به گزارش ایرنا محمدرضا قمی، شنبه شب در همایش مدیران اقتصادی استان یزد
افزود: ملت در همه امور همه چیز را وظیفه دولت می‌داند و چون قادر به انجام آن نیست همواره سرزنش می‌کند و دولت هم عملا می پذیرد که در همه ی موارد از تخلفات موسسات اعتباری تا زلزله، آنفولانزای مرغی، تا تورم بیکاری ، جنگ ، سیاست خارجی یک تنه مسئول است و این نشان از سست شدن همبستگی ملی است.
وی گفت: به جرات می‌توان گفت مردمی ترین انقلاب تاریخ جهان، انقلاب اسلامی ایران است با وجود این واقعیت مهم در تاریخ ایران که موجبات روح یگانگی و همبستگی بین دولت و ملت را فراهم آورد ولی تدریجاً بی اعتمادی غالب و شکاف دولت و ملت در اجرای برنامه های توسعه مورد نظر کشور قابل‌مشاهده است.
قمی یاد آور شد: از اولین برنامه توسعه در پیش از انقلاب تا امروز که شاهد برنامه ششم توسعه در جمهوری اسلامی هستیم در کدام برنامه شاهد تبدیل آن به یک گفتمان نیاز و مطالبه ملّی بودیم؟ آیا این به معنای جدایی برنامه های توسعه از فضای عمومی جامعه است؟.
وی با بیان اینکه مثال روشن دیگرمهم‌ترین شاخص کمی اهداف برنامه توسعه، رشد اقتصادی است اظهار داشت: معمولاً متوسط رشد اقتصادی هشت درصد به عنوان هدف کلان برنامه مطرح می‌شود و تقریبأ هیچوقت به آن نرسیده ایم ، اگر قرار به هر میزان رشد باشد این رشد حاصل جمع جبری رشد تحقق یافته تک‌تک اعضای جامعه است پس تک تک اعضای جامعه باید در شکل گیری این هدف و نقشه خود سهیم باشند و با تلاش دسته‌جمعی آن را تحقق بخشند که این امر مستلزم تبدیل برنامه ریزی برای توسعه به یک گفتمان عمومی ‌و نیاز همگانی است.
این مسوول تاکید کرد: اگر برنامه های توسعه یک گفتمان مسلط باشد کفایت می‌کند هر نامزد انتخابات اعم از ریاست جمهور و یا نمایندگان مجلس نشان دهند که تا چه میزان قادر به کمک بیشتر در تحقق آن برنامه خواهند بود.
وی گفت: در حین اجرا و چه در زمان تصویب بودجه سنواتی و چه در تدوین آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی قوه مجریه، غیبت برنامه کاملا محسوس است و دیده نشده است که به هر دلیل و مصلحت هر چند کوچک برنامه ششم توسعه دور زده نشود.
قوی افزود: ملت ایران خود را وارث یک تمدن کهن و با هوش سرشار و برتر می دانند که این همواره از گفتمان ملی و عامل سرزنش دیگران بوده است.
وی یادآور شد: ناکامی‌های برنامه‌های توسعه در تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی نیست بلکه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی است و جلب اعتماد و مشارکت مردم تنها از پایین‌ترین سطوح اجتماعی با عدم تمرکز سیاسی، گسترش نهادهای مدنی و توسعه آزادی‌ها و حقوق شهروندی میسر است.
قمی اضافه کرد: هر شهروند عمیقا باید خود را یک بازیگر موثر و در عین حال نیازمند و برخوردار از مواهب توسعه احساس کند، اصلاح ساختار سیاسی و بازگرداندن قدرت و عزت به گروه‌های اجتماعی و مشارکت آنها در تصمیم گیری های مربوط به اولویت ها به خصوص سرمایه‌گذاری ها گام اول در یک توسعه پایدار و ایجاد همبستگی ملی است.
رئیس خانه صنعت استان یزد هم گفت: در سال گذشته بانکهای خصوصی از 6هزارمیلیارد تومان سرمایه جذب شده تنها 2هزار میلیارد تومان را در یزد هزینه کردند
70 تا 80درصد سپرده جذب شده بانکها در استان سرمایه گذاری شود.
علی اکبر کلانتر افزود: نرخ ارز از سال 90 تاکنون 5 برابر شده و موجب شده هزینه کسب و کار بالا برود.
وی با بیان اینکه هزینه تامین پول با اینکه 18 درصد اعلام شده اما همیشه بیش از 22 درصد بوده افزود: برای اخذ تسهیلات هم باید مالیات بپردازیم چون مجبوریم به اسم تامین مواد اولیه تسهیلات بگیریم که فاکتور نیاز است و مالیات دارد.
کلانتر اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده را نیز مجبوریم خودمان پرداخت کنیم و همه این ها موجب شده تا هزینه تولید را افزایش دهد، بهره های بانکی اجازه رقابت تولیدکننده داخلی را با خارجی نمی دهد و هنوز در مواردی نیز رکود به شدت وجود دارد.
1968/ 6197 خبرنگار: محمود رحمانی** انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.