در ادامه این بیانیه که روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: مشکلات عمیق موجود چه در بعد عرضه و تقاضا و چه در بعد کمی و کیفی به مرحله‌ بحرانی و سرنوشت سازی رسید به گونه‌ای که پایداری حیات را در سراسر کشور در معرض تهدید‌ جدی قرار داده است.
این بیانیه می افزاید: ما جمعی از فعالان دانشجویی استان، فارغ از تعارف، گرایش های سیاسی و تعلق سازمانی و بخشی، برحسب مسئولیت‌های اجتماعی و ملی خود و با ابراز نگرانی از تهدیدات فعلی و بالقوه‌ آتی بر آن شدیم تا پیشنهادات و راهکارهای لازم را در جهت شناسایی علل و کاهش آثار مخرب خشکسالی و کم آبی، در اختیار مسئولان مربوطه قرار داده تا با مدیریت صحیح و پشتکار مسئولان و همچنین همدلی آحاد مردم از این کارزار جانفرسا به سلامت عبور کنیم.
در بخشی از بیانیه یادشده آمده است: با توجه به تشدید بحران آب در برخی استان ها مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان و... و آثار مخرب آن بر زندگی مردم، شرایط اقلیمی کشور و حیات وحش، مدیریت آبی نیازمند تغییراتی جدی و اساسی است.
از جمله مهمترین عوامل پیدایش این بحران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف) عدم تخصص گرایی در بخش محیط زیست:
کشور ما همواره از عدم تخصص گرایی در بخش‌های گوناگون ضربه خورده است؛ از جمله فقدان ثبت نام و پذیرش متخصصان رشته های اصلی محیط زیست در آزمون استخدامی به گونه ‌ای که اجازه‌ رجوع به اصلی ترین و تخصصی ترین محل جهت اشتغال دانش آموختگان این رشته ها، یعنی سازمان حفاظت محیط زیست داده نشده و به علاوه در کارگزینی و استخدام افراد نیز ملاک‌های مرتبط با نیاز سازمان اجرایی نمی‌شود؛ که ناکارآمدی این بخش را تشدید می‌کند.
همچنین شواهد نشان می دهد که متاسفانه هنوز برخی از مدیران و سیاست گذاران منابع آب از دانش کافی برخوردار نمی‌باشند.
ب) سوء مدیریت و عطش توسعه:
مسئله آب در کشور بیش از آن که ناشی از کمبود آب و شرایط اقلیمی باشد، از سوء مدیریت و عدم نگرش صحیح به منابع آبی ناشی شده است.
از اصلی ترین دلایل این بحران نگاه غلط سیاست گذاران و برخی دانشگاهیان داخل کشور به مساله آب است که آن را صرفا یک کالای اقتصادی، آن هم تنها با رویکرد مهندسی می دانند، دیدگاهی که بیش از یک دهه است در بیشتر نقاط دنیا منسوخ شده و تبعات شدید حاصل از آن بر همگان آشکار شده است.
برای مثال قرارگیری صنایع آب بر مانند فولاد و کاشی سازی ، در مناطقی که با بحران کم آبی مواجه‌اند، نشانگر سوء مدیریت در سطح کشور است.
ج) رشد سریع و الگوی نامناسب استقرار جمعیت:
محصول ساده‌ رشد سریع جمعیت، افزایش تقاضای آب و متناسب با آن کاهش سریع آب در دسترس است، توزیع مکانی جمعیت علاوه بر رشد جمعیت از عوامل عدم تطابق بین آب در دسترس و تقاضای آب است.
علاوه بر این، گسترش شهرنشینی، مهاجرت به شهرهای بزرگ و توسعه اراضی، مستلزم افزایش مداوم تأمین آب در کنار افزایش تقاضای آن با وجود توسعه شهرنشینی و صنعت است .
د) کشاورزی ناکارآمد:
بازخورد الگوی رشد سریع جمعیت، توسعه بخش کشاورزی برای تامین نیاز غذایی مردم است.
متاسفانه شیوه های کشاورزی در اکثر نقاط ایران هنوز صنعتی و مجهز به تکنولوژی های به ‌روز نشده و کشور از شیوه های منسوخ شده‌ کشاورزی و منتهی به بهره وری بسیار کم در آبیاری و تولید رنج می‌برد.
در حالی ‌که تنها 12 درصد از مساحت کشور زیرکشت ‌است، حدود 93 درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، الگوهای کشاورزی در سراسر کشور نامناسب و در بسیاری از مناطق از جمله استان یزد با شرایط دسترسی به آب ناسازگار است.
پیشنهادات:
1.مدیریت پساب ها و فاضلاب ها اعم از:
* ملزم کردن همه آب‌بران بزرگ کشور مانند صنعت کاشی سازی و فولاد به تصفیه پساب ها و فاضلاب ها.
* استفاده از آب چرخانی در صنایع و برای استفاده در منابع طبیعی و فضای سبز و اصلاح الگوی کشت (مانند استفاده از روش کشت هیدروپونیک).
* مشروط کردن تامین آب واحدهای مختلف به استفاده بهینه از آب.
2.مطالعه و تحقیق در ارتباط با روش‌های جدید علمی برای تولید و تامین آب شیرین به ویژه استفاده از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان.
3. بررسی نقاط مناسب سواحل خلیج فارس و دریای عمان برای ایجاد شهرک های صنعتی و انتقال تدریجی صنایع آب بر به مناطق مذکور.
4. مدیریت آبهای مرزی و ایجاد کمیته ویژه دیپلماسی فعال آب‌های مرزی بین وزارت امور خارجه و وزارت نیرو.
5. مدیریت آب های زیرزمینی کشور و حمایت از طرح‌ های احیای قنات
6. تشکیل کارگروهی علمی شامل استادان و دانشجویان مرتبط به این حوزه و تیم اجرایی.
7. فرهنگ‌سازی و آگاهی‌ بخشی و اصلاح الگوی مصرف آب در جامعه (مانند افزودن فصل اهمیت محیط زیست به کتاب های درسی دانش آموزان)
8. برگزاری همایش‌ ها و کنگره‌ های تخصصی در دانشگاه‌ها و همایش‌های عمومی در سراسر کشور.
امضاگنندگان این بیانیه در پایان آورده اند: لذا ما فعالان دانشجویی استان با توجه به وضعیت بحران آب که ناشی از سوء مدیریت و عدم تخصیص شیوه‌های صحیح برای عبور از این بحران است، از مسئولان مربوطه اقدامی موثر در جهت برآورده شدن این مطالبه‌ همگانی هستیم.
انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) و تشکل توسعه و اعتدال دانشگاه یزد، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی امید و اعتدال و انجمن عدالت خواه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد یزد، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اردکان و شورای هماهنگی انجمن های علمی دانشگاه یزد بیانیه یادشده را امضا کرده اند.
این بیانیه به امضای انجمن علمی رشته های معماری، نقاشی و گرافیک، علوم مهندسی خاک، محیط زیست، نجوم، فیزیک، ریاضی، آمار، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی، مهندسی معدن، مهندسی عمران، مهندسی مواد، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و علوم سیاسی رسیده است.
همچنین انجمن انسان شناسی، مددکاری اجتماعی، علوم تربیتی، علوم اقتصادی، پژوهش و رفاه اجتماعی، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عربی، الهیات، اطلاعات و دانش شناسی، تربیت بدنی، حقوق، فقه و حقوق و روانشناسی دانشگاه بیانیه را امضا کردند.
در استان یزد که 24 سال پیاپی رتبه نخست قبولی در دانشگاه ها را داراست، هم اکنون 100 هزار دانشجو در 60 مرکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.