محسن صادقیان امروز پنجشنبه در نشست کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: باید با ارایه برنامه های عملیاتی ، منظم و اطلاعات صحیح به مردم و مسئولان در اهداف مدیریت مصرف آب گام برداشته شود.
وی افزود: عمده تلاش استان تامین آب شرب است، وقتی آب انتقالی به دلایلی قطع شود، علاوه بر مصارف خانگی به سایر بخش ها نیز فشار وارد خواهد شد.
معاون استاندار با تأکید بر لزوم حفظ امنیت خط انتقال آبرسانی به یزد تصریح کرد: در کنار تمام این تلاش ها باید در مسیر مدیریت آب منابع داخلی در میان مشترکان خانگی ، اداره ها ، فضای سبز، صنایع و کشاورزی برنامه جدی ارایه شود.
صادقیان با تاکید بر وجود راهبرد مشخص در حوزه آب عنوان کرد : اجرای برنامه برای رسیدن به این اهداف باید از سوی تمام بخش ها صورت گیرد و از سوی دیگر به گونه ای اطلاع رسانی شود که کمبود آب و شرایط خاص استان توسط مردم به خوبی احساس شود.
وی با اشاره به وضعیت ذخیره آب در کوهرنگ و سد زاینده رود اظهار کرد: در سال های قبل ذخیره آب حدود یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب بود که هم اکنون به کمتر از 500 میلیون متر مکعب کاهش یافت ، بنابراین کمبود آب متوجه چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد است.
رئیس کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی یزد با بیان اینکه بخش های صنعت و ساختمان استان همکاری لازم را ندارند ، تأکید کرد: اگر در حوزه مدیریت مصرف آب اداره ها ، برخورد با مشترکان پر مصرف ، آب ژرف و تجهیز چاه ها به کنتورهای هوشمند برنامه ریزی شود مشکل آب شرب استان رفع خواهد شد.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک هزار و 78 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار 833 میلیون مترمکعب آن مربوط به چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات ها و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان 827 میلیون مترمکعب، و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است که به همین دلیل این امر هرسال موجب افت بیش از 50 سانتی‌ متر سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود 50 درصد آب شرب استان در فصل سرما و 20 تا 30 درصد در تابستان را تامین می کند.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.