‎پرفسور خدا دوست در سال 1314 در شیراز متولد شد، وی دوران دبستان و دبیرستان را در این شهر پشت سر گذاشت و سپس به عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار آموزگاری شد.
‎او در سال 1333 در آزمون ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت نمود و با درجه ممتاز، پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد.
‎دکتر خدادوست دوره 6 ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز در سال 1341 از طرف دولت وقت برای گذراندن دوره تخصصی در آمریکا انتخاب شد.
‎وی به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) در سال 1341 پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر شناخته شد.
نابغه چشم پزشکی جهان در این دوران علاوه بر تحصیل در دانش‌های بالینی به طور فعال مشغول پژوهش در دانش‌های پایه بود و مقاله‌های بسیاری در مجله‌های گوناگون به چاپ رسانید.
‎دکتر خدادوست پس از پایان دوران تحصیل، علی‌رغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز، عازم ایران شد و تا سال 1359 در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز مشغول فعالیت شد.
‎وی در سال 1359 عازم آمریکا شد و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به کار شد، سپس در سال 1361 به عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه سیسیل انتخاب شد و در سال 1371 مرکز چشم پزشکی کنتیتکت در شهر نیوهیون را بنیان گذاشت و به عنوان سرپرست آن مشغول به کار شد.
نامبرده از سال 1359 به طور پیاپی سالی دوبار به ایران بازگشته و در فعالیت‌های بالینی و آموزشی در بیمارستان‌های گوناگون تهران و شیراز شرکت کرد.
‎دکتر علی‌اصغر خدادوست یکی از چشم‌پزشکان ایرانی معروف در عرصه بین‌المللی است که در چندین بیمارستان مشهور به عمل و پژوهش در مورد مشکلات قرنیه چشم پرداخت.
‎وی به طور متناوب توسط شخصیت‌های برجسته‌ای در چشم پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شد و شهرت او علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای بر ناراحتی‌های سطح قرنیه‌است، تا آنجا که پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند، به افتخار ایشان Khodadoust line نامگذاری شد.
‎بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست در شیراز و ساخت بیمارستان چشم پزشکی سرعین در استان اردبیل از فعالیت‌های او در ایران است.
انجمن چشم پزشکی یزد، در پیامی درگذشت پروفسور خدا دوست را تسلیت گفت.
در بخشی از این پیام آمده است: با نهایت تاسف درگذشت پروفسور استاد علی اصغر خدادوست، چشم پزشک حاذق و فرهیخته جهان را به جامعه چشم پزشکی کشور تسلیت عرض می کنیم.
روحش شاد و یادش گرامی
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.