به گزارش خبرنگار ایرنا ، « محمود زارع رشکوئیه » شامگاه سه شنبه در همایش دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای ابرکوه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار(17مرداد) اظهار داشت : این شهرستان ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه های مختلف کشاورزی ، صنعتی و گردشگری دارد که باید از آن برای اشتغال و توسعه پایدار روستاها استفاده کرد.
به گفته وی در بازدیدی که 2 روز گذشته از روستاهای بخش مرکزی ابرکوه انجام شد، خدمات قابل توجهه ای در زیرساخت روستایی انجام شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد با قدردانی از فعالیت مجموعه بخشدار مرکزی ابرکوه ، دهیاران و اعضای شوراها و مشارکت جدی مردم تصریح کرد: باید تلاش هایی در زمینه اشتغال انجام شود تا حیات و پایداری روستاها با مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: با پرداخت تسهیلات روستایی با بهره کم در حوز های سرمایه گذاری صنعتی ، معدنی ، کشاورزی و خدماتی زمینه اشتغال جوانان فراهم خواهد شد.
زارع رشکوئیه با بیان اینکه اشتغال مهمترین رکن ماندگاری جمعیت روستایی است، از ابرکوه ، میبد ، تفت به عنوان سه شهر نمونه گردشگری کشور یاد کرد و گفت: ه می توان با احیا و مرمت آثار تاریخی روستاهای این شهرستان ، زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کرد.
این مسئول یادآور شد : در هر روستا با مدل گردشگری طبیعی ، معنوی و تاریخی روبرو هستیم که زمینه های خوبی برای جذب گردشگران وجو دارد.
زارع رشکوئیه با تاکید بر اینکه باید بومگردی ها و بافت تاریخی شهرها و روستا تقویت و احیا شود، خاطرنشان کرد: برای جذب گردشگر و احیا آثار تاریخی روستاها بودجه ملی و استانی خوبی برای توسعه گردشگری اختصاص خواهیم داد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد ادامه داد: مسئولان تورهای گردشگری آمادگی دارند، زمینه اقامت افراد گردشگر را در روستاها پر جاذبه فراهم کنند که این طرح و برنامه نیازمند همت و تلاش دهیاران و شوراهاهایی روستایی است که مسیر گردشگری را احیا کنند.
زارع رشکوئیه با بیان اینکه در روستاهای ابرکوه ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی دارند، یادآور شد : با توجه به تبعات 2دهه پدیده خشکسالی ، توسعه این بخش و اجرای مزرعه و باغ الگو و کاشت محصولات کم آبخواه با بهروری آب از روش های نوین آبیاری و کمک بلاعوض دولت امکان پذیر است.
فرماندار ابرکوه هم با قدردانی از خبرنگاران گفت: این شهرستان در حوزه دامداری و کشاورزی ظرفیت های بالایی دارد.
محمد کاظمی نسب اظهار داشت : هم اکنون روزانه 50 تن شیر در دامداری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی تولید و بخشی از آن در سه واحد مواد لبنی ، فراوری و روانه بازار مصرف می شود.
وی افزود: با توجه به ظرفیت های تولید شیر، با پرداخت تسهیلات خود اشتغالی روستایی و عشایری تولید شیر تا پایان سال 97 به 2 برابر افزایش خواهد یافت که اشتغال خوبی در این بخش اتفاق خواهد افتاد.
کاظمی نسب با بیان اینکه یک واحد فراوری مواد لبنی با ظرفیت 200 تن شیر در روز توسط بخش خصوصی در دست ساخت است تصریح کرد: با راه اندازی خط تولید این واحد، ابرکوه بعنوان قطب تولید فرارورهای لبنی استان یزد تبدیل خواهد شد.
فرماندار ابرکوه با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی از تولید 19 هزار تن زردآلو و عرضه آن در بازارهای منطقه و دیگر شهرستان ها خبر داد.
به گفته وی بزودی یک واحد تولید صنایع فراوری زردآلو و خشکبار توسط بخش خصوص تاسیس خواهد شد و 92 نوع محصول در آن فراروری و علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی به خارج صادر خواهد شد.
رئیس کارگروه اشتغال شهرستان ادامه داد: تاکنون 529 طرح اشتغال روستایی و عشایری با پرداخت 886 میلیارد و 400 میلیون ریال وام و با اشتغال یکهزار و 59 نفر در این کار بررسی و مصوب شد.
این مسئول یادآور شد : از این تعداد 262 طرح در کارگروه اشتغال استان مصوب شد که در این ارتباط 475 میلیارد و 890 میلیون ریال وام با سود 6 درصد و با بازپرداخت هشت سال به متقاضیان پرداخت می شود.
به گفته فرماندار ابرکوه در موقع بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال 592 نفر در بخش های کشاورزی، صنعتی، معدنی و خدمات گردشگری فراهم خواهد شد.
وی یادآور شد: در این ارتباط از ابتدای سال 1397 تاکنون 65 میلیارد و 670 میلیون ریال وام اشتغال روستایی برای سرمایه گذاری در 48 طرح خود اشتغالی به متقاضیان شهرستان پرداخت شد که با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال بیش از 200 نفر فراهم خواهد شد.
رئیس کارگروه اشتغال شهرستان ادامه داد: این طرح ها در بخش های تولیدی، کشاورزی، دامپروری، خدمات، صنعت و معدن ، گردشگری، آموزش و پرورش ، ورزش و جوانان است که در روستاها و مناطق عشایری اجرا می شود.
همچنین آقایی و اکرمی بخشداران مرکزی و بهمن و حسینی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ابرکوه گزارشی از وضعیت عمرانی ، اشتغال روستاها ارائه کردند.
از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفر استان یزد 15 درصد در مناطق روستایی و عشایری استان ساکن هستند .
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.