به گزارش ایرنا ، بهمن حسین زاده روز چهارشنبه در همایش معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی سازمان های جهاد کشاورزی کشور در اردبیل افزود: مکانیزم صادرات باید به گونه ای باشد که با فراوری و بسته بندی و صنایع تبدیلی محصولات بیشتری با وزن کم و درآمد زایی بالا صادر شود.
وی خواستار توجه به گسترش صنایع تبدیلی در بخش تولیدات محصولات باغی به عنوان یکی از نیازهای اساسی استان شد.
حسین زاده یکی از زیرساخت های لازم در گسترش صادرات محصولات سردرختی به خارج از استان را توسعه راه آهن و وصل آن به شبکه ریکی کشوری دانست که به سرعت در حال پیشرفت است و موانع و مشکلات پیش روی راه آهن اردبیل برداشته شده است.
او افزود: این طرح که 15 سال به صورت راکد مانده بود در سه سال آینده تکمیل شده و گام بلندی در رشد و توسعه بخش کشاورزی بویژه باغبانی منطقه برداشته خواهد شد.
وی بیان کرد: این استان استعدادهای بالقوه ای در بخش کشاورزی دارد و خاک حاصلخیز در سه دشت اردبیل ، مغان و مشگین شهر شایستگی ها و توانمندی های منحصر بفردی را به آن داده است.
او اظهار داشت: همچنین محصولات سردرختی در باغ های خلخال ، کوثر و مشگین شهر شهرت کشوری داشته و استان اردبیل را قطب کشاورزی و باغی کشور تبدیل کرده که اقتصاد و درآمد آن وابسته به این بخش است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل همچنین افزود: به لحاظ تغییرات شرایط آب و هوایی و مقوله افزایش درجه حرارت باید گونه های درختانی که کشت می شود متناسب با شرایط آب و هوایی باشد تا در اثر عوامل قهری طبیعت همچون سرما باغداران دچار خسارت های سنگین مالی نشوند.
حسین زاده بر لزوم بیمه محصولات سردرختی تاکید کرد و گفت: کارگزاران بیمه باید به گونه ای عمل کنند که باغداران با رغبت و انگیزه محصولات خود را بیمه کرده و درصورت بروز حوادث غیرطبیعی خسارت خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.
وی افزود: بخش کشاورزی استان در زیر بخش های امور دام و شیلات و زراعت و صنایع تبدیل و تکمیلی و باغبانی استعداد های بالقوه ای در ایجاد اشتغال و بکارگیری نیروهای بیکار جوان و تحصیل کرده دارد و برای تحقق آن تلاش می شود.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.