'علی اسلامی' روز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این تصمیمات و برنامه ها توسط ریاست این کمیته در زمان مناسب اعلام خواهد شد.
به گفته وی این کمیته هر پنجشنبه باحضور مسئولین بخش کشاورزی، آب، صنعت، محیط زیست به ریاست معاون عمرانی استاندار یزد و با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود.
به گفته وی در این نشست ها برنامه ریزی هایی برای کاهش مصرف آب در بخش های کشاورزی و صنایع و استفاده از پساب برای فضای سبز شهری و موارد دیگر انجام شده که به مرور در حال اجرا است.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه استفاده از آب بخش کشاورزی در حوزه شرب اظهار داشت : بیش از 60 درصد آب کشاورزی، استانداردهای آب شرب را ندارد ضمن آنکه منابع آب شرب در حوزه های مختلف پراکنده است و اینگونه نیست که اگر آبی را در بخش کشاورزی استفاده نکردیم بتوانیم در بخش شرب استفاده کنیم.
مدیرعامل آبفای یزد با بیان اینکه برای تعادل بخشی ذخایر آب استان، برنامه ریزی های خوبی انجام شده تصریح کرد: مدیران بخش کشاورزی و شرکت آب منطقه ای که متولی مستقیم این امر هستند به جدیت در حال اجرای برنامه های کاهش مصرف در حوزه کشاورزی و صنعت هستند.
وی اضافه کرد در نشست کمیته سازگاری با کم آبی، تصمیمات خوبی در بخش کشاورزی، نحوه آبیاری و نوع کشت اتخاذ شده که در زمان مناسب، از طریق مسئولین امر اطلاع رسانی می شود.

***امیدواریم آب، جیره بندی نشود.
اسلامی در ادامه با اشاره به وضعیت منابع محدود آب در استان با اظهار امیدواری نسبت به عدم جیره بندی آب گفت : فعلاً جیره بندی در دستور کار ما نیست ولی ضرورت دارد که صرفه جویی همچنان مورد توجه شهروندان عزیز باشد تا تابستان را با مشکل کمتری پشت سربگذاریم.
وی، جیره بندی آب را کاری سخت، پیچیده و زمانبر دانست که مشکلات زیادی را هم برای مردم و هم شرکت آب و فاضلاب ایجاد می کند.
این مسئول اظهار امیدواری کرد با صرفه جویی 15 تا 20 درصدی توسط شهروندان می توان آب باکیفیت و کمیت مناسب در اختیار آنها قرار داد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر از همه منابع ممکن بهره برداری می شود و کاملاً در شرایط سر به سر یعنی مساوی بودن میزان تولید و مصرف قرار داریم اما اگر افزایش مصرفی بیش از آنچه هست داشته باشیم ممکن است مشکلاتی بطور طبیعی در تامین آب ایجاد شود.

*** با کنترل فشار آب، مصرف شهروندان تعدیل شده است
وی اظهار داشت: با کنترل فشار آب، تا حدی مصارف شهروندان را تعدیل نموده ایم زیرا یکی از روشهای کنترل مصرف، تعدیل فشار شبکه است.
اسلامی همچنین از اتصال تعدادی از چاههای بخش خصوصی که از کیفیت مناسب شرب برخوردار بوده به شبکه شهری خبر داد و گفت: حجم آب مورد استفاده از این منابع بسیار محدود و اندک است و تقریباً 5 درصد از نیاز آبی شهر یزد را تامین می کند.

*** میزان کاهش آب انتقالی
باتوجه به اینکه برنامه ریزی تخصیص برای سال آبی صورت می گیرد و سهمیه استان تا پایان فروردین بطور کامل تحویل گردیده بود متاسفانه حجم آب انتقالی در ماههای اردیبهشت تا شهریور نسبت به سال گذشته کاهش 30 تا 40 درصدی داشته و خواهد داشت.
این مسوول اضافه کرد: البته تخصیص آب انتقالی برای تیر و مرداد میزان چهار و هفت دهم میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده که این میزان نسبت به سال قبل بیش از 25 درصد کاهش دارد و در صورتی که مشترکین عزیز تا این میزان صرفه جویی در مصرف داشته باشند امکان تامین و توزیع آب با شرایط کمی و کیفی سال قبل خواهد بود لیکن بدلیل گرمای شدید روزهای اخیر میزان کاهش مصرف نسبت به سال قبل کمتر از 10 درصد بوده است.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.