نهر مسیح خاتم به عنوان تنها رودخانه دائمی استان کویری یزد در جنوبی ترین نقطه استان و در شهرستان خاتم واقع شده که شاهرگ حیاتی منطقه محسوب می شود و از این رو شایعه خشک شدن آن نگرانی هایی را در میان مردم ایجاد کرده بود.
نهر مسیح خاتم، یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری کشور است که سرچشمه و پارک جنگی آن در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر هرات قرار دارد، 140 لیتر آب در ثانیه از آن استخراج سرچشمه و از میان این شهر عبور می کند.
همچنین این نهر هفتمین میراث ارزشمند طبیعی ثبت شده در فهرست آثارملی طبیعی کشور است که عمر آن به دوره اول زمین شناسی، یعنی دوره کواترنزی می رسد.
شایعات خشک شدن شدن این نهر و نگرانی های مردمی موجب شد تا خبرنگار ایرنا به سراغ دو نفر از مسولان ذیربط رفته تا صحت و سقم آن مشخص شود.

*** شایعه خشک شدن نهر مسیح، بی پایه و اساس است
رئیس اداره منابع آب خاتم با اشاره به اینکه دبی آب نهر مسیح بیش از یکصد و 40 لیتر است افزود: تنها رودخانه دائمی استان یزد طی دو سال گذشته تاکنون هیچگونه کاهش دبی نداشته است.
مجید زارع با بیان اینکه البته در 10 سال گذشته میزان آبدهی، کاهش داشته یادآور شد: اما در دو سال گذشته، کاهش دبی نداشته و قرار نیست که خشک شود.
وی خاطرنشان کرد: این شایعات که موجب نگرانی هایی شده هیچکونه پایه و اساسی ندارد و شماری افراد سودجو برای منافع خود این شایعه را درست کرده و به آن دامن زده اند که البته منشاء آن پیگیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: مسیر این رودخانه به این ترتیب است که یک سرشاخه اصلی دارد و در طی مسیری کوتاه و رو به جلو چندین چشمه آب دیگر نیز به آن ملحق می شود.

*** نباید با این شایعات، مانع ورود سرمایه گذار شد
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم هم با اشاره به اینکه برخی از سرمایه گذاران، راغب به ترویج و گسترش طرح هایی در سرچشمه هرات هستند تاکید کرد: نباید با این شایعات بی اساس، مانع از ورود سرمایه گذاران به شهرستان شویم.
محمد یزدانی اظهار داشت: خوشبختانه با جهانی شدن شهر یزد امید داریم تا ورود گردشگران به این شهرستان نیز افزایش یافته و شاهد توسعه بخش گردشگری در خاتم باشیم.
وی گفت: در این راستا نیز تاکنون اقدامات خوبی از جمله ساخت بومگردی ها و همچنین رستوران های سنتی در شهرستان انجام شده است.
خاتم دارای 250 اثر تاریخی و فرهنگی است که حدود 68 اثر ملموس و یک اثر معنوی ثبت ملی شده و چندین اثر ناملموس دیگر واز جمله 'نان تیری' در انتظار ثبت ملیست.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.