اما، امسال وضعیت با سال های گذشته فرق کرد، دلیل آن کاهش ذخیره منابع تامین آب انتقالی و شرب استان است، همین امر موجب شد تا سهمیه یزد از این بخش 20 تا 30درصد کاهش یابد و این امر در برخی مناطق استان و شهر یزد منجر به افت فشار یا کاهش کیفیت آب مصرفی شود.
امسال یزدی ها در ماه رمضان بویژه قبل از سحر و بعد از افطار، مزه آبی را احساس می کنند که روز گرم و داغ در انتظار آنهاست.
در چنین شرایطی مردم با سپری کردن روزهای گرم وقتی به خانه پناه می بردند توقع داشتند در لحظه افطار، حیات و شور و نشاط را با نوشیدن یک لیوان آب خنک، گوارا و خوش طعم به سر ببرند، اما چنین نشد.
همین موضوع سبب شد تا بازار فروش آب معدنی و دستگاه های تصفیه آب در یزد داغ تر از هر سال باشد به گونه ای که برخی افراد سودجو از فضای پیش آمده استفاده کردند و لوازم مورد نیاز تصفیه آب را گران کردند.
مدیر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان یزد در باره وضعیت افت فشار آب می گوید: این شرکت، هیچ برنامه ای برای طرح جیره بندی آب ندارد و وزارت نیرو هم مخالف این طرح است.
محمدحسین اسماعیلی افزود: سعی شد با مدیریت و تعدیل فشار در تمامی مناطق، بهره مندی مشترکان تا حدودی به یک نسبت از آب شرب فراهم شود با این وجود آب مورد مصرف شهروندان از محل منابع داخلی، چاه های استیجاری و آب انتقالی تامین می شود.
وی ادامه داد: در شبکه یزد، قطعی آب وجود ندارد ولی ممکن است طبقات دوم به بالا در برخی مناطق با افت فشار و در برخی ساعت ها با قطعی آب به صورت موردی روبرو شوند که این مشکل هم رفع خواهد شد .
آنچه در این مدت بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و موجب افزایش قیمت ها نیز شد، خرید گسترده دستگاه تصفیه آب برای شیرین کردن آب در شهرهاست .
به گفته کارشناسان ، استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی علاوه بر حذف مواد مغذی آب باعث اسیدی شدن آب (کاهش PH آب) و بعضا به علت تعویض نشدن به موقع فیلترهای دستگاه ، آلودگی میکروبی آب را به دنبال دارد.
از سوی دیگر وجود رسوب سفید رنگ در کتری و سماور مربوط به سختی موقت کلسیم و منیزیم است که خاصیت طبیعی آب هست و هیچ ضرری ندارد در صورتی که آب در ظرف تمیز یا پیرکس جوشانده شود این رسوب به جداره ظرف نمی چسبد و به صورت لایه سفیدی به سطح آب می‌آید و با اضافه کردن چای به آب، این لایه رنگ تیره به خود گرفته و به اشتباه تصور می‌شود لایه روغنی روی سطح چای تشکیل شده است.
عدم شست‌و شو و گندزدایی مناسب مخازن ذخیره آب منازل منجر به آلودگی میکروبی شدید و تغییر رنگ و بوی آب می‌شود، لذا باید از مخازنی استفاده شود که امکان شست ‌و شو و گندزدایی را داشته باشند و قبل از هر دوره استفاده، کاملا شست ‌و شو و گندزدایی شوند.
استفاده از پمپ به صورت مستقیم روی شبکه آب شهر ممنوع است و طبق استاندارد باید از مخازن ذخیره قبل از نصب پمپ استفاده شود ؛ همچنین استفاده از پمپ به صورت غیراصولی ممکن است باعث ورود شن و ماسه به شبکه داخلی ساختمان شود.
برخی از لوله‌های غیراستاندارد خانگی و نیز فرسودگی و پوسیدگی لوله‌ها به مرور زمان باعث ایجاد طعم، بو و رنگ در آب می‌شود و در اثر نوسان فشار، قطع و وصل آب یا شکستگی لوله، احتمال ورود گل و لای یا کنده شدن زنگارها در لوله‌های قدیمی و ورود آنها به شبکه داخلی و ایجاد رنگ زرد وجود دارد که با تخلیه مقداری آب مشکل رفع خواهد شد.
