به گزارش ایرنا، همچنین کارشناسان بر گسترش زیرساخت ها، جذب حامیان مالی برای توسعه وزرش بانوان، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این ارتباط تاکید کردند.
میزگردی با عنوان « بررسی وضعیت ورزش بانوان، عملکردها، مشکلات، مطالبات و راه های ارتقا » با حضور آزاده دهقان، مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان و دکتر نجمه رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد.
همچنین « مریم یاورپور شهربابکی» دارنده مدال برنز بسکتبال با ویلچر بازی های آسیایی اینچوئن 2014 میلادی کره جنوبی و زهره صادقی صاحب مدال نقره مسابقات آسیایی 1395خورشیدی تهران رشته تیراندازی با تپانچه بادی به تبیین دیدگاه های خود در باره وضعیت ورزش و راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه کردند.

** 45 درصد ورزشکاران یزد بانوان هستند
مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان یزد می گوید: 45 درصد ورزشکاران سازماندهی و بیمه شده استان در قالب 45 هیات استان و 200 هیات شهرستان در بیشتر رشته ها را بانوان تشکیل می دهند و 41 نفر هم به عنان نایب رئیس بانوان در هیات های ورزشی فعالیت دارند .
آزاده دهقان افزود: در یزد و بیشتر شهرستان های استان برای جذب بانوان به ورزش و فراهم کردن زمینه آسایش و حضور آنها حداقل یک سالن اختصاصی برای فعالیت های ورزشی این قشر پیش بیینی شد و از سایر امکانات موجود و بر حسب ضرورت و به تفکیک در طول سال استفاده می کنند.
این مسئول ورزش بانوان ادامه داد: در سال 1396، خانم های ورزشکار یزد به 200 مسابقه قهرمانی کشور و 15 بار هم در مسابقات برون مرزی اعزام شدند و 313 مدال در مسابقات کشوری ، لیگ ها و رقابت های داخلی و برون مرزی کسب کردند.
دهقان تصریح کرد: 53 دوره داوری و 71 دوره مربیگری در سال 1396 برگزار شد و دوره های استعدادیابی و توجه به ارتقای علمی و عملی جامعه ورزشی زیرپوشش جزو برنامه هایی است که در سال 1397 ادامه دارد .
وی آنچه را ظرفیت های بسیار خوب در بین بانوان برای ورود به عرصه ورزش خواند بر ضرورت همراهی و حمایت بخش خصوصی و خیران در کنار دولت برای فراهم کردن امکانات مورد نیاز تاکید کرد و یادآور شد: تیمداری هزینه بر است و نیاز به حامیان مالی برای حضور تیم ها در مسابقات دارد.
دهقان به ضرورت حمایت سایر دستگاه های اجرایی و فرهنگی به خصوص شورای شهر و شهرداری همگام با اداره کل ورزش و جوانان استان برای مشارکت در برنامه های ورزشی بانوان تاکید کرد و انجام آن را خواستار شد.
به گفته این فعال عرصه ورزش بانوان یزد، توسعه و گسترش فعالیت های ورزشی این قشر هزینه بر است و خانواده ها به تنهایی از عهده آن بر نمی آیند، لازم است با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست و به موقع و با معرفی قهرمانان و مدال آوران جهانی و ملی زمینه جلب حامیان مالی و گسترس ورزش اقدام شود.

** حمایت نهادهای اجرایی از ورزش بانوان بسیار محدود است
عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان یزد هم می گوید: حمایت دستگاه های اجرایی به خصوص شهرداری و شورای شهر یزد از ورزش بانوان و مدال آوران مناسب نیست و باید در این خصوص شاهد تغییر اساسی برای حمایت از ورزشکاران باشیم.
مریم یاورپور شهربابکی که مدال برنز بازی های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی را داراست، افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان در وسع خود از ملی پوشان و مدال آوران حمایت کرده و می کند، ولی بر خلاف سایر استان ها، همراهی دیگر دستگاه ها ضعیف است.
وی تصریح کرد: رشته های ورزشی بانوان در بیشتر رشته ها هزینه بر است و یک ورزشکار به تنهایی از عهده تامین آن بر نمی آید و باید با فرهنگ سازی و تبلیغات نسبت به جذب حامی مالی و تامین بخشی از نیاز آنها اقدام شود.

