معمولا تا قبل از فصل سرما- البته سرماهای سالهای گذشته و یا به قولی عهد قدیم – کمتر خانواده ای به قبض های برق توجه می کنند ولی همین که بخاری ها را می گذارند و شعله ها را زیاد می کنند با رسیدن اولین قبض ، تازه می فهمند چقدر زیادی مصرف کردند و باید هزینه زیادی را برای گرما بپردازند.
اما نکته مورد توجه برخی هزینه ها و بندهای مازاد در قبوض مختلف از جمله قبض گاز است به همین دلیل مروری بر بندهای مختلف یک قبض گاز صادرشده در استان داریم و توضیحی نیز درباره هر کدام همراه با تحلیلی کوتاه خواهیم داشت.
* بهای گاز مصرفی
بهای مصرفی گاز، بنای قبض گاز هر مشترک است و معمولا بیشترین هزینه به آن مربوط می شود.
بهای گاز مصرفی به فصل و نیزمنطقه آب و هوایی هر استان بستگی دارد به گونه ای که هزینه آن در فصل سرد با فصل گرم تغییر دارد و نیز در هر استانی ، شهرها در قالب اقلیم های 5گانه تقسیم می شوند.
ضمن آنکه میزان بهای گاز مصرفی به صورت پلکانی محاسبه می شود یعنی در مصارف پایین تعرفه ها کم است و با افزایش مصرف تعرفه افزایش پیدا می کند.
اما بند بعدی که اعتراضات زیادی را به همراه داشت و با حکم دیوان عدالت اداری – به جای حذف- تنها نامش تغییر کرد آبونمان است.
* آبونمان ( هزینه خدمات مستمر)
این بند در واقع حق اشتراک هر کنتور است و براساس روز های دوره ای که قبض برای آن صادر شده است، محاسبه می شود.
دریافت مبلغی تحت عنوان آبونمان در قبوض گاز، موضوعی بود که در ماه های اخیر، محل مجادله شد که برخی رسانه ها به آن دامن زدند، اما در نهایت با مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر دریافت «هزینه خدمات مستمر از مشترکین گاز طبیعی» به جای آبونمان، پرونده این موضوع بسته شد.
در قبض های جدید گاز ردیف «آبونمان» حذف شده و بجای آن «هزینه خدمات مستمر» درج شده است
مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز می گوید: با تصمیم دولت و شورای اقتصاد، مبلغ آبونمان در قبض‌ها با همان رقم قبلی ثابت باقی مانده که با عنوان هزینه خدمات مستمر از سوی مشترکان باید پرداخت شود.
بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، مصوبه سال 91 ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد محاسبه آبونمان گاز در مرداد ماه 96 با رای هیات عمومی دیوان ابطال شده بود، اما اخذ آبونمان در برخی شهرها توسط شرکت ملی گاز ادامه داشت.
پس از پیگیری های انجام شده و با هدف رفع موانع قانونی اخذ آبونمان، در نشست شورای اقتصاد که در اوایل دی ماه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد، با پیشنهاد اخذ هزینه خدمات مستمر به جای آبونمان از مشترکین گاز طبیعی موافقت شد.
عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت گاز با بیان این که پرداخت آبونمان یک سرویس خدماتی برای سرویس و نگهداری، حفظ، امدادرسانی، مقاوم سازی، پوشش، جلوگیری از خوردگی و ایمنی شبکه گاز در سراسر کشور است، گفت: هزینه خدمات مستمر یا آبونمان در همه بخش‌ های آب، برق و دیگر بخش‌ های خدماتی نیز وجود دارد، بنابراین دوباره در شورای اقتصادی مطرح و تصویب شد که دریافت آبونمان با عنوان «هزینه خدمات مستمر» ادامه داشته باشد.
اما نکته مهم در این بخش این بود که بر اساس حکم دیوان عدالت اداری می بایست از تاریخ ابطال ، مجموع هزینه هایی که بابت آبونمان از مشترکان گرفته شده به آنها برگردانده شود ولی با این مصوبه شورای اقتصاد ، مشخص نشده که تکلیف این بخش از حکم دیوان عدالت اداری چگونه اجرا خواهد شد!.
و اینکه رأی دیوان عدالت بعد از این همه کش و قوس فقط برای تغییر یک نام بود یا بحث دیگری مثل حق و حقوق مشترکان نیز مطرح بود؟.
* بند بعدی بحث بیمه است ؛ یکی از کمترین اعداد مندرج بر قبض گاز هر خانه ای قیمت بیمه است، بیمه انشعاب گاز برای هر واحد مسکونی توسط شرکت ملی گاز ایران و برای تامین مالی و امنیت بیشتر در صورت سوانح اتفاقی، انجام شده است.
* بند بعدی که در قسمت بالای هزینه های هر قبض مشترکان یزدی آمده عوارض و مالیات بر ارزش افزوده است.
محاسبه عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مانند هر کالا یا خدماتی بر اساس مصوب دولت در سال جاری است. 9درصد مجموع گازبها، آبونمان و بیمه برابر مالیات احتسابی در هر دوره قبض است.
* در بخش دیگری از هزینه های قبوض گاز نکاتی همچون مانده هزار ریال و کسر هزار ریال آمده که این بخش در قبوض خدماتی، یکی از موارد ثابتی است که همیشه وجود دارد.
سازمان ها و شرکت های مختلف خدماتی مانند آب، برق و یا گاز برای راحتی در پرداخت مشتریان و نیز آسانی محاسبات مبالغ قبوض هر دوره، درجمع نهایی مبالغ احتسابی قبض مقدار زیر 100تومان را از قبض کسر می کنند. به همین دلیل حداکثر مبلغ بخش کسر هزار ریال، 999ریال خواهد بود.
* اما بند دیگر که در قسمت انتهایی هر قبض مشاهده می شود عوارض گازرسانی است.
در تعریف این بند آمده : توسعه گاز رسانی به مناطق مختلف و بهره مندی گاز حق همه مردم کشور است. بنابر این 10درصد هزینه گازبهای مصرفی هر قبض به عنوان عوارض گازرسانی محاسبه می شود.
این هزینه درصد بسیار کمی از هزینه های انبوه و گران گازرسانی به مناطق جدید و نیاز مند است.
طبق جزء (د) تبصره (2) قانون بودجه سال 94 و ماده 65 قانون الحاق بودجه سال 94 (در خصوص عوارض گازرسانی)، دولت مکلف است در سال جاری، علاوه بر دریافت نرخ گاز، به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی، 10 درصد بهای گاز مصرفی را به عنوان عوارض از مشترکین دریافت و به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند.
به هر حال امیدواریم حالا که سرما رو به گرما گرایش دارد و قصد بارش برف نیز در مخیله آسمان بی ابر کویر نمی گنجد ، نعمت گاز کمتر مورد اسراف قرار گیرد تا پول گاز هم کمتر از جیب مشترکان برای شارژ قبوض هزینه شود و اختلافات به حداقل برسد.
1968/ 6197 از:محمودرضا رحمانی**انتشار:محمدحسین فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.