مهدی غیب الهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت کاهش را تداوم 2دهه خشکسالی و تغییر الگوی کشت بیان کرد و یادآور شد: سال های اخیر بیش از 250 هکتار اراضی به کشت این محصول اختصاص داشت.
وی ارقام خربزه شهرستان را از نوع محلی و تخم مشهدی ذکر کرد و ادامه داد: برداشت این محصول از اواسط تیر ماه آغاز شد و تا اواخر مرداد ماه 97 ادامه دارد.
وی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ، متوسط تولید در هر هکتار را 22 تن و در بعضی مزارع تا 30 تن و مجموع تولید را یک هزار و 500 تن ذکر کرد.
این مسئول تصریح کرد: در 2 دهه اخیر به دلیل تداوم خشکسالی هر سال از ذخایر آبی منطقه کاسته شد که تداوم این پدیده حیات اقتصادی کشاورزان و روستاییان را به خطر انداخته است.
وی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از قطب های کشاورزی استان یزد به شمار می رود و در برخی تولیدات مقام نخست و دوم را دارد، خاطرنشان کرد: می توان با تکمیل زنجیره تولید، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی علاوه بر برندسازی و معرفی کالا در ایجاد اشتغال و افزایش راندمان تولید ، نسبت به افزایش درآمد کشاورزان نیز اقدام کرد.
سالانه 140 میلیون مترمکعب آب از منابع آبی منطقه برداشت می شود که افزون بر 85 درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی 35 تا 40 درصد است .
هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان است و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات ها خشک شدند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.