سید جمال سجادی‏‏ پور، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه ، با بیان اینکه تلاش به سمت کشت محصولات کم آب خواه و بهره وری بالا در دستور کار این سازمان است، افزود: 82 درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی کشت گیاهان « کم آب بر» و مجهز شدن زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین (بارانی و قطره ای) را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب دانست و بیان کرد: در این ارتباط، هفت هزار و 500 هکتار از اراضی پر آبخواه به محصول کم آب بر، تبدیل خواهد شد.
سجادی پور ادامه داد: زعفران ، کنجد ، زیره ، ارزن و گیاهان دارویی از جمله کشت های جایگزین هستند که در مدت 10سال به تدریج جایگزین کشت های گیاهان پرآبخواه نظیر گندم ، سبزی و صیفی ، ذرت و یونجه خواهد شد.
این مسئول تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه، 10هزار و 300 هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین با استفاده از 850 میلیارد ریال سرمایه گذاری به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد، لازم است کشاورزان برای اجرای طرح نوین آبیاری در مزارع تلاش کنند.
این کارشناس ارشد سازمان کشاورزی یزد یادآور شد: برغم محدویت های آبی و تداوم 2 دهه خشکسالی در ابرکوه،این شهرستان یکی از مناطق مهم تولید محصول کشاورزی استان است .
سجادی پور، ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی به عنوان یکی از ضرورت های بخش کشاورزی ابرکوه یادکرد و گفت: مسئولان با مشارکت بهره برداران این بخش برای کوتاه کردن دست دلالان و ایجاد ارزش افزوده بیشتر تلاش کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با اشاره به اینکه مشکل اشتغال باعث مهاجرت از روستاهاست، تصریح کرد: هم اکنون به علت مهاجرت روستاییان ، جمعیت روستایی استان به حدود 15درصد کاهش یافت که این امر سبب حاشیه نشینی در برخی شهرها از جمله در یزد شده است.
بر اساس سرشماری آبان ماه سالگذشته 85درصد از یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت استان یزد در 21شهر زندگی می کنند.
این مسئول با بیان اینکه هم اکنون در ابرکوه کمتر شاهد مهاجرت روستاییان هستیم، تصریح کرد: می توان با معرفی الگوهای کوچک مبتنی بر دانش بنیان، تغییر نوع کشت و شیوه آبیاری، اصلاح نژاد دام ، توسعه کشت گیاهان گلخانه ای و دارویی و بهره مندی از فناوری روز زمینه ماندگاری بیشتر کشاورزان و روستاییان را در روستاها فراهم کرد که این امر یکی از راهکارهای مهم اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به اینکه تلاش به سمت کشت ‌های محصولات کم آبخواه و بهره‌وری بالا در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی در استان ها قرار دارد، افزود: محصولات کم آب بر در استان همچون گیاهان دارویی با 20گونه که با آب شور و شیرین سازگاری دارد، تولید می شود.
به گفته وی همچنین گیاهان گلخانه ای که کم آب بر است، در یکهزار و 420 هکتار اراضی با سه درصد آب مصرفی کشت می شود که از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است.
سجادی پور ادامه داد: از این میزان سطح زیرکشت سالانه 410هزار تن محصول گلخانه‏‏ای تولید و علاوه بر نیاز بازارهای داخلی به روسیه و عراق و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود .
این مسوول با تاکید بر اینکه بازار خیار سبز گلخانه ‏‏ای در استان رونق خاصی دارد، اضافه کرد: متقاضیان می توانند برای اجرای این طرح با دریافت تسهیلات لازم به جهاد کشاوری استان یزد مراجعه کنند.
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 158هزار هکتار است که به علت کمبود آب و خشکسالی، 118هزار هکتار آن به کاشت محصول زراعی و باغی اختصاص دارد.
همچنین 20دیماه جاری سه تن از کارشناسان آب به ایرنا گفته بودند که رجوع به خرد جمعی، لازمه مقابله با بحران آب است.
به گفته آنها به جای اینکه هر فرد برای مقابله با بحران آب نسخه ای بپیچد، باید نخبگان جامعه در کنار وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی و با رجوع به عقل جمعی، چاره ای برای بحران آب اندیشیده کنند.
بر اساس اعلام منابع ذیربط، بارندگی ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه گذشته 34.3 درصد و نسبت به 50 سال اخیر 57 درصد کاهش داشته؛ این روند سالهاست که تکرار و موجب تغییر اقلیم در ایران شده است.
کاهش بارندگی ها از یک طرف و برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی از طرف دیگر، ایران را با کمبود آب روبه رو کرده است.
7540/ 2047/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.