در این میزگرد حجت الاسلام رضا شریفی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان یزد ، حجت الاسلام محمود دهقان نیری امام جمعه شهر شاهدیه و محمدجواد حرزاده، رئیس ستاد نماز جمعه مرکز استان دیدگاه های خود را راجع به نماز جمعه، جایگاه ، تاریخچه ، عملکرد و مشکلات آن بیان کردند.
آنها با بیان فعالیت چهار دهه نماز عبادی سیاسی جمعه استان، لزوم جوان گرایی ، انجام کارهای فرهنگی، تبیین اهمیت حضور آحاد مردم ، همکاری نهادها و تشکلها را نیز مورد تاکید قرار دادند.

** یزد پیشگام اقامه نماز جمعه
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد می گوید: این استان در اقامه این فریضه در میان 31 استان پیشگام است به نحوی که 2 هفته بعد از برپایی اولین نماز جمعه ( پنجم مرداد 58) در تهران نخستین نماز جمعه یزد بعد از انقلاب در مسجد ملااسماعیل این شهر اقامه شد.
به گفته حجت الاسلام شریفی در یزد حتی قبل از انقلاب هم نماز جمعه در مسجد جامع کبیر برگزار می شد.
وی افزود: از آن زمان تاکنون بدون وقفه با مشارکت مردم و حمایت مدیران همچنان شاهد برگزاری نماز جمعه هستیم .
این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: هم اکنون در 28 شهر و
روستای استان با همکاری 2 هزار عضو داوطلب به عنوان اعضای ستاد ، نمازجمعه اقامه می شود.
شریفی به فعالیت های پارسال شورا اشاره کرد و یادآور شد: با پیگیری مردم و موافقت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ، با انتصاب امام جمعه در نصر آباد تفت و بهادران مهریز ، نماز جمعه در مرکز این 2 دهستان اقامه شد.
به گفته وی مردم دهستان های چاهک شهرستان خاتم ، دهشیر تفت و خرانق اردکان متقاضی تعیین امام جمعه هستند که توسط شورای کشور در حال بررسی است.

** تاکید بر جوان گرایی و مصلی سازی
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم ستادهای نماز جمعه ، جذب جوانان و واگذاری برخی فعالیت ها، اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی به آنها
است.
این کارشناس دینی اغلب اعضای ستادهای نماز جمعه را جوانان ذکر کرد که به گفته وی با رغبت فراوان ماموریت ها را با نظارت ائمه جمعه و مسئولان امر به نحو مطلوب انجام می دهند.

** شناسایی جوانان و واگذار امور به آنها
این فعال فرهنگی به مسئولان ستادها توصیه کرد که نسبت به شناسایی و جذب جوانان علاقه مند و واگذاری امور طبق مقررات به این قشر اقدام کنند.
شریفی به اهمیت ساخت و وجود مصلی برای برپایی نماز جمعه اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون با حمایت شورای مرکزی، مسئولان استان و شهرستان ها ، با ساخت مصلی در ابرکوه ، اردکان ، احمدآباد اردکان ، تفت ، میبد ، در سایر مناطق در صدد جذب بودجه برای ایجاد این فضای فرهنگی و دینی هستند .

** برگزاری دوره های آموزشی و همایش های فصلی
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد ادامه داد: از برنامه های مورد تاکید دفتر مرکزی در سال های اخیر برگزاری منظم همایش فصلی ائمه جمعه است که تا پایان سال 1397 ادامه خواهد داشت.
شریفی ادامه داد: در همایش های فصلی گزارشی توسط ائمه جمعه ارائه، مشکلات ، نیازها ، برنامه ها و اولویتها و راهکارهای مورد نیاز بیان می شود.
وی توضیح داد: برای اعضای ستادها و مجریان نماز جمعه نیز دوره های هم اندیشی ، آموزشی و توجیهی با حضور کارشناسان و مسئولان ملی و استانی پیش بینی شده که مورد استقبال قرار گرفته است.

