به گزارش ایرنا ، محمدرضا حکیمی روز پنجشنبه در بیست و ششمین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان ابرکوه با اشاره به تداوم خشکسالی اظهار داشت : کشاورزان همچنانکه با نصب کنتورهای هوشمند و خاموشی چاه های کشاورزی همکاری خوبی در مدیریت برداشت آب داشته اند، این روند را ادامه دهند.
وی افزود: درصد چاه های غیرمجاز استان یزد نسبت به سایر استانها خیلی کم است و در ابرکوه نیز بخاطر تداوم نشست های شورای حفاظت منابع آب ، همدلی و همکاری مسئولان و کشاورزان تعداد چاه های غیرمجاز کنترل شده است.
حکیمی با بیان اینکه سال 1393 ، آغاز تجهیز چاه های کشاورزی ابرکوه به کنتور هوشمند بود، ادامه داد: تاکنون 85 درصد چاه های منطقه به سامانه هوشمند تجهیز شد و کشاورزان به خوبی برداشت آب را مدیریت کرده اند.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نیز در این نشست گفت: خاموشی 45 روزه چاه‌ های کشاورزی در سال 96 ، اجرای طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با افزایش نظارت و کنترل بر بهره برداری و برداشت از منابع آب زیرزمینی با نصب کنتورهای هوشمند از جمله اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصرف بوده است.
محمدعلی شرافت اظهار داشت : جدا سازی آب شرب از فضای سبز ، توسعه آبیاری نوین در اراضی و باغات ، مصرف آب شرب با ترویج استفاده از لوازم کاهنده مصرف ، باز چرخانی آب در بخش صنعت از جمله اقداماتی است که برای انجام مدیریت مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: 49 حلقه چاه بخش کشاورزی که ای سی(میزان شوری) آب آن زیر هزار و 500 است برای مواقع ضروری برای تامین آب شرب مردم شهرستان شناسایی شده است .
وی تصریح کرد: از دهه 70 تاکنون نیز ایجاد 35 فروچاله بزرگ در اطراف شهر ابرکوه ، به دلیل کسری یک میلیارد مترمکعب آب در آبخوان دشت ابرکوه به دلیل کاهش بارندگی از دیگر آثار این پدیده است.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: محصول کشاورزی پر آبخواه تا30 درصد کاهش یافت ، آغاز اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار در سال زراعی جاری ، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت و توسعه محصول زعفران از جمله اقداماتی بوده که برای مدیریت مصرف آب انجام شده است .
مهدی غیب الهی اظهار داشت: افزایش سطح زیرکشت محصول گلخانه ای از 20 هکتار فعلی به 30 هکتار و توسعه کشت محصول گیاهان دارویی برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از دیگر برنامه های در دست اجرای این نهاد است.
مدیر توزیع اداره برق ابرکوه هم گفت: برای صرفه جویی و درست مصرف کردن در انرژی برق کشاورزانی که چهار ساعت چاه های کشاورزی را از 12تا 16 عصر خاموش کنند از 20 ساعت برق رایگان بهره مند خواهند شد.
ابوالفضل اکرمی خاطر کرد: بر عکس این موضوع ، کشاورزانی که این طرح را رعایت نکنند وجه برق چاه های کشاورزی آنها تا 2برابر افزایش می یابد و این تعرفه از اول مرداد تا 20 مرداد حساب می شود.
مدیر آب و فاضلاب شهری ابرکوه نیز در این نشست تصریح کرد: بیش از 90 درصد آب مصرفی فضای سبز از آب شرب توسط شهرداری جدا شده است.
سید محسن پور سید، ادامه داد: ما ضمن قدردانی از مشارکت مردم در مدیریت صحیح مصرف آب شرب باز هم توصیه داریم آنها همکاری داشته باشند و صرفه جویی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
همچنین خلیل روشن یکی از کشاورزان شهرستان گفت: حوزه آبریز ابرکوه در شمال استان فارس قرار دارد که به دلیل برداشت های غیرمجاز از منابع آبی، حیات کشاورزی ابرکوه را با تهدید روبرو کرده است .
وی با بیان اینکه از پنج حلقه چاه کشاورزی که در سال های قبل از انقلاب مجوز آن را با 105 لیتر در ثانیه اخذ کرده بود، خاطرنشان کرد: این میزان هم اکنون به 35 لیتر در ثانیه رسید و علت آن هم بخاطر افت سطح آب های زیرزمینی و همچنین برداشت بی رویه و بدون مجوز آب در شهرهای شمالی فارس است .
ابرکوه به دلیل کم آبی، خشکسالی و کاهش بارندگی 200 سال قبل، 120 رشته قنات داشت که در 40 سال گذشته از 91 رشته قنات جاری آن هم اکنون تعداد آن به 11رشته کاهش یافت که اغلب قنات ها نیز در معرض خشک شدن قرار دارند.
سطح زیر کشت شهرستان 15هزار هکتار است که هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند و برغم خشکسالی های پی درپی و کم آبی ، در تولید غالب محصولات کشاورزی مقام اول تا سوم استان را به خود اختصاص داده اند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.