تنش‌ های فزاینده بین چین و آمریکا بر سر کووید19، در نشست شورای امنیت سازمان ملل با جنگ لفظی بین نمایندگان دو کشور به اوج خود رسید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد تنش‌ های فزاینده بین چین و آمریکا بر سر بیماری همه گیر کووید19، در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات کمک بشردوستانه در سوریه، با جنگ لفظی بین نمایندگان دو کشور به اوج رسید.

«مارک لوکاک» رئیس دفتر هماهنگی امور بشردستانه سازمان ملل در نشست سوریه، از شورای امنیت خواست مجوز انتقال کمک‌ ها از طریق دو گذرگاه مرزی از ترکیه را تمدید کند. وی فراهم کردن امکان این دسترسی را «شریان حیاتی برای میلیون ‌ها غیرنظامی» توصیف کرد.

شورای امنیت ماه ژانویه اجازه داد عملیات کمک رسانی فرامرزی شش ساله از دو گذرگاه در ترکیه برای شش ماه ادامه یابد، اما به دلیل مخالفت روسیه و چین، گذرگاه‌ های مرزی عراق و اردن از این عملیات کنار گذاشته شدند. این شورا باید تا دهم ژوئیه قطعنامه ‌ای برای تمدید این عملیات تصویب کند.

«کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل از شورا خواست اجازه انتقال کمک‌ ها از گذرگاه عراق را بدهد. کرافت همچنین از روسیه خواست که سیاست را کنار گذاشته و اجازه صدور مجوز موقت برای عبور کمک‌ های بشردوستانه از مرزها و ارسال آنها به شمال شرق سوریه را بدهد.

اما «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «وقت را صرف تلاش برای بازگشایی گذرگاه‌ های بسته شده نکنید و لازم است از اداره امور بشردوستانه سازمان ملل متحد بخواهیم که با دمشق برای یافتن راه‌ های انتقال کمک از طریق گذرگاه‌ های مرزی باز و خود اراضی سوریه همکاری کند.»

نبنزیا همچنین یادآور شد: ساز و کار انتقال کمک‌ ها از طریق مرزها به مناطق خارج از کنترل نظام سوریه موقتی است.

 

جنگ کرونایی

کلی کرافت از چین خواست با حمایت از «قطعنامه ای برای اجازه دادن به سازمان ملل برای مبارزه با این بیماری همه گیر از طریق تحویل کمک‌ های نجات بخش» به سوریه، «ادعا‌های خود را درباره رهبری جهان در مبارزه با کووید19 ثابت کند.»

«چانگ چون» نماینده چین در سازمان ملل در پاسخ گفت: پکن از آمریکا می ‌خواهد تمرکز خود را روی تلاش‌ های جهانی برای مبارزه با کرونا معطوف کند، «دست از بازی‌ های سیاسی بردارد و واقعا روی نجات جان انسان‌ ها متمرکز شود و به جای توجه به مسئولیت‌ ها و وظایف کشور‌های دیگر، به مسئولیت‌ های خود بپردازد.»

آمریکا شفافیت چین را درباره شیوع کرونا مورد تردید قرار داده است. واشنگتن ماه گذشته با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به حمایت از «اطلاعات نادرست و گمراه کننده» چین، تامین مالی این سازمان را به حال تعلیق درآورد. سازمان جهانی بهداشت این اتهام را رد کرد و چین اعلام کرد شفاف است.

بن بست سیاسی در شورای امنیت

بن بست بین این دو عضو شورای امنیت سازمان ملل که حق وتو دارند، همچنین مانع تلاش چندین ماه سازمان ملل برای توافق بر سر قطعنامه ‌ای در حمایت از درخواست «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس جهانی به منظور تمرکز جهان بر مبارزه با بیماری کووید19 بوده است.

ترامپ که پیشتر نیز بارها سازمان جهانی بهداشت را به کوتاهی در مسئولیت‌ های حیاتی خود متهم و به قطع کمک‌ های مالی کشورش تهدید کرده بود، در نامه‌ای خطاب به «تدروس آدهانوم»‌ مدیرکل این سازمان، به شکلی جدی‌ تر تهدید کرده که در صورت عدم بهبود شرایط موجود تا 30 روز آینده برای همیشه سهم آمریکا در تامین کمک هزینه‌ های سازمان جهانی بهداشت را قطع می ‌کند.

این تهدید حالا با واکنش سریع پکن همراه شده است. «ژائو لیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده است که اتهام ‌زنی ‌‌های واشنگتن و اقدام احتمالی آمریکا در قطع حمایت مالی از سازمان جهانی بهداشت با هدف خدشه وارد کردن به تلاش‌ های پکن برای مقابله با همه ‌گیری بیماری کووید19 صورت می ‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه از واشنگتن خواست تا از فرافکنی و مقصر جلوه دادن کشورش دست بردارد و تمام تلاش خود را بر ریشه ‌کنی ویروس کرونا متمرکز کند که بیش از یک و نیم میلیون نفر از شهروندان ایالات متحده را آلوده کرده و جان بیش از 90 هزار تن دیگر را نیز گرفته است.

چین که پیشتر از سوی واشنگتن به عدم مدیریت صحیح برای مهار بحران ناشی از شیوع کرونا و نیز اطلاع رسانی دیرهنگام در خصوص ماهیت و ویژگی‌ بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس متهم شده بود، به تازگی اعلام کرده که با «ارزیابی کامل» عملکرد کشورهای جهان برای مهار کووید19 پس از پایان یافتن بحران جاری موافق است.

«شی جین ‌پینگ» رئیس جمهور چین روز دوشنبه طی سخنانی در مجمع همگانی سالانه سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده بود که کشورش در برابر بحران سلامت جاری «همواره» با «شفافیت» و «مسئولیت ‌پذیری» عمل کرده است.

دونالد ترامپ در نامه تهدیدآمیز خود به سازمان جهانی بهداشت که بخش‌ هایی از آن در حساب توییتری رئیس جمهور آمریکا نیز منتشر شده ضمن متهم کردن این نهاد بین ‌المللی به مسامحه کاری بیش از حد در برخورد با نحوه مدیریت بحران کرونا توسط پکن، از این سازمان خواسته است تا برای برگرداندن اوضاع و حرکت دوباره در مسیری درست به طور کامل خود را از وابستگی به چین خارج سازد.

بودجه سازمان جهانی بهداشت برای یک دوره دو ساله تنظیم می ‌شود. این بودجه برای سال ‌های 2018 و 2019 بالغ بر 5 میلیارد ارزیابی شده بود.

چین طی همین دوره بیش از 7 میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده است.

کرونا بیش از چهار میلیون و 900 هزار نفر را در جهان آلوده کرده، و 319 هزار نفر قربانی داده است. این ویروس نخستین بار، اواخر سال گذشته در ووهان چین شیوع یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.