ناکامی جو بایدن دربرابر چالش‌های متعدد پیش‌روی دولت و کشور او و سقوط محبوبیتش از یک سو و از سوی دیگر، نفوذ بالای دونالد ترامپ درحزب جمهوریخواه و انگیزه او برای حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، باعث شده تا انتخابات میان‌دوره ای امسال کنگره از حساسیت فوق العاده برخوردار باشد.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان با اینکه بیش از 5 ماه مانده به انتخابات میان دوره ای 2022، هر روز آشکارتر می شود که موج جمهوری خواهان در کشور در حال شکل گیری است.

روز پنجشنبه، گزارش سیاسی کوک به همراه امی والتر، یک سرویس غیرحزبی معلولان، 10 رتبه از رتبه بندی رقابت های مجلس نمایندگان را به نفع جمهوری خواهان افزایش داد و پیش بینی های خود را از افزایش GOP در پاییز به 20 تا 35 کرسی تغییر داد.

با توجه به اینکه تاییدیه شغلی رئیس جمهور بایدن در ده ها منطقه ای که او در سال 2020 برعهده داشت، زیر آب است، هر دموکراتی که در یک صندلی تک رقمی بایدن (یا یک کرسی ترامپ) بنشیند، در معرض خطر جدی قرار دارد و حتی تعداد کمی از کرسی هایی که بایدن با 10 تا 15 کرسی به دست آورد. دیوید واسرمن نوشت. 

گزارش سیاسی کوک در حال حاضر دارای 35 کرسی دموکرات ها در دسته بندی "پرتاب" یا بدتر از آن است. تنها 10 کرسی جمهوری خواهان در همان سمت ها دارد.

این مطابق با نحوه ارزیابی سایر رسانه های ناتوان کننده سیاسی از لحظه سیاسی فعلی است.

ناتان گونزالس و یاکوب روباشین در نامه ای نوشتند در حالی که وضعیت ضعیف بایدن زمینه را برای یک انتخابات ملی با نتایج رای منفی فراهم می کند، دموکرات ها تلاش خواهند کرد تا ده ها مسابقه فردی را برگزار کنند که در آن، مقامات دارای آزمایش نبرد آنها بتوانند با بی اعتبار کردن نامزدهای حزب جمهوری خواه از طوفان عبور کنند." نسخه اخیر خبرنامه Inside Elections آنها: «برخی از دموکرات‌ها در حال حاضر از رتبه شغلی بایدن جلوتر هستند، اما این در مقیاس وسیع پایدار نیست زیرا رای‌دهندگان بر روی نژادها تمرکز می‌کنند و متوجه می‌شوند که کنترل واشنگتن در خطر است. بازماندگان دموکراتیک در مناطق رقابتی به جای قاعده استثنا خواهند بود.

Inside Elections 21 کرسی دموکرات‌ها را در دسته‌های «سرگردان» یا بدتر فهرست می‌کند، در حالی که جمهوری‌خواهان فقط 9 کرسی در خطر مشابه دارند.

تلاقی این پیش بینی ها بر اساس چندین روند تاریخی است که در طول دهه ها پیش بینی شده است.

اولین مورد این است که انتخابات میان دوره ای برای حزب رئیس جمهور بد است. از زمان جنگ جهانی دوم، میانگین از دست دادن کرسی برای یک حزب رئیس جمهور در میان دوره ای 26 کرسی است.

این روند زمانی تشدید می‌شود که رئیس‌جمهور محبوبیت نداشته باشد - همانطور که با داشتن رتبه محبوبیت زیر 50٪ تعریف می‌شود. همانطور که گالوپ در سال 2018 اشاره کرد:

حزب رئیس جمهور تقریباً همیشه در انتخابات میان دوره ای کرسی های مجلس نمایندگان آمریکا را از دست می دهد. با این حال، زمانی که رئیس جمهور نامحبوب باشد، ضرر و زیان بسیار بیشتر است. در تاریخچه نظرسنجی گالوپ، روسای جمهوری با رتبه محبوبیت شغلی کمتر از 50 درصد، دیده اند که حزب آنها به طور متوسط 37 کرسی مجلس نمایندگان را در انتخابات میان دوره ای از دست داده است. این در مقایسه با میانگین از دست دادن 14 کرسی زمانی است که روسای جمهور محبوبیت بالای 50 درصد داشتند.

رای عمومی تمایل دارد به نفع دموکرات ها -- در حد حاشیه -- در یک سال سیاسی بی طرف. (خیلی بیشتر در مورد "چرا" آن در اینجا.) یک نظرسنجی ملی اخیر از دانشگاه کوئینیپیاک نشان داد که جمهوری خواهان دارای یک امتیاز چهار امتیازی در برگه رای عمومی هستند.

واقعیت این لحظه سیاسی کنونی این است که به نظر می رسد هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم، اوضاع برای دموکرات ها بدتر می شود. ترس از موجی که حتی مدیران فعلی را که قبلاً امن تلقی می‌شدند کاملاً موجه به نظر می‌رسد.

