بخشی از محدوده بافت کهن یزد 18تیر سال 96 در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) ثبت شد که به دلیل تقارن این روز با 25 شوال 1439هجری قمری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، مراسم بزرگداشت ثبت جهانی با یک روز تاخیر برگزار می شود.
سید مصطفی فاطمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این ارتباط کمیته ای با مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تشکیل شد.
وی اضافه کرد: همچنین آیینی با هدف معرفی فرهنگ گذشته ، شخصیت ها و چهره های معروف استان همراه با جشن و هنر در خیابان قیام پیش بینی شد.
وی افزود: مناسبت های دیگری از جمله سالروز ثبت قنات های زارچ و حسن آباد و باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز در فهرست آثار جهانی، تعامل سازنده و گفت و گوی تمدن ها، روز کودک و نوجوان و روز فرهنگ پهلوانی نیز برگزار می شود.
وی ادامه داد: از این رو تلاش خواهد شد که در مراسم بزرگداشت سالروز ثبت جهانی یزد، این رویدادها هم مدنظر باشد.
به گفته فاطمی برنامه های یادشده به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و با همکاری این اداره کل، دستگاه های مرتبط از جمله استانداری برگزار خواهد شد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی یزد با بیان اهمیت ثبت بافت تاریخی این شهر اظهار امیدواری کرد: سالگرد این رویداد مهم که نقش مهمی در جذب گردشگر به استان دارد، با مشارکت مردم در سال های آینده برگزار شود.
استان یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که تاکنون از 6هزار آثار تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی آن یکهزار و 720 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
در سال 1396، 126 هزار و 366 گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در مقایسه با سال 1395، حدود 11 درصد افزایش دارد.
از یزد با عنوان شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب یاد می شو.
7532 / 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.