به گزارش ایرنا محمدتقی نظرپور عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در یزد گفت: متوسط میانگین سرانه فضای آموزشی کشور 5.16 متر مربع به ازای هر نفر است که شرایط موجود با استاندارد آن یعنی رقم 8.39 مترمربع، فاصله بیش از سه متر مربعی دارد.
وی اظهار کرد:سرانه فضاهای آموزشی استانهای البرز، سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی ، خراسان رضوی ، تهران ، قم ، گلستان ، گیلان ، خوزستان ، کرمان ، لرستان و خراسان شمالی، پایین تر متوسط کشوری است.
وی گفت:اگر بخواهیم سرانه فضاهای آموزشی تمام استانها به استاندارد برسد با کمبود 250 هزار کلاس درس روبرو هستیم.
نظر پور با بیان اینکه 30 درصد فضاهای آموزشی کشور نیاز به تخریب ، بازسازی و مقاوم سازی دارد تصریح کرد: در حال حاضر 107 هزار مدرسه و 530 هزار کلاس درس با زیربنای 64 میلیون متر مربع جمعیت دانش آموزی کشور را پوشش می دهد.
وی با اشاره به لایحه بودجه سال 97 سازمان نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: در بند ت ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت متعهد به تامین اعتبار معادل کمک های خیرین مدرسه است.
وی تصریح کرد: خیرین در سالجاری در ساخت مدارس 700 میلیارد تومان کمک کردند که طبق قانون باید به همین میزان در لایجه بودجه برای ردیف تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام خیرین تخصیص یابد اما متاسفانه 35 درصد کاهش یافته است.
این مسوول با اشاره به آغاز طرح مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس از سال 85 در کشور گفت: در این طرح باید 132 هزار کلاس تخریب و بازسازی می شد اما با گذشت 10 سال فقط 50 درصد آن عملی شده و از این رو به دلیل کمبود اعتبار متاسفانه دانش آموزان ما زیر سقف هایی درس می خوانند که ایمنی لازم را ندارد.
نظر پور ادامه داد: همچنین با گذشت 10 سال از طرح مقاوم سازی که باید 96 هزار کلاس درس مقاوم سازی می شد فقط 24 درصد آن محقق شد.
وی با اشاره به آغاز طرح استاندارد سازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال 90گفت: از 281 هزار کلاس، هنوز 83 هزار کلاس درس نیازمند به روز رسانی این سیستم است که برای آن نزدیک به 747 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به وجود 800 سالن وزرشی نیمه تمام با پیشرفت فیریکی 30 درصد گفت: برای تکمیل این تعداد سالن به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
وی با بیان اینکه برای تکمیل 250 استخر نیمه تمام به 400میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: اتمام تمام طرح های اموزشی نیازمند اعتبار لازم هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در مهرماه سال جاری، حدود پنج هزار و 400 کلاس درس در کشور به بهره برداری رسید که 50 درصد آن با مشارکت خیرین بود.
وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 1392 نزدیک به 20 درصد فضای آموزشