عبدالرضا مهاجر روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: بیشتر این گونه های گیاهی در مناطق جنوب و غرب استان اصفهان قرار دارند و برنامه هایی برای حفاظت و تکثیر آنها توسط اداره کل منابع طبیعی استان در دست اجراست.
وی با اشاره به اینکه 2 هزار گونه گیاهی در استان اصفهان وجود دارد، افزود: 46 درصد این گونه های گیاهی بومی منطقه هستند و از این تعداد بیش از 300 گونه ارزش غذایی و دارویی دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان محصور کردن گونه های گیاهی نادر، در حال انقراض و آسیب پذیر را از جمله اقدام ها برای حفظ این گیاهان بیان کرد و گفت: با تکثیر و کاشت بذر توانسته ایم چتر حمایتی را بر سر این گونه های گیاهی گسترده کنیم.
وی با اشاره به اینکه کرفس کوهی، زرین گیاه، آویشن دنایی، موسیر، باریجه و آنغوزه از جمله گیاهانی است که در مراتع و منابع طبیعی اصفهان می روید اما در دهه های گذشته به دلیل مصرف بی رویه آسیب پذیر شده است، تصریح کرد: این برداشت ها به رغم ممنوعیت انجام شده است.
مهاجر ادامه داد: با برگزاری کلاس های آموزشی برای ساکنان بومی منطقه و تدابیر لازم به دنبال حفظ این گونه های گیاهی هستیم.
وی زیر کشت بردن 2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق جنوب و غرب استان اصفهان به کرفس کوهی و کشت موسیر در زمین های کشاورزی مناطق ییلاقی استان را از جمله تدابیر برای جلوگیری از برداشت بی رویه این گیاهان در مراتع استان بیان کرد و گفت: این اقدام موجب می شود تا انگیزه افراد برای برداشت این گیاهان از مراتع و منابع طبیعی کاهش یابد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان همچنین قرق و حفاظت از مناطق محل رویش گیاهان در حال انقراض، نادر و آسیب پذیر را از دیگر برنامه های این اداره کل برای حفظ این گونه های گیاهی بیان کرد و افزود: در این راستا 18 پاسگاه ثابت در مراتع و منابع طبیعی استان ایجاد شده است و 50 گروه نیز از اول فروردین حفاظت از این گونه های گیاهی را برعهده دارند.
در استان اصفهان بیش از 2 هزار گونه گیاهی مربوط به 70 جنس و در قالب 130 خانواده شناسایی شده است که از این تعداد 350 گونه دارویی، 45 گونه انحصاری، چهار گونه آسیب پذیر، 16 گونه نادر و 19 گونه در خطر انقراض محسوب می شود.
/6022 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.