شایان ذکر است: حمایت های دونالد ترامپ طی هفته های اخیر از نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات درون حزبی هم اکنون توجه تحلیلگران سیاسی و ناظران داخلی آمریکا را به خود جلب کرده و از دیگر سو بیم حزب دموکرات را نسبت به از داست دادن تسلط بر کنگره در انتخابات ۱۷ آبان ماه۱۴۰۱ را موجب شده است.

در این میان کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا،  بخصوص پیروزی «جی‌دی ونس»  ( JD Vance)  در مرحله مقدماتی در  ایالت اوهایو؛  نامزدی  که تا پیش از برخورداری از حمایت دونالد ترامپ  در نظرسنجی ها عقب بود،  معتقدند که این موضوع می تواند سنجشی بر میزان تاثیرگذاری  ترامپ بر  این حزب در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا باشد.

ترامپ روز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از آنکه تمامی نامزدهای مورد تایید او در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان پیروز شدند، در مصاحبه  با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «سه‌شنبه‌شب، واقعا شب عالی برای جمهوری‌خواهان بود. من ۲۲ به صفر همه رقابت‌ها را بردم.»

درهمین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس دراین باره نوشت: پیروزی احتمالی ونس در انتخابات نوامبر(۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱)، سنای آمریکا را بیشتر به سمت ترامپ سوق خواهد داد.

تحلیلگران و ناظران عرصه داخلی آمریکا بر این باورند که  نفوذ ترامپ بر  حزب جمهوریخواه همچنان  ادامه داشته و حتی دیگر نامزدهای  حزب جمهوریخواه که در کارزار  انتخابات میان دوره ای ناکام ماندند،  هواداری خود از وی را اعلام داشته اند.

مخفی کاری حزب جمهوریخواه درباره اهداف و برنامه های آتی

 «آنتونی زورکر» (Anthony Zurcher) در تحلیلی در این باره در شبکه خبری بی بی سی انگلیسی نوشت: برای هفتمین بار طی ۲۲ سال گذشته،  قرار است تا باردیگر حداقل قدرت در یکی از دو مجلس آمریکا در اختیار حزب مخالف دولت قرار گیرد.

هم اکنون نظرسنجی ها حاکی از آن  است که اکثریت آمریکایی های قصد دارند تا درانتخابات میان دوره ای کنگره در سال جاری به نامزدهای حزب جمهوریخواه رای دهند؛ موضوعی که به کابوسی برای دموکراتها تبدیل شده است.

این درحالی است که جمهوریخواهان بطور شفاف درمورد اهداف و برنامه های خود سخن نگفته اند؛  «میچ مک کانل» رهبر اقلیت حزب  جمهوریخواه در مجلس سنا  در پاسخ به این پرسش که درصورت تسلط این حزب بر کنگره چه برنامه ای خواهند داشت، گفته بود: پرسش بسیار خوبی است ، وقتی پیروز انتخابات شدیم آنگاه به شما خواهم گفت.

تارنمای خبری «بیزینس  اینسایدر» (businessinsider) در این باره گزارش داده بود: جمهوریخواهان تاکنون جزئیاتی از آنچه قرار است درصورت بدست گرفتن قدرت در کنگره انجام دهند را ارائه نمی دهند، این موضوع نشانگر آن است که آنها اجماعی درمورد یک دستورکار حزبی نداشته و هنوز بر سر این مساله بایکدیگر متحد نشده اند.

 تورم در آمریکا؛ شمشیر جمهوریخواهان علیه حزب حاکم

افزایش بی سابقه تورم در آمریکا بنابر اعلام وزارت کار آمریکا، نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دوازده ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۲  به ۸.۵ درصد رسید که بالاترین میزان تورم  در ۴۰ سال گذشته و از سال ۱۹۸۳ میلادی بدین سو  دراین کشور  به شمار می‌رود؛ حال حزب جمهوریخواه  تلاش دارد تا با بهره گیری از این موضوع بعنوان یک  ابزار سیاسی، افکار عمومی و رای دهندگان آمریکایی را برای این انتخابات تحت تاثیر قرار دهند و راه را برای پیروزی و کسب اکثریت در دو مجلس نمایندگان و سنا در انتخابات میان دوره ای آمریکا در ۱۷ آبان ۱۴۰۱ هموار سازنند.

تارنمای خبری آمریکایی «آکسیوس »  ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱  با اشاره به وضعیت وخیم تورم در آمریکا و ناکارآمدی دولت بایدن در اتخاذ رویکرد مناسب در قبال روسیه در موضوع جنگ اوکراین ، بر وخامت داخلی آمریکا دامن زده است، تیتر زد: جمهوریخواهان بر سر دولت دموکرات بایدن فریاد می زنند.

