یدالله جوادپور، روز سه شنبه در حاشیه آموزش کشاورزان بخش بهمن ابرکوه در زمینه افزایش کیفیت محصولات گلخانه ای به خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صادرات معادل 70 درصد محصول گلخانه های استان است.
وی افزود: سالانه 460 هزار تن محصول در استان تولید می‌شود که تنوع محصول به غیر از خیار سبز شامل گوجه فرنگی ، بادمجان، سبزیجات ، هندوانه ، طالبی و گیاهان دارویی است .
جواد پور، با بیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه ای مقام دوم کشور را دارد، اظهارکرد: پارسال، 130 هکتار به سطح زیرکشت گلخانه‌های استان افزوده شد و هم ‌اکنون یکهزار و 550 هکتار به کاشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد.
وی کشت گیاهان گلخانه ای را با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و کمبود منابع آبی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه دانست و افزود: مصرف آب برای کاشت محصولات گلخانه ای نسبت به کاشت در فضای باز 10برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به 10برابر افزایش می دهد.
جوادپور ادامه داد : کشاورزان تلاش کنند با کاشت محصولات کم آبخواه و گیاهان گلخانه ای با روش آبیاری نوین از افت سطح آب های زیر زمینی جلوگیری کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه تلاش به سمت کشت های محصولات کم آبخواه و بهره وری بالا در دستور کار وزارت جهادکشاورزی است، افزود: افزایش تولید ، ارتقای کیفیت محصول و بی نیاز کردن کشور به واردات محصولات کشاورزی بهترین عمل به اقتصاد مقاومتی است .
این مسئول ادامه داد: با توجه به بحران کم آبی در استان تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصولات کم آبخواه همچون گلخانه ای ، پسته ، گیاهان دارویی و زعفران علاوه بر تولید و ارزش افزوده اقتصادی بالا در اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: برای بهره وری آب در بخش کشاورزی به هر میزان متقاضی برای کاشت و توسعه محصولات گلخانه ای وجود داشته باشد ، وام با بهره کم و با بازپرداخت بلند مدت از محل بودجه اشتغال روستایی و صندوق توسعه ملی پرداخت می شود.
زمین های قابل کشت استان 158 هزار و 565 هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2دهه پدیده خشکسالی، 118هزار هکتار آن کشت می شود .
یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان با توجه به کاهش بارندگی و ادامه خشکسالی توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، کشت گیاهان مقاوم به خشکسالی ، اجرای طرح های نوین آبیاری و افزایش تولید در واحد سطح است.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.