محمدعلی شرافت روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این شهرستان 648 حلقه چاه کشاورزی و 10رشته قنات دارد، افزود: قبل از نصب کنتورهای هوشمند سالانه 157 میلیون مترمکعب آب از چاه های کشاورزی ابرکوه برداشت می شد که این میزان از زمان نصب سامانه های هوشمند به 140 میلیون مترمکعب کاهش یافت.
وی اظهار کرد: برای چندین سال متوالی است به دلیل تداوم تبعات پدیده خشکسالی و افت سطح آبهای زیرزمینی برداشت آب در بخش کشاورزی شهرستان مدیریت می شود.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه با بیان اینکه یکی از راهکارهای مدیریت در بخش آب نصب سامانه های حجمی هوشمند است، اظهار کرد: این طرح با همکاری مدیریت توزیع برق ابرکوه و نیز مشارکت خوب کشاورزان از سال 1393 بر روی چاه های کشاورزی اجرا شد که تاکنون 85 درصد چاه ها برای مدیریت برداشت به این سیستم مجهز شدند.
این مسئول با اشاره به یک میلیارد و یک میلیون متر مکعب بیلان منفی آب در این شهرستان گفت: معضل کمبود آب بسیار جدی است و کشاورزان باید با عزم جدی اراضی کشاورزی خود را با تجهیز آبیاری نوین به مقابله با کم آبی و بی آبی تلاش کنند.
شرافت با اشاره به افت 66 سانتیمتر سطح آب های زیرزمینی دشت ابرکوه ،ادامه داد: در سال زراعی 97- 96 با خاموشی چاههای کشاورزی شهرستان در زمستان سال 96، 16.7میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت های دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
هم اکنون سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان 14هزار هکتار است و در سال های اخیر یکهزار هکتار از سطح زیرکشت آن کاهش یافته است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.