آمریکا شاهد جنگ داخلی میان کاخ سفید و مسئولان ایالتی است. در آستانه انتخابات، ترامپ مایل است به عنوان کاندیدایی ظاهر شود که به اجرای قانون و حفظ امنیت اهمیت می ‌دهد و برای این هدف به هر کاری متوسل می شود.

 

به گزارش جماران، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری اخیرش بار دیگر گفت اگر مسئولان محلی در شهر «پورتلند» برای مهار «تروریست ‌ها» در خیابان‌ ها تلاش نکنند قصد دارد نیرو‌های گارد ملی را به این شهر بفرستد.

چند ساعت پیش از آن «کیت براون» فرماندار ایالت «اورگان» از توافق اش با دولت ترامپ برای کاستن از تنش در خارج از ساختمان دادگاه فدرالی در پورتلند خبر داده بود؛ «جایی که مزدوران فدرالی با شماری از تظاهرات کنندگان ظرف هفته‌ های گذشته و از زمان کشته شدن جورج فلوید در اواخر ماه مه گذشته درگیر شدند.»

براون تاکید کرد:  افسران پلیس این ایالت و شهر پورتلند جایگزین مزدوران وزارت امنیت داخلی خواهند شد تا از دادگاه فدرالی که به نقطه شعله ور شدن اعتراضات تبدیل شده است، حفاظت کنند.

براون افزود: این افسران فدرال همانند نیرو‌های اشغالگر رفتار کرده و با اینکه بازخواست شوند، مخالفت کرده اند و خشونت و کشمکش را به جامعه ما آورده اند. دولت ترامپ عملیات موسوم به افسانه را از چند روز پیش آغاز کرده که شامل استقرار مزدوران فدرالی برای برقراری قانون و کاستن از میانگین جنایت است. 

این عملیات امنیتی از حمایت گسترده ترامپ برخوردار است که در مبارزات انتخاباتی اش بر موضوع نظم و قانون متمرکز شده است این در حالی است که مخالفانش معتقدند اعزام این نیرو‌ها باعث تنش در این مناطق می‌شود.

در آستانه انتخابات، ترامپ مایل است به عنوان کاندیدایی ظاهر شود که به اجرای قانون و حفظ امنیت اهمیت می ‌دهد و معتقد است باید نیرو‌های بیشتری از پلیس به کار گرفته شوند نه آنکه از بودجه سازمان ‌های پلیس کاسته شود.

گزارش‌ های دفتر آمار حاکی است حدود 9000 ساختمان فدرالی در 50 ایالت از جمله در واشنگتن پایتخت آمریکا وجود دارند. با وجود آنکه اصلاحیه شماره 10 قانون اساسی تایید کرده است ماموریت‌ های پلیس به جای دولت فدرالی به ایالت ‌ها و مسئولان محلی واگذار شود، اما این قانون به رئیس جمهور نیز قدرت ارزیابی داده است تا موارد خطرناکی را که به مداخله عناصر فدرال نیاز است مشخص کند و موارد اضطراری ملی و ناآرامی ‌های مدنی و فاجعه‌ های طبیعی از جمله این موارد است.

این قانون مصوب سال 1807 میلادی بر این موضوع تاکید دارد که به موافقت فرمانداران ایالت ‌ها زمانی که رئیس جمهور ببیند وضع در یک ایالتی اجرای این قانون را دشوار می‌ کند یا حقوق شهروندان با تهدید مواجه است، نیازی نیست.

دایره مطالعات در کنگره نشان می ‌دهد از قانون شورش در گذشته ده‌ ها بار استفاده شده است که آخرین موردش نیز در سال 1992 میلادی بود زمانی که جورج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا دستور داد نیرو‌های فدرالی برای متوقف کردن آشوب ‌ها در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا به این شهر اعزام شوند.

وزارت دادگستری آمریکا نیز در پی افزایش جنایات اعلام کرد قصد دارد نیرو‌های بیشتری برای اجرای قانون فدرالی به شهر «کلیولند» در ایالت اوهایو و شهر «میلواکی» در ایالت ویسکانسین و شهر «دیترویت» در ایالت میشیگان اعزام کند و این گامی است که پیش بینی می‌ شود باعث بحث و اعتراض بیشتری شود.

مسؤلان شماری از شهر‌ها با این گام مخالفت کرده اند و شهرداران شش شهر اصلی یعنی «آتلانتا، واشنگتن، سیاتل، شیکاگو، پورتلند و کانزاس سیتی» اعلام کرده اند عملیات استقرار نیرو‌های فدرالی بدون دعوت به معنای نقض قانون اساسی است.

«لوری لایتفت» شهردار شیکاگو گفت اجازه نخواهد داد مزدوران فدرالی به صورت غیر قانونی و همانند اتفاقی که در شهر پورتلند افتاده است به شیکاگو بیایند. اما قانون سال 2002 به دولت فدرالی حق می‌ دهد افسران فدرالی را برای حمایت از دارایی‌ های دولت مستقر کند.

«ایلی هونیگ» تحلیلگر حقوقی به رادیو ملی آمریکا گفت قطعا دولت فدرالی می ‌تواند از مناطقی که در اثر جنایت به شدت آسیب دیده است تحقیق کند، اما مشکل در امکان استقرار مزدوران فدرالی برای انجام دادن گشت زنی ‌ها در خیابان هاست.

موج اعتراض ها به نژادپرستی در ایالات متحده حدود دو ماه پیش به دنبال کشته شدن یک مرد سیاهپوست به نام جورج فلوید به دست پلیس شهر مینیاپولیس آغاز شد.

پورتلند از آن زمان شاهد اعتراضات گسترده ای است.

دونالد ترامپ که از زمان آغاز اعتراضات شعار «قانون و نظم» را مطرح کرده، دستور اعزام ماموران پلیس فدرال به شهرهای ناآرام را صادر کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.