آکسیوس درادامه این مطلب نوشته بود: جمهوریخواهان از ابتدای سال جاری میلادی درباره موضوع تورم شش برابر بیشتر از دموکرات ها این بحث را پیش کشیده اند آنها اکنون تورم در آمریکا را به یک ابزار سیاسی برای حمله علیه حزب دموکرات بدل ساخته اند؛ موضوع تورم اکنون نه تنها یک مساله بسیار مهم در سیاست داخلی آمریکا بلکه با توجه به در پیش رو بودن انتخابات میاندوره ای به یکی از مهم ترین خطوط حمله علیه دموکرات ها تبدیل شده است.

همچنین بیشتر آمریکایی ها از نوع عملکرد دولت بایدن در قبال روسیه در موضوع جنگ اوکراین رضایت ندارند. رویکرد دولت واشنگتن در قبال جنگ اوکراین ابهامات زیادی برای مردم این کشور دارد و باعث شده تا بسیاری از آمریکایی به نگاه تردید به آن بنگرند.

از سوی دیگر شکست دولت بایدن در محقق کردن وعده هایش در زمینه مبارزه با همه گیری کرونا در آمریکا، دلیل دیگری برای کاهش بی سابقه محبوبیت رئیس جمهوری کنونی امریکا است . دولت بایدن نتوانست آنگونه که مردم کشورش انتظار داشتند، شیوع مرگبار کرونا را در این کشور مهار کند و آمریکا همچنان در صدر فهرست آمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا باقی ماند و بطوری در طول سال گذشته، آمریکا چندین ماه متوالی با این تراژدی مرگبار روبرو بود.

برخی نظرسنجی ها و گزارش ها حاکی است بایدن نسبت به تمام روسای جمهوری آمریکا در تاریخ این کشور، بیشترین افت محبوبیت را داشته است.

ادامه موج خشونت های مسلحانه و مرگبار در آمریکا و تدوام تبعیض ها علیه رنگین پوستان نیز از جمله دیگر مواردی است که پرونده چالش ها و گرفتاری های حل نشده در دوره دولت بایدن را سنگین تر کرده است.

بایدن در سراشیبی سقوط

از دیگر سو بایدن که در نیمه راه دوره اول ریاست جمهوری خود قرار دارد، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده ؛ مسائلی همچون  خروج یکباره از افغانستان ،  بروز جنگ در اوکراین پس از خروج آمریکا از افغانستان و تاثیرات منفی اقتصادی آن بر جهان بخصوص بر آمریکا موجب افزایش تورم و همزمان افزایش نارضایتی عمومی در این کشور شده ، محبوبیت خود را در نظرسنجی ها بشدت از دست داده است.

شبکه خبری سی ان ان که همسو با دولت دموکرات جو بایدن شناخته می شود، در ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱  اعلام کرد در برآورد جدید از چهارنظرسنجی میزان محبوبیت و عملکرد بایدن، تنها ۳۹ درصد از مردم آمریکا عملکرد او را تایید و ۵۵ درصد از او ناراضی هستند.

 کابوس حزب دموکرات و  احتمال استیضاح بایدن از سوی حزب جمهوریخواه

کارشناسان چالش های پیش روی دولت دموکرات آمریکا که  ناتوانی در رهبری در خاتمه دادن به بحران اوکراین،  از دیگر سو اروپا خود را به نوعی در مقابل روسیه بدون اتکا متحد آمریکایی خود می بیند، همه گیری ادامه دار بیماری کووید-۱۹، افزایش تورم، موجب ضعف و کاهش محبوبیت این حزب شده، شکست این حزب در انتخابات میان دوره ای و دراختیار گرفتن دو مجلس سنا و نمایندگان توسط حزب جمهوریخواه را کابوسی برای حزب حاکم کنونی در آمریکا می دانند.

تحلیلگران گمانه زنی می کنند که در صورت پیروزی حزب جمهوریخواه در انتخابات میان دوره  ای و بدست گرفتن اکثریت  در دو مجلس نمایندگان و کنگره ، ممکن است این حزب  با بهانه قرار دادن  ضعف جسمی و ذهنی جو بایدن ۷۹ ساله و  با متهم کردن به این موضوع که وی که صلاحیت بودن در کاخ سفید را ندارد، موجبات استیضاح و برکناری وی از سمت ریاست جمهوری آمریکا را در دستور کار قرار دهند.

با شرایط ملتهب کنونی جهان و بحرانی که کشورهای اروپایی در مجاورت شرق خود  با آن مواجه اند ، بیش از هرزمانی نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و اینکه قرار است کدام حزب قدرت را دراین دو نهاد به دست گیرد، بسیار حائز اهمیت بوده، بویژه آنکه نتیجه انتخابات ۱۷ آبان ماه می تواند دورنمای مبهم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را اندکی روشن  سازد، آنکه چه کسی قرار است سکاندار کاخ سفید باشد، آیا کشتی سیاست خارجی و داخلی آمریکا به همین منوال پیش خواهد رفت و یا با چرخشی عظیم مواجه خواهد شد؛ با این وجود هردو حزب تا آخرین لحظه کارت های خود را درمورد انتخابات ریاست جمهوری آتی و پس از انتخابات میان دوره ای کنگره؛  رو نخواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.