به گزارش ایرنا، محمدرضا خواجه، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تفت به عنوان شهرستان گردشگری طبیعی تعریف شده افزود: در این راستا با اعطای مجوز به پنج مورد صنایع آلاینده در منطقه، مخالفت شد.
وی تصریح کرد: 21 فقره شکایت هم در مورد صنایع آلاینده واصل که اخطار لازم صادر و برای رفع آلایندگی اقدامات لازم انجام گردید.
خواجه یادآور شد: چهار مورد شکایت از تخریب اراضی، هفت مورد شکایت درباره ضرر و زیان حیوانات وحشی، 2 شکایت درباره معادن که ربطی به این اداره ندارد و 10 مورد شکایت هم در زمینه های پسماندها و دامداری ها دریافت شده بود.
وی اظهار داشت: شکایت هایی در زمینه حمله حیوانات وحشی در سال گذشته دریافت شد که همه آنها در مورد حمله گرگ ها بود.

** تلاش ها برای ارتقای منطقه شیرکوه بی نتیجه ماند
رئیس اداره محیط زیست تفت گفت: با تلاش بی وقفه محیط بانان در سال گذشته، 18 متخلف شکار غیر مجاز در مناطق مختلف شهرستان دستگیر شدند.
وی با بیان اینکه دو مرکز تکثیر وحوش و چند مرکز پرورش حیوانات اهلی در منطقه، تحت نظارت محیط زیست قرار دارد، ادامه داد: منطقه شیرکوه، حفاظت شده است اما هفت سال تلاش برای ارتقای آن به مناطق چهارگانه تاکنون بی نتیجه بوده است.
خواجه اضافه کرد: برخی از مناطق با ازدحام شکار مواجه بود که ضرورت داشت تا حفاظت شود ولی چون توانایی آن نبود با عنوان قرق اختصاصی تعریف شد که هم کمک مهمی در مسیر اقتصاد مقاومتی بود و هم اهداف حفاظت از محیط زیست را محقق می ساخت.

** وضعیت مدیریت پسماندها نامناسب است
این مسئول به روز زمین پاک اشاره کرد و گفت: وضعیت مدیریت پسماند در شهرستان مورد رضایت محیط زیست نیست.
به گفته وی برای اجرای صحیح پسماند لازم است دهیاری ها و شهرداری ها یک طرح جامع تهیه و مطابق با آن عمل کنند.
خواجه افزود: هفت مکان دفن زباله که در شهرستان تفت وجود دارد همه غیرمجاز هستند و اغلب آنها زباله ها را می سوزانند که سبب آلودگی هوا و زمین می شود و این موضوع مدام در جلسات متعدد تاکید شده است.

**اهمیت دفن زباله، کمتر از آسفالت یک کوچه نیست
وی با بیان اینکه مسئولان باید اهمیت بیشتری به محیط زیست بدهند گفت: برخی از مسئولان برای آسفالت یک کوچه، مدام پیگیری می کنند اما به دفن زباله توجه لازم را نداشته و اعتبار نمی گذارند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست تفت، حضور جمعیت انبوه در آخر هفته به شهرستان و مناطق ییلاقی را موضوعی دانست که موجب تولید انبوه زباله می شود و نیازمند تخصیص تجهیزات و اعتبارات لازم است.
خواجه شعار امسال محیط زیست را 'نه به کیسه پلاستیکی' عنوان کرد و افزود: استان یزد رتبه اول در مصرف کیسه پلاستیکی را دارد و در شهر تفت روزانه 9 تن زباله تولید می شود.
وی به دید مثبت شهردار تفت به بحث محیط زیست اشاره کرد و گفت: جمع آوری زباله های پلاستیکی و جداسازی آنها، مکان یابی برای تدفین زباله ها و از جمله زباله های ساختمانی از برنامه هایی است که شهردار تفت پیگیر آنهاست.

** موقعیت بی نظیر تفت برای جذب اکوتوریسم
خواجه، موقعیت این شهرستان را برای جذب اکوتوریسم مناسب خواند و گفت: شهرستان مهریز در این زمینه پیشگام شده و توانسته اکوتوریسم های زیادی را جذب کند و شهرستان تفت هم این قابلیت را دارد که با سرمایه گذاری به این سمت برود.
وی از وجود جاذبه های طبیعی نظیر هشت غار و گونه های مختلف حیوانی در شهرستان خبر داد که می تواند برای اکوتوریسم جذاب باشد.

** شیوه های غیرمعمول در معدوم نمودن سگهای ولگرد، ممنوع
رئیس اداره محیط زیست تفت درباره معضل سگ های ولگرد در شهرستان هم گفت: این اداره بر شیوه جمع آوری سگ ها نظاره گر هست تا از روش های غیرمعمول جلوگیری کند.
خواجه به مردم توصیه کرد از روش هایی نظیر خوراندن سم به سگها خودداری کنند چرا که مواردی در روستاها مشاهده شده که سبب تلف شدن برخی از گونه های جانوری یا آلوده کردن آب شده است.
وی همچنین از مسئولان خواست چنانچه سگی را می خواهند معدوم کنند به شیوه بهداشتی دفن کنند تا مشکل زا نشود.
تفت در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده و ییلاقی ترین مناطق استان را در دل خود جای داده است.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.