به گفته یکی از فروشندگان لوازم خانگی در یزد در چند هفته اخیر به دلیل مشکلی که در طعم آب ایجاد شده تعداد خریداران دستگاه های تصفیه آب نیز افزایش یافته است.
احمد زارع افزود: افزایش تقاضا و نوسان قیمت ها در بازار موجب شد تا در مدت کوتاهی قیمت دستگاهها 40 تا 60 درصد افزایش یابد که این موضوع بستگی به نمونه تصفیه آب و تعداد فیلترها دارد.
وی به مردم توصیه کرد، برای استفاده از دستگاههای تصفیه آب دقت لازم داشته باشند و نسبت به تعویض فیلتر آن به منظور جلوگیری از آلودگی بیشتر آب در زمان مشخص اقدام کنند.
همچنین یکی از خریداران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن می گوید: از زمان افت فشار آب و تغییر طعم آن ، هر روز بسته های آب معدنی خریداری، به این نتیجه رسید بهتر است به جای آن دستگاه تصفیه آب تهیه کند.
هاشم بیگی تصریح کرد: شاید تصفیه آب بتواند مانع افزایش مشکل گوارشی در اعضای خانوده اش بشود ، موضوعی که از چندی قبل به آن مبتلا شدند.
وی ادامه داد: « فکر می کنم، هرچند که قیمت این دستگاه بالاست ولی برداشت این است که با حذف خرید بسته های آب معدنی و کاهش هزینه های درمانی ، هزینه ها جبران شود.»
همچنین مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان گفت: هم اکنون آب شرب از آب انتقالی و منابع داخلی و چاههای استیجاری که دارای کیفیت مناسب است تامین می شود.
محمدحسین شرعیاتی وزیری تأکید کرد: مرکز کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب و مرکز بهداشت استان یزد همواره روی سلامت آب کنترل می کنند.
بخش عمده ای از آب شرب استان از کوهرنگ و از سد زاینده اصفهان تامین می شود که به گفته مسئولان وزارت نیرو در چند دهه گذشته کمترین میزان ذخیره را داشته به همین دلیل سهمیه استان های اصفهان و یزد از آن بویژه در فصل تابستان کاهش یافته است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در تابستان امسال به دلیل کاهش بارندگی ها ، سهمیه استان هایی که از آب کوهرنگ حق برداشت دارند 20 درصد کاهش یافته از این جهت باید در مدیریت مصرف جدی تر از همیشه باشیم.
علی اسلامی با بیان اینکه 65 درصد آب شرب مصرفی استان یزد از آب انتقالی است ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به مشکل پیش آمده علاوه بر کاهش سهمیه در تابستان ، شاهد کاهش 20 درصدی سهمیه در طول سال خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد : کاهش سهمیه در برخی شهرستان ها به دلیل کیفیت پایین منابع آب زیرزمینی ، وضعیت آنها را شکننده کرده، بنابر این کاهش مصرف امری الزامی است و با اجرای کوچک ترین کارها می توان مدیریت مصرف داشت.
در عین حال این مسئول معتقد است که آب شرب گرچه در برخی نقاط کیفیت مطلوبی ندارد اما کاملا بهداشتی است و از هرگونه آلودگی مبراست ضمن اینکه میزان املاح موجود در آب نیز از حد مجاز بالاتر نیست.
مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد پیشتر گفته بود: امسال بحران آب با توجه به کمبودهایی که در فلات مرکزی و بخش هایی از کشور مشاهده شد گسترده تر از سالهای قبل است.
محمدمهدی جوادیان زاده افزود: در فصل زمستان تا 75درصد مصرف آب شرب از آب انتقالی استفاده می شود و به دلیل افزایش مصرف آب ، مابقی افزایش مصرف باید از منابع داخلی تامین شود و همین امر موجب تنزل کیفیت آب استان در این فصل است.
به نظر می رسد، یزدی هایی که سال را با صرفه جویی سپری می کنند و در ردیف کم مصرف ترین مشترکان شرکت آب و فاضلاب کشور هستند در صورت اسراف در مصرف آب با مشکل بیشتری همچون جیره بندی این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا مواجه خواهند شد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.