امام جمعه تفت در این نشست با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: پس از گذشت 39 سال از انقلاب در زمینه های مختلف به ویژه در بهداشت و درمان پیشرفت های خوبی در کشور حاصل شده که لازم است برای نسل های جدید انقلاب تبیین شود.
حجت الاسلام ابوالقاسم غفوری ادامه داد: لازم است در دانشگاه ها و مراکز علمی و درمانی علوم طب اسلامی و طب قرآنی نیز ترویج شود چراکه خداوند متعال دردی را خلق کرده درمان آن را هم آورده است.
وی به ضرورت آموزش عمومی و فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از بیماری ها اشاره کرد و افزود: تفت برخلاف بسیاری از شهرستان ها که صنعتی اند، منطقه گردشگری است و به واسطه مراکز درمانی که دارد می تواند به قطب گردشگری سلامت، درمان و بهداشت تبدیل شود، از مسئولان می خواهیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
حجت الاسلام غفوری تصریح کرد: وجود خیرین در عرصه بهداشت و درمان ظرفیت دیگر تفت است که با استفاده از آنها می توان شاهد رشد مراکز درمانی باشیم.
وی احداث مهمان سرا و نمازخانه یا مسجد در بیمارستان شهید بهشتی تفت را ضروری خواند.
همچنین فرماندار تفت در این نشست اظهار کرد: پس از 39 سال از انقلاب خدمات زیرساختی خوبی در حوزه سلامت و درمان شهرستان انجام شد و در مناطق مختلف آن مراکز بهداشتی از جمله بیمارستان، درمانگاه، پایگاه سلامت، خانه بهداشت یا اورژانش وجود دارد که این امر ستودنی است.
محمود زارع رشکوئیه تأمبن اعتبار تکمیل درمانگاه کهدوئیه، تأمین بودجه برای گازکشی خانه های بهداشت و پزشک مناطق روستایی، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مرکزی، تعیین وضعیت درمانگاه خیریه روستای اسلامیه، تکمیل بیمارستان شهید بهشتی ، تعیین تکلیف دستگاه سی تی اسکن و تأمین نیروی متخصص بیمارستان شهید بهشتی را مهمترین مسائل حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته مجوز MRI برای بیمارستان شهید بهشتی تفت اخذ شد، گفت: در نشستی که با خیرین تفتی تبار در تهران برگزار شد، برخی ها بانی خیر برای خرید این دستگاه شدند،منتظریم، با مساعدت مسئولان استان یزد هرچه سریع تر این امر عملیاتی شود.
همچنین معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه مجموعه عوامل اقتصادی و اجتماعی در حوزه سلامت مؤثرند، گفت: متأسفانه شاخص های سلامت در جامعه وضع مطلوبی ندارد.
دکتر محمدحسن لطفی، بیماری های غیرواگیردار، آسیب های اجتماعی، رسوخ سبک زندگی غربی، افزایش استرس های متعدد در زندگی افراد، بی توجهی به دوران کودکی به ویژه دوسال اول، محرومیت های اجتماعی و استفاده بیش از حد از غذاهای فوری را مهمترین مؤلفه های موثر بر سلامت مردم در استان عنوان کرد.
وی با ضروری خواندن شبکه سازی مردمی برای توانمندسازی افراد برای بهداشت و درمان گفت: طرح تبسم در یکی از محله های شهر یزد در قالب تشکیل مجمع سلامت محله ای ایجاد شد که به موجب آن خود مردم مشکلات بهداشتی و درمانی را طرح و در پی رفع آن اقدام کردند و این طرح به عنوان الگویی در سطح کشور مطرح شده است.
لطفی تصریح کرد: نیاز است تا ما به سمت مجمع های سلامت روستایی و محله ای برویم.
همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان تفت در این نشست به ارائه آماری از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان تفت پرداخت، گفت: 20 درصد جمعیت شهرستان سالمند هستند که نسبت به آمار استان 2 برابر است و معرفی شهرستان به عنوان شهر دوستدار سالمند به این دلیل بود که در این زمینه تدابیر بیشتری اندیشیده شود.
دکتر سید محمدجواد میرجلیلی افزود: این شهرستان 14 مرکز جامع خدمات سلامت، دو بیمارستان، یک مرکز مدیریت حوادث، پنج پایگاه امداد جاده ای، 832 شاغل دولتی در زمینه بهداشت و درمان، 32 پزشک خانواده دارد و میانگین سنی پرسنل آن جوان است.
وی ضریب اشغال بیمارستان های تفت را 75 درصد خواند و ادامه داد: در سال 95 و سال 96 تاکنون به ترتیت 367 و 210 مورد ازدواج به ثبت رسید و در سال 96 تاکنون 25 مورد طلاق رخ داده است.
وی آمار بیکاری در شهرستان تفت را 12.7 درصد عنوان کرد و افزود: در شهرستان 110 مدرسه، پنج واحد دانشگاهی با چهار هزار و 400 دانشجو، 2 حوزه عملیه با 102 طلبه، 302 مسجد و 12 امامزاده وجود دارد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان تفت اظهار کر: شاخص های تغذیه یکی از مشکلات اساسی شهرستان است به گونه ای که 72 درصد خانم ها دچار اضافه وزن هستند و 65 درصد خانم ها و 45 درصد آقایان تحرک فیزیکی لازم را ندارد.
وی با بیان اینکه بیماری واگیر داری در سطح شهرستان گزارش نشد، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات حیوان گزیدگی است که در سال 95، رشد 270 درصدی داشت که عامل اصلی آن سگ های ولگرد در سطح شهر و مناطق روستایی است، برای این معضل تدبیری اساسی اتخاذ شود.
میرجلیلی اضافه کرد: عامل اصلی مرگ و میر در شهرستان تفت بیماری های قلبی و عروقی و در مرحله بعدی بیماری های تنفسی است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان تفت با اشاره به اینکه 181 روستای تفت آب شرب با تانکر تأمین می شود گفت: شاخص دسترسی مردم شهرستان به آب سالم 99.3 درصد است.
وی افزود: آمار اقدام به خودکشی در سال 94 در شهرستان تفت 54 مورد بود که در سال 95 به 27 مورد کاهش یافت.
6197/ 2047/ خبرنگار: محمدحسین فلاح** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.