صنایع دستی در ایران سابقه دیرینه ای دارد و قدمت آن به عصر حجر میانه و بیش از 6 هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد.
فعالان این حوزه اکنون به عنوان یکی از بخش های زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کنند؛ بخشی که به گواه بسیاری از این فعالان نسبت به سایر حوزه ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
هنرمندان صنایع دستی با تلاش های خود علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، بخشی از میراث فرهنگی را پاسداری می کنند و با آثار هنری کم نظیر خود لذت حضور و بازدید گردشگران از مناطق تاریخی را دوچندان می کنند.
فعالان صنایع دستی همواره مناسب نبودن بازار فروش و بیمه هنرمندان را مهمترین مشکلات خود عنوان و تاکید می کنند در صورت توجه مسئولان به این موارد، صنایع دستی می تواند بیش از پیش به اقتصاد و فرهنگ کشور کمک کند.
استان یزد 40 رشته صنایع دستی فعال دارد و افزون بر سه هزار هنرمند در این صنعت فعالیت می کنند.
نساجی سنتی، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، زیلوبافی، رودوزی های سنتی، تراش سنگهای قیمتی، سراجی سنتی، کاشی هفت رنگ و کاشی معرق از جمله صنایع دستی و هنرهای سنتی استان یزد محسوب می شود.
بازارچه های نوروزی صنایع دستی در سال 1397، 26 میلیارد ریال فروش داشتند که نسبت به نوروز سال گذشته هشت درصد رشد نشان می دهد.
سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی که اخیرا سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد را عهده دار شده است، می گوید: توجه به بازارسازی و حمایت از تولید کنندگان و هنرمندان صنایع دستی در اولویت برنامه های این اداره کل در حوزه صنایع دستی قرار دارد.
وی می افزاید: استان یزد با داشتن 40 رشته صنایع دستی توانمندی مطلوبی در این عرصه دارد و باید در حوزه صادرات صنایع دستی بیش از پیش تلاش شود.
همچنین معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد از برگزاری طرح فروشگاه گردی صنایع دستی برای نخستین بار در 18 فروشگاه مورد تایید در شهر میراث جهانی یزد خبر داد.
محمد رضا دهقان مهرجردی افزود: طرح فروشگاه گردی از امروز (یکشنبه) به مدت یک هفته به مناسبت هفته صنایع دستی و روز جهانی صنایع دستی ‏آغاز شد.
وی با یادآوری نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی ادامه داد: هنرها و صنایع دستی از مهمترین تولیداتی هستند که به عنوان کالای ایرانی معرفی می شوند که فرهنگ و تمدن ایران زمین را با خود به همراه دارند.
وی خاطر نشان کرد: علاقه مندان می توانند با بازدید از این فروشگاه ها که اسامی آنها در پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل قابل مشاهده است، طبق برنامه زمان بندی شده از تخفیف های ارائه شده نیز بهره مند شوند.
برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی یزد از جمله زری بافی و ترمه بافی سنتی در سالهای گذشته در یزد منسوخ شده بود که زری بافی سال گذشته به همت اداره کل میراث فرهنگی احیا شد و تلاش برای احیای ترمه بافی سنتی نیز ادامه دارد.
احیا و تداوم فعالیت صنایع دستی و هنرهای سنتی در گرو توجه مسئولان و فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای عرضه و فروش این محصولات است؛ چه خوب است که هنرمندان صنایع دستی را بیش از پیش دریابیم و توجه به این حوزه و اهمیت آن در فرهنگ و تمدن ایران را در عمل نشان دهیم.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، یکهزار و 720 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی دارد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
7532 / 20417/
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.