به گزارش خبرنگار ایرنا ، قاسم سلیمانی دشتکی در جلسه کمیسیون ماده ۱۱، خواستار فرهنگسازی برای تغییر الگوی کشت از زراعت به باغداری شد و تاکید کرد : باید به گونه ای فرهنگسازی شود که در تپه ها و ارتفاعات قابل کشت استان ایلام متناسب با آب و هوای مناطق درختان میوه کشت شوند.
وی افزود: گندم کشت غالب در استان ایلام است و این نمی تواند موجب رونق و یا ایجاد اشتغال متناسب با نیاز استان شود و درآمد چندانی هم ندارد اما با تغییرات الگوی کشت از مزرعه به باغ می توان صنایع فن آوری، بسته بندی و تبدیلی رونق اشتغال را در پی داشته باشد.
استاندار ایلام خطاب به مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام تاکید کرد : اداره ترویج کشاورزی شهروندان و کشاورزان را از فواید کشت باغات آگاه و انان را نسبت به کشت درختان متناسب با آب و هوای استان و مناطق تشویق کنند.
سلیمانی دشتکی یکی از نمونه های تغییر موفق الگوی کشت در استان را کاشت گل نرگس در شهرستان دره شهر عنوان کردو گفت: با تغییر الگوی کشت استان ایلام بهتر می توان از ظرفیت مرز مهران استفاده کرد.
وی افزود: تغییر شرایط زیست محیطی در سال های گذشته در استان ایلام به طور چشمگیری افزایش یافته و ضرورت اتخاذ راهکارهای مناسب برای مقابله با این موضوع را دو چندان کرده است.
مدیر ارشد استان ایلام یادآور شد: تغییر الگوی کشت، اجرای سیاست های حمایتی، هدایتی و پایشی برای جلوگیری و کاهش آسیب ها به بخش کشاروزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش مصرف اب در بخش کشاورزی و حفظ منابع آب موجود است.
مرتبط با این مساله معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز اخیرا در در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان ایلام گفت: 92 درصد از مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است که نشان می دهد ادامه روند کنونی منابع آبی استان را با خطر جدی روبرو کرده است که به عنوان چاره کار باید الگوی کشت تغییریابد.
احمد کرمی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از 92 درصد مصرف آب استان در حوزه کشاورزی است، باید در حوزه تغییر الگوی کشت برنامه ریزی های بهتری صورت گیرد.
به گزارش ایرنا استان ایلام دارای 340 هزار هکتار اراضی زراعی با کشت غالب گندم و جو است.
با وجود مشخصه کوهپایه ای تنها شش هزار هکتار اراضی باغی، در استان ایلام وجود دارد.
یک میلیون و 700 هزار هکتار از وسعت 2 میلیون هکتاری استان را اراضی طبیعی و ملی تشکیل داده است.
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.