** برنامه های بزرگداشت پنجم مرداد
شریفی گفت: به مناسبت پنجم مرداد سالروز فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر اقامه نخستین نماز جمعه در سال 1358، نمایشگاه عکس و کتاب ، تجلیل از فعالان نماز جمعه ، دیدار ائمه جمعه و ستادها با مسئولان و برگزاری مسابقات فرهنگی برگزار شد.

** نماز جمعه دستاورد انقلاب است
وی از نماز جمعه به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب یاد کرد و اظهار داشت: وقتی این فریضه الهی با مشارکت هرچه بیشتر مردم و جوانان برگزار شود، مایه عزت و افتخار نظام و انقلاب است و توطئه دشمنان را نقش بر آب می کند.
شریفی حضور مردم و جوانان یزدی در نماز جمعه ها را در همسنجی با سایر استان ها خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: با فرهنگ سازی ، اطلاع رسانی و همکاری نهاهای فرهنگی و تبلیغی ، تشکل ها و همراهی مسئولان این کار بهتر می شود.

** نماز جمعه مورد غفلت قرار گرفت
همچنین در ادامه میزگرد یادشده ، امام جمعه شهر شاهد گفت: از مهمترین مسائل دینی و اعتقادی در باب وجوب و اهمیت آن آیات و روایات متعددی وارد شده، اقامه نماز با شکوه جمعه است که با وجود سفارش دینی و نقش آن در جامعه همچنان مورد غفلت واقع می شود.
حجت الاسلام محمود دهقان نیری افزود: اهمیت حضور مردم برای اقامه نمازجمعه به اندازه ای است که یکی از 114 سوره قرآن در خصوص وجوب آن نازل شده و حضرت حق تمام امت اسلام و مومنان را به شرکت گسترده و فعال در آن سفارش می کند.
وی ادامه داد: خدا در سوره جمعه به مسلمانان و مومنان 2 سفارش کرد که روز جمعه کسب و کار را رها کنند و برای اقامه این واجب الهی که سراسر برکت و سعادت است شتاب داشته باشند.
به گفته وی ، طبق نص صریح قرآن در سوره جمعه حضور در این آیین بزرگ معنوی تکلیف و واجب الهی است که نباید هیچگاه مورد بی توجهی ، بی تفاوتی و بی مهری افراد قرار گیرد بلکه باید همواره با شکوه و همراه با بصیرت اقامه شود.
مولف کتاب قرارگاه ایمان اظهار داشت: در باب اهمیت نماز جمعه در انقلاب اسلامی همین بس که حضرت امام (ره) بعد از پیروزی انقلاب ، اولین دستوری که در پنجم مرداد ماه 1358 صادر کردند ، اقامه نمازجمعه در کشور و ابتدا در تهران توسط مرحوم آیت الله طالقانی بود.

** اقامه نماز جمعه همراه با برکت است
دهقان نیری اظهار داشت: اقامه نماز جمعه در 40 سال اخیر در ابعاد فرهنگی ، معنوی ، سیاسی و اجتماعی برکات مختلفی داشت که بر کسی پوشیده نیست به خصوص در دفاع مقدس و مقابله با توطئه های دشمنان علیه انقلاب .
به گفته وی خطبای جمعه هر هفته با ترسیم اهداف دشمنان و بیان احکام ، مردم و جوانان را به بینش و بصیرت در باره هجمه فرهنگی استکبار دعوت و بر وحدت و همدلی تحت زعامت مقام معظم رهبری دعوت می کنند.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: حضور گستره مردم و جوانان در نماز جمعه موجب شکست توطئه های مختلف دشمنان نظام شده و باید با برنامه های فرهنگی گسترده نسبت به جذب جوانان در این آیین بزرگ اقدام کرد.