** مسئولان از ورزش بانوان حمایت کنند
عضو تیم ملی و دارنده مدال نقره مسابقات رشته تیراندازی با تپانچه بادی مسابقات آسیایی سال 1395 تهران هم ضمن تایید سخنان خانم ها دهقان و یاورپور شهربابکی اظهار داشت: با توجه به هزینه بر بودن ورزش بانوان، خانواده ها و ورزشکاران به تنهایی از عهده آن بر نمی آیند.
زهره صادقی افزود: حمایت های مادی و معنوی مسئولان اجرایی و ورزشی بر حسب نیاز از ورزشکاران در رقابت های کشوری کم است و باید آنها به صورت جدی از مدال آوران و قهرمانان استان حمایت و با آنها همراهی کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر ورزشکاری حقش در مسابقات ملی تضییع شد، قطعا کمترین توقع از مسئولان استان است که برای مشخص کردن تکلیف وضعیت وی موضوع را پیگیری کنند که موجب دلگرمی و تشوق ورزشکاران و خانواده های آنها خواهد شد.
این بانوی ورزشکار اظهار داشت: در سایر استان ها اگر ورزشکاری به عللی از حضور در مسابقات محروم شود، قطعا مسئولان اجرایی و ورزشی پیگیری لازم را انجام می دهند که باید این موضوع مهم در استان یزد نهادینه شود.
صادقی به اهمیت معرفی ورزشکاران به جامعه و اطلاع رسانی مناسب به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و افزود: هنوز خیلی از مردم ورزشکاران و مدال آوران را نمی شناسند و باید در این خصوص فعالیت های فرهنگی بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین جذب حامیان مالی را برای حمایت از برگزاری مسابقات، اعزام ها و تامین نیازهای آنها مورد تاکید قرار داد و کار رسانه های گروهی را در تقویت ورزش بانوان بسیار مهم برشمرد.

** تامین سلامتی بانوان در گرو فعالیت ورزشی است
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر یزد با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند، به اهمیت فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی در بین آنها اشاره کرد و گفت: تامین سلامتی و نشاط بانوان در گرو توجه عملی به ورزش است که باید با فرهنگ سازی اقدام های مناسب انجام شود.
نجمه رنجبر افزود: سلامتی هر جامعه ای را سلامت افراد آن تضمین می کنند و بانوان بخاطر نقشی که در کانون خانواده و خصوصا در عرصه های مختلف اجتماعی بر عهده دارند باید همواره به فعالیت های ورزشی بر حسب ضرورت عنایت خاص داشته باشند.
وی تصریح کرد: مادران سالم بهتر و بیشتر توانایی لازم برای پذیرش مسئولیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی و تربیت فرزندان را بر عهده دارند و برای موفقیت باید همواره همانند سایر امور به ورزش توجه کنند.
این استاد دانشگاه گفت: بانوانی که بخشی از وقت خود را در طول هفته به فعالیت های ورزشی اختصاص می دهند، قطعا در ابعاد مختلف زندگی نسبت به کسانی که به این مساله بی توجه اند، بسیار سالمتر و موفق تر هستند.
رنجبر با اشاره به اینکه برای ورزش بانوان امکاناتی در استان وجود دارد اما کم است به ضرورت گسترش آن در تمام مناطق و همچنین جلب مشارکت خیران و بخش خصوصی در کنار بودجه ها دولتی تاکید کرد.

** نقش رسانه ها در توسعه ورزش بانوان
وی با بیان اینکه رسانه های گروهی در فرهنگ سازی ورزش در بین خانواده ها مسئولیت و رسالت های تاریخی زیادی دارند، بر تهیه اخبار و گزارشات و همچنین معرفی ورزشکاران برتر به مردم از سوی از مسئولان نشریات و خبرگزاری ها تاکید کرد.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت 46 هیات ورزشی و 65 هزار ورزشکار سازمان یافته دارد که 49 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهد.
آماری از تعداد افرادی که به صورت غیررسمی ورزش می کنند، در دست نیست و برخی افراد این تعداد را حدود سه برابر ورزشکاران بیمه شده تخمین می زنند.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایران همواره بر پایه رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
خبرگزاری رسمی کشور در سال 1313 خورشدی در ایران تشکیل شد و هم اکنون علاوه بر مرکز 31 استان در تعدادی از شهرستان ها دفتر رسمی دارد و شبکه خبری آن در اغلب شهرستان ها فعال است .
ایرنا همچنین در تعدادی از کشورها دارای نمایندگی رسمی است و ضمن پوشش اخبار بین المللی با تعدادی از خبرگزاری های جهانی در عرصه خبر و عکس و ... همکاری دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.