سعید فانی شنبه در آستانه 12 آذر روز جهانی معلولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:حتی با اقدامات اخیر دولت مبنی بر افزایش مستمری مددجویان بهزیستی اتفاق خاصی در زندگی این افراد نخواهد افتاد.
وی اظهارداشت:اخیرا دولت بعد از افزایش سه برابری مستمری 530 هزار ریالی مددجویان قول افزایش مجدد آن را تا قبل از پایان دولت یازدهم به پنج برابر داده که با این حساب باز هم این مبلغ به سه میلیون ریال نخواهد رسید.
عضو هیات مدیره جامعه معلولان استان فارس بیان کرد:حتی مسئولان محترم ذیربط نیز خودشان می دانند که با وضعیت فعلی قیمت ها با این مبالغ نمی توان زندگی مناسبی داشت.
فانی اظهار کرد:علاوه براین معلولان در زندگی خود با هزینه های مضاعفی از قبیل دارو و درمان و همچنین تجهیزات پزشکی و توانبخشی مواجه هستند که این موضوع خود بار زندگی آنان را سنگین تر می کند.
وی ادامه داد:‌هم اکنون تعداد زیادی از معلولان علی رغم دارا بودن رتبه های بالای دانشگاهی و اخذ مدارج عالی تحصیلی هنوز موفق به یافتن شغلی مناسب برای گذراندن زندگی خود نشده اند و در این مورد نیز قانون سه درصد استخدام معلولان نیز بی اثر بوده است.
براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ‌دستگاه های اجرایی موظفند سه درصد از سهمیه استخدامی را به معلولان اختصاص دهند.
رئیس شورای هماهنگی تشکل های غیردولتی معلولان استان فارس با اشاره به لزوم اصلاح قوانین حمایتی معلولان گفت:قوانین حمایتی موجود ازجمله قانون جامع حمایت ازحقوق معلولان در برگیرنده حقوق معلولان نیست و مجلس شورای اسلامی باید در اسرع وقت نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
فانی افزود:در این قانون هریک از دستگاه ها موظف به انجام وظایف خود در قبال معلولان هستند اما به اشکال مختلف سعی بر این دارند تا فقط سازمان بهزیستی را به عنوان متولی معلولان و مددجویان قلمداد کنند.
مدیر انجمن فرهنگی ورزشی و گردشگری معلولان فارس بیان کرد:علی رغم تلاش های انجام شده تاکنون وضعیت مناسب سازی اماکن عمومی و معابر ، پارک ها و فضاهای تفریحی و همچنین زیرساخت های صنعت گردشگری برای استفاده معلولان شرایط مطلوبی ندارد و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از معلولان دچار انزواطلبی شوند.
عضو هیات مدیره جامعه معلولان فارس اظهار داشت:با تمام تلاش های انجام شده طی سال های اخیر هنوز نگرش عمومی جامعه نسبت به معلولان نگرش مثبتی نیست و عموما توانمندی های این افراد به طور کامل مد نظر مردم جامعه و مسئولان قرار نمی گیرد.
فانی ادامه داد:‌ بخش عمده این تغییر نگرش از طریق رسانه ها خصوصا رسانه ملی قابل تغییر است و در این مورد مصوبه قانونی اختصاص دو ساعت برنامه صدا و سیما در هفته به موضوعات مرتبط با معلولان می تواند بسیار موثر واقع شود.
وی گفت:‌مشکلات معلولان با سردادن شعار حل نمی شود و تا برای رفع این مسائل عزم و اراده ملی وجود نداشته باشد نمی توان به وضعیت این قشر در آینده خوشبین بود.
رئیس شورای هماهنگی تشکل های غیردولتی معلولان فارس بیان کرد: همه ساله در روز 12 آذر ماه همایشی تحت عنوان بزرگداشت روز جهانی معلولان در شیراز برگزار می شود که امسال تشکل های معلولان با هماهنگی بهزیستی استان فارس برای همدردی با مردم زلزله زده استان کرمانشاه از برگزاری مراسم صرفنظر کرده اند و هزینه برگزاری مراسم را به خرید کانکس برای زلزله زدگان اختصاص دادند.
فانی ادامه داد:مراسم ارسال کانکس های اهدایی یکشنبه مصادف با روز جهانی معلولان راس ساعت 10 صبح با حضور تعدادی از مسئولان و معلولان شهرستان شیراز در محل دروازه قرآن برگزار خواهد شد.
سازمان ملل متحد سوم دسامبر هرسال برابر با 12 آذر را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرده است.
مصاحبه کننده و انتشار دهنده:‌‌غلامرضا مالک زاده
7379 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.