** افزایش حضور مردم در نماز جمعه نیازمند برنامه عمقی است
دهقان نیری تصریح کرد : برای جذب مردم و خصوصا جوانان به نماز جمعه باید به صورت عمقی و نه ظاهری طرح و برنامه توسط ائمه جمعه و ستادها ارائه شود که نقش اصلی در برگزاری این فریضه بر عهده دارند.
** نقش ائمه جمعه در جذب مردم و مخاطب شناسی
امام جمعه سابق شهر زارچ شهرستان یزد در ادامه گفت: برای برگزاری با شکوه این فریضه ،جذب مردم و جوانان بیان مسائل مهم موثر است که مهمترین آنها می توان به حضور ائمه جمعه در میان مردم ، مخاطب شناسی ، با تقوا ، متواضع ، دشمن شناس ، با بصیرت و شجاع و با اخلاص یاد کرد.
دهقان نیری افزود: اگر امامان جمعه، ویژگی اخلاقی ، علمی ، معرفتی و اجتماعی مورد نیاز جامعه و مردم را داشته باشند، قطعا در جذب آنها موفق خواهند بود.
وی بر اهمیت برنامه ریزی و تدوین برنامه ها بهره گیری از افراد پیشکسوت برای برگزاری نماز تاکید کرد که در اقامه مناسب این فریضه بسیار تاثیر دارد.
وی تصریح کرد: در این ارتباط ائمه جمعه از افراط و تفریط پرهیز کنند و وظایف خود را دقیق و علمی همراه با توجه به نیازهای مردم و جوانان و آگاهی به مسائل اجتماعی انجام دهند که می تواند در برگزاری با شکوه مردم موثر باشد.
همچنین محمد جواد حرزاده مسئول ستاد نماز جمعه مرکز استان که از آغاز نخستین اقامه نماز جمعه در یزد تاکنون مسئولیت ستاد را بر عهده دارد، افزود: 150 نفر(55 خواهر) داوطلبانه در کمیته های فرهنگی ، جوانان ، پشتیبانی ، خواهران و غیره ... با ستاد همکاری دارند.
وی اظهار داشت: در سال 1396 افزون بر 400 هزار نفر در نماز جمعه شهرستان یزد شرکت کردند که این آمار به غیر از سایر فعالیت های فرهنگی و مذهبی است که در طول هفته در مسجد ملااسماعیل توسط برخی نهادها و تشکل ها برگزار شده است.
به گفته این فعال فرهنگی در چهار ماهه اول سال جاری افزون بر 85 هزار نفر با حضور در نماز جمعه یزد عشق و دلبستگی خود را با اهداف، آرمان های انقلاب نشان دادند که اغلب آنها جوانان بودند.

** برنامه های جانبی نماز جمعه یزد
مسئول ستاد نماز جمعه یزد می گوید: هر هفته برای رفاه حال نمازگزاران و پاسخ به مطالبات آنها با همکاری دستگاه های فرهنگی و نهادها نسبت به انجام برخی امور اقدام می شود.
به گفته حرزاده ، ایجاد پایگاه سلامت ، واحد حقوقی ، مرکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی ، غرفه فروش کتاب و محصولات فرهنگی ، اهدای خون ،جمع آوری کمک های مردمی به نیازمندان و غیره ... از جمله دیگر برنامه هاست.
وی اظهار داشت: هر هفته به مدت 2 دقیقه بین نماز جمعه و عصر احکام شرعی بیان و در برخی مناسبت ها نیز قبل از اذان ظهر افرادی سخنرانی می کنند.

** نماز جمعه فرصت فرهنگی بین بخشی است
حرزاده با اشاره به اینکه اقامه نماز جمعه فرصتی برای فعالیت های فرهنگی بین بخشی است بر تداوم همکاری ستاد با مردم ، تشکل ها و دستگاه های اجرایی در انجام برنامه ها تاکید کرد.

** به همکاری مردم و خیران نیاز است
مسئول ستاد نماز جمعه یزد با اساره به اینکه در چهار ماهه امسال ، 280 میلیون ریال توسط مردم به ستاد کمک شد، گفت: در 40 سال اخیر با همت شهید صدوقی (ره) و دیگر دلسوزان نظام و انقلاب ، فعالیت های عمرانی و فرهنگی خوبی در مسجد ملا اسماعیل برای رفاه نمازگزاران انجام شده که کافی نیست.
حرزاده یادآور شد: برای انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی ستاد بودجه دولتی ندارد مردم و خیران می توانند بخشی از هزینه ها را متقبل شوند و این نهاد را در انجام برنامه ها یاری دهند.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور در سال 1313 خورشیدی با نام «آژانس خبری پارس» و به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تاسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه های داخلی و خارجی است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
7536/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.