به گزارش ایرنا دکتر جلیل عفتی روز چهارشنبه به مناسبت هفته بهزیستی (21تا 29 تیرماه) در جمع خبرنگاران افزود: باید بستر را برای معرفی توانمندی ها و استعدادهای معلولان فراهم کنیم که رسانه ها در این زمینه نقش مهمی دارند.
وی تصریح کرد: معلولان در بسیاری از رشته های علمی از انسان ها سالم موفق ترهستند بنایراین باید زمینه برای رشد استعدادها و معرفی آنها مهیا شود و هرگز به معلولیت به عنوان ناتوانی نگاه نکنیم.
عفتی ازدواج های فامیلی را از جمله علل و عوامل معلولیت بیان کرد و گفت:یکی از دلایل عمده بروز معلولیت ها ژنتیکی است و که در این زمینه مشاوره و انجام آزمایشگاههای ژنتیک قبل از ازدواج ضروریست.
وی با بیان اینکه در سالجاری 653 مورد آزمایش ژنتیک در مراکز زیر پوشش این سازمان انجام شده است افزود: این آزمایش ها برای خانواده های دارای معلول در راستای پیشگیری از فرزند معلول بصورت رایگان است البته به خانواده بی بضاعت هم بخشی از هزینه ها پرداخت می شود.
مدیر کل بهزیستی یزد در ادامه به بحث آسیب های اجتماعی به ویژه موضوع طلاق اشاره و خاطر نشان کرد : پنج درصد جامعه معتادان استان را زنان تشکیل می دهند و این یک زنگ خطر است.
عفتی افزود: اگر زن، معتاد شود بنیان خانواده دچار آسیب می شود بنابراین باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.
وی یکی دلایل گرایش زنان به اعتیاد را معتاد بودن همسر آنها بیان و اضافه کرد: اگر در خانواده ای پدر و مادری معتاد باشند توقع فرزند سالم از این خانواده نباید داشته باشیم.
عفتی در ادامه به برنامه های بهزیستی در استان اشاره کرد و افزود: در این هفته 112 برنامه در قالب 16 افتتاحیه و 64 برنامه اجتماعی- فرهنگی برگزار می شود.
مدیر کل بهزیستی یزد بهره برداری از مرکز جامعه پذیری زنان با هدف ارائه خدمات درمان و توانمندسازی به زنان معتاد ، افتتاح 2 مرکز رفاه کودک و نوجوان و 2 مهد کودک، مرکز شبه خانواده پسران 13 تا 18 سال، کارگاه تولیدی زنان سرپرست خانوار و یک مرکز مشاوره و مرکز ویزیت را از دیگر برنامه های هفته یاد شده اعلام کرد.
مدیر کل بهزیستی یزد ادامه داد: برگزاری برنامه های اجتماعی، فرهنگی در پارکهای بزرگ شهر توسط موسسات و تشکلهای تحت نظارت بهزیستی از دیگر برنامه های این هفته است.
شعار هفته بهزیستی ' بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه به زیستن' اعلام شده است.
آمار افراد دچار معلولیت استان حدود 50 هزار نفر تخمین زده می شود و هم اکنون 25 هزار و 200 معلول در بهزیستی استان پرونده دارند.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.