نقی تقوایی یکشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: این اداره کل علاوه بر نوبت صبح یک شیفت اضافه بعد از افطار تا ساعت 23 برای خونگیری در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: شب های قدر پایگاه انتقال خون در میدان ابوذر یزد از ساعت 19تا یک بامداد و در شهرستان اردکان نیز از ساعت 21 تا یک بامداد برای خونگیری فعال است.
این مسوول تصریح کرد: همکاری مردم در طول سال و ماه رمضان با انتقال خون بسیار خوب است و باید این فعالیت همچنان تا پایان این ماه ادامه داشته باشد.
تقوایی اشاره ای به میزان خون اهدایی مردم در سال گذشته و ماه رمضان گذشته نکرد ولی بر اهمیت موضوع تاکید تاکید کرد.
ˈتقوایی سوم خرداد ماه جاری به ایرنا گفته بود: افراد در زمان روزه داری می توانند با توجه به توان جسمی شان صبح یا بعد از افطار به اهدای خون اقدام کنند و قبل از اهدا ،شرایط فرد داوطلب از سوی پزشک مستقر در پایگاه بررسی می شود.
مدیر پایگاه انتقال خون استان یزد دارا بودن حداقل وزن 50کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر ، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم خونی را از شرایط فردی اهدا کننده خون بیان کرد.
وی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی مختص زمان خاصی نیست افزود: بیماران نیازمند در تمام ماههای سال به خون و به ویژه پلاکت نیاز دارند.
تقوایی با اشاره به اینکه اهدا کنندگان مستمر تا سن 65 سالگی می توانند خون بدهند گفت: افراد هنگام اهدای خون کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.
تقوایی درصد اهدا کنندگان خون مردان یزدی را 97 درصد و بانوان را سه درصد اعلام کرد و از بانوان خواست که در این امر هم حضوری فعال داشته باشند.
وی اضافه کرد: خون اهدایی در اعمال جراحی، تصادفات، زایمان و بسیاری از بیماریها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر پایگاه انتقال خون استان یزد، نوع آزمایش های به عمل آمده از خون های اهدایی را هپاتیت ‎ ،C ،B ایدز و بیماری های مقاربتی ذکر کرد.
متوسط اهداکنندگان خون در استان به ازای هر هزار نفر جمعیت 37 نفر است در حالیکه این رقم در کشور 27 نفر است.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی ها زندگی می کنند.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.