در تنگنای دلار برای پرداخت واردات حیاتی از جمله غذا، سوخت و دارو قرار دارد.

صف‌های طولانی، گاهی کیلومترها، یک منظره رایج در نزدیکی پمپ بنزین‌های سراسر کشور است که با قطع برق نیز آسیب دیده است.

در حالی که واشنگتن و متحدانش تلاش می کنند جریان های مالی حمایت از تلاش های جنگی مسکو را کاهش دهند، روسیه نفت خام خود را با تخفیف های زیادی عرضه می کند که آن را برای تعدادی از کشورها بسیار فریبنده می کند.

رانیل ویکرمسینگه که وزیر دارایی سریلانکا نیز هست، همچنین نشان داد که با وجود بدهی های فزاینده این کشور جزیره، مایل به پذیرش کمک های مالی بیشتر از چین است.

او گفت که وضعیت مخمصه فعلی سریلانکا "خودش ساخته است" و جنگ در اوکراین اوضاع را بدتر می کند و اضافه کرد که کمبود شدید مواد غذایی می تواند تا سال 2024 ادامه یابد.

او گفت که روسیه نیز به سریلانکا گندم پیشنهاد داده است. سریلانکا همچنین در تلاش بود تا نفت و زغال سنگ را از تامین کنندگان سنتی خود در خاورمیانه دریافت کند.

مقامات در حال مذاکره با تامین کنندگان خصوصی هستند، اما ویکرمسینگه گفت که یکی از مسائلی که آنها با آن مواجه هستند این است که "نفت زیادی در گردش است که می توان آن را به طور غیررسمی از ایران یا روسیه تأمین کرد." از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، قیمت جهانی نفت به شدت افزایش یافته است.

ویکرمسینگه نخست وزیر جدید سریلانکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: سریلانکا به دلیل بحران اقتصادی بی سابقه به شدت به دنبال سوخت است.

وی  در ادامه افزود اگرچه ما به منابع دیگر نیز نگاه می کنیم  اما هم اکنون آماده خرید نفت بیشتر از مسکو هستیم.

نخست وزیر سریلانکا همچنین اعلام کرد که روسیه به سریلانکا پیشنهاد صادرات گندم داده است.

به گفته ویکرمسینگه، جنگ در اوکراین اوضاع کنونی سریلانکالا را بدتر می کند و کمبود شدید مواد غذایی می تواند تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

بحران اقتصادی سریلانکا که طی ۷ دهه به طول انجامیده است منجر به کمبود ذخایر ارزی در این کشور شده که خود موجب توقف واردات اقلام ضروری مانند سوخت، دارو و کود شیمیایی شده است. بدین ترتیب تمامی این مسائل باعث بروز اعتراضات خیابانی و خواست مردم برای تغییر دولت شده است.   

سریلانکا با جمعیت ۲۲ میلیون نفری در حال مذاکره برای بسته وام به ارزش ۳ میلیارد دلار از صندوق پول جهانی به علاوه کمک های مالی از کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن است.  

پیش تر به دنبال اعتراض های مردمی گسترده علیه کمبود مواد غذایی و سوخت در سریلانکا، دولت این کشور دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود و مقررات منع رفت و آمد وضع کرد. ابعاد این اعتراض ها تا جایی پیش رفت که تمامی اعضای کابینه تصمیم گرفته‌اند در پی اعتراضات گسترده در سراسر کشور، استعفا دهند.

نگاهی به تحولات اخیر در سریلانکا نشان می‌دهد به سبب بحران مالی ناشی از شیوع کرونا، چرخهای اقتصاد این کشور از حرکت بازداشته شده و سررسید میلیاردها دلار بدهی خارجی، اقتصاد آن را در آستانه ورشکستگی قرار داد.

بحران اقتصادی سریلانکا را تا مرز ورشکستگی کامل رسانده و در این شرایط، قرار است این کشور از روسیه نفت خام بگیرد و برای تولید سوخت موردنیاز خود از آن استفاده کند. در حال حاضر، سریلانکا با کمبود فلج‌کننده همه‌چیز، از بنزین گرفته تا گازوئیل، مواجه است.

به گزارش بلومبرگ، سامیت ویجسینگه، وزیر نیرو و انرژی سریلانکا، در یک مصاحبه گفت که قرار است نفت سبک روسیه در پالایشگاه «سیلان پترولیوم کراپ» (Ceylon Petroleum Corp) پالایش شود.

 این پالایشگاه روز ۲۸ مه نخستین محموله نفت خام را برای شروع به کار مجدد دریافت می‌کند.

ویجسینگه گفت: «پالایشگاه ساپوگاسکاندا از نفت خام سبک سیبری استفاده می‌کند.» او افزود که این یکی از چندین نوع نفت خامی است که پالایشگاه ما می‌تواند در کنار نفت موربان ابوظبی و نفت سبک ایران آن را فرآوری کند.

 هنوز مشخص نیست که سریلانکا هزینه این محموله را چگونه پرداخت خواهد کرد.

سریلانکا آخرین کشور آسیایی است که پس از حمله مسکو به اوکراین که محکومیت‌ها و تحریم‌های گسترده‌ای را در پی داشت، نفت خام روسیه را خریداری می‌کند. اکثر پالایشگاه‌ها در ایالات متحده و سراسر اروپا، خرید از این تولیدکننده عضو اوپک‌پلاس را متوقف کرده‌اند و این امر کاهش شدید قیمت نفت روسیه در بازار را سبب شده؛ موضوعی که فرصت خرید ارزان‌قیمت برای چین و هند را افزایش داده است.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی که بلومبرگ جمع‌آوری‌ کرده، کشتی نیسوس دلوس، حامل محموله‌ای از سیبری، پس از یک ماه لنگر انداختن، به یک بندر نقل‌مکان کرده است. این کشتی روز ۲۹ مارس در بندر نووروسیسک در دریای سیاه بارگیری کرد.

سریلانکا با بدترین بحران مالی در تاریخ خود مواجه است. این کشور با کمبود همه‌چیز، از غذا گرفته تا نفت، دست به گریبان است. عرضه سوخت به حدی کم است که دولت به شهروندان گفته است برای بنزین در جایگاه‌های بنزین صف نبندند. این کشور در تلاش است تا پول موردنیاز برای خرید نفت را تامین کند.

بر اساس گزارش رویترز، سریلانکا تلاش می‌کند از تولیدکنندگان خاورمیانه، نفت و زغال سنگ دریافت کند. مقامات سریلانکا با تامین کنندگان خصوصی مذاکره می‌کنند اما یک مسئله‌ای که با آن مواجه هستند، وجود نفت زیادی است که ممکن است مبدا آن، ایران یا روسیه باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.