دکتر 'روح الله زارع پور' روز چهاشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: از 40 سالگی به بعد، معاینه سینه ها و غربالگری باید هر یکسال یکبار، انجام و تحت ماموگرافی قرار گیرند.
وی در ادامه اظهار داشت: غربالگری سرطان روده از سن 50 سالگی و هر 10 سال یکبار بصورت کولونوسکوپی، انجام و یا آزمایش برای تشخیص وجود خون مخفی در مدفوع به صورت سالانه انجام شود.
پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در تعریف جراح عمومی گفت: جراحی عمومی شامل جراحی های قفسه سینه ، شکم ، لگن ، ریه ، دیافراگم، معده ، مری ، روده بزرگ ،روده کوچک, فتق ، لوزالمعده ، طحال، کبد و آپاندیس است.
وی با بیان اینکه دامنه فعالیت جراح عمومی بسیار وسیع است و در مواقع لزوم قادر به انجام جراحی های اورژانس رشته های دیگر هم هست تصریح کرد: بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد، بیماران مناطق جنوب و جنوب شرق کشور را پوشش می دهد و تنها مرکز درمانی شهر یزد است که جراح مقیم در بیمارستان دارد.
این متخصص جراحی عمومی که دارای مقالات چاپ شده در مجلات علمی داخل و خارج کشور است، علت مقیم بودن جراح را انجام جراحی های فوری ناشی از سوانح و تصادفات اعلام کرد .
زارع پور اضافه کرد: چهار عمل شایع جراحی عمومی شامل جراحی کیسه صفرا ، آپاندیس، فتق ها و جراحی شقاق است.
این پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، بی تحرکی ، چاقی ، تغذیه نامناسب، استرس ها و مصرف دخانیات را از عوامل اصلی ابتلا به سرطان نام برد و گفت: اگر سرطان ها پیشرفت کرده باشند ریسک عمل جراحی آن ها بالاتر می رود.
وی کوچکترین فرد مورد عمل جراحی توسط وی به علت انسداد روده را یک نوزاد یک ماهه و مسن ترین فرد را یک پیرمرد 96 ساله برای جراحی روده ذکر کرد.
این عضو بنیاد ملی نخبگان کشور اضافه کرد: ورزش و تغذیه مناسب و دوری از استرس، شاه کلیدهای سلامتی هستند ضمن آنکه باید سالانه برای چکاپ و غربالگری به پزشک مراجعه نمود.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.