به گزارش ایرنا این شهرستان 62 کیلومتر راه اصلی، 144 کیلومتر راه فرعی، 70 کیلومتر بزرگراه و 353 راه روستایی دارد.
داشتن راههای ارتباطی مناسب و استاندارد از جمله شاخصه های توسعه یا عدم توسعه یک منطقه به حساب می آید از این رو راهها باید ظرفیت و پتانسیل لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.
از آنجا که گستره وسیعی از شبکه راه های استان یزد را راه های شهرستان خاتم تشکیل می دهد و شاهراه مواصلاتی میان چند استان است، توجه به این زیر ساخت، از دغدغه های مسئولان، مردم، مسافران و رانندگانی است که قصد عبور از این راهها را دارند.
تصادفات جاده ای در مسیر شهر بابک به خاتم در سال 93، منجر به یک مورد فوت می شود که همین موضوع باعث می گردد تا استان کرمان بدون هماهنگی با استان یزد، اقدام به اتخاذ تصمیمی یک طرفه نماید.
در این تصمیم، تردد برای کامیون های با پلاک شهربانی استان کرمان، آزاد و برای سایر پلاک ها ممنوع می شود که پیامد آن، این بوده که حجم ترافیک این مسیر به جاده هرات-چاهک منتقل و موجب ترافیک شدید در این مسیر می گردد .
فرماندار خاتم می گوید: تاکنون توسط استانداری یزد رایزنی و مکاتبات عدیده ای با مسوولان وزارت کشور و مسولان استان کرمان برای حل این موضوع انجام شده اما همچنان این محدودیت ادامه دارد.
فرجام فاضلی در گفت و گو با ایرنا طول راههای آسفالته موجود در شهرستان خاتم را 500 کیلومتر ذکر کرد و گفت:جاده های مذکور برای این حجم ترافیک طراحی نگردیده است و جوابگوی بار ترافیکی فعلی نیست.
به گفته وی هم مرزی با استان های کرمان و فارس و کوتاهتر شدن مسیر اتصال استان های شمالی و غربی کشور به استان های جنوبی باعث شده تا اکثر رانندگان به دلیل کوتاهتر شدن مسیر ترجیح دهند از مسیرهای مرتبط به شهرستان خاتم جهت تردد استفاده نمایند .
فرماندار خاتم، مهمترین نیاز شهرستان در بخش راه را علاوه بر تسریع در اجرای طرحهای به مناقصه گذاشته، تعریض، مرمت و دوبانده سازی مسیرها اعلام کرد که می تواند منجر به تسهیل در تردد خودروهای سنگین و کاهش تلفات انسانی و مادی شود.
وی مهمترین چالش موجود در این بخش را کمبود اعتبارات بیان کرد و یادآور شد: برای ساخت 30 کیلومتر جاده در مسیر هرات، مروست و هرابرجان به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است در حالی که فقط 10 درصد آن در سال 96 توسط شرکت ساخت اختصاص داده شده است.
فاضلی،ارائه اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران و سررسید این اسناد در سال ۹۸ را یکی از دلایل عدم رغبت برخی پیمانکاران جهت ورود به مناقصات دانست.
فرماندار خاتم، مهمترین طرح های عمرانی حوزه راه و شهرسازی در این شهرستان را کمربندی چاهک با اختصاص 14 میلیارد ریال، کمربندی هرات با اختصاص 15 میلیارد ریال و مجتمع فرهنگی هنری هرات با تخصیص 20 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی، ادامه تعریض و بازسازی جاده هرات- هرابرجان، روکش و تعریض آسفالت جاده چاهک- شهریاری و روکش آسفالت و نصب علایم جاده ای توتک- ایثار را از دیگر طرح های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای در این منطقه اعلام کرد.
سرپرست پلیس راه استان یزد هم می گوید: یکی از محورهای پر تردد در استان یزد، محور هرات به چاهک است که علت آن انتقال حجم زیادی از ترافیک جاده هرات به شهربابک به این مسیر است. سرهنگ مسعود قانعی افزود: محور هرابرجان به توتک، تنگ چنار به مروست و جاده خوانسار از مسیرهایی است که حوادث زیادی را در دل خود جا داده است.
وی همچنین محورهای فرعی روستایی را عامل دیگر تصادفات در این شهرستان اعلام و تاکید کرد: بیشترین نوع تصادفات در این مسیرها از نوع واژگونی است.
سرهنگ قانعی خاطرنشان کرد: 50 درصد تصادفات استان یزد از نوع واژگونی است که خستگی و خواب آلودگی و سرعت غیرمجاز مهمترین عامل آن است.
وی عامل تصادفات در روستاها را نیز عدم رعایت حق تقدم عنوان و اظهار کرد: روستاییان باید در تقاطع ها و میادین در داخل روستا حق تقدم را رعایت کنند تا میزان تصادفات در این بخش نیز کاهش یابد.
وی یادآور شد: با توجه به فاصله زمانی اصفهان، مروست به بندرعباس و عبور کامیون ها از این مسیر، حجم تردد در این مسیر هم بالاست.
رئیس اداره راه و شهرسازی خاتم هم به مسیر باند دوم محور رودشور، هرات و هرابرجان به طول 65کیلومتر اشاره کرد و افزود: 14 کیلومتر از این طرح، آماده بهره برداری و بقیه در مسیر رودشور به هرات درحال ساخت است.
'جواد دانشور' از دیگر پروژه های فعال و در حال ساخت شهرستان را کمربندی چاهک، کمربندی جنوب شرق هرات، راه های روستایی و ساخت باند دوم محور مهریز به نیریز در شهرستان خاتم نام برد.
دانشور همچنین راه های موجود دراین شهرستان را بزرگراه به طول 3/70 کیلومتر، راه اصلی به طول 7/62کیلومتر،راه فرعی به طول 1/139 کیلومتر و راه روستایی آسفالته به طول 353 کیلومتر اعلام کرد.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری از مرکز یزد واقع شده است.
'شهلا حیدری' خبرنگار ایرنا در خاتم
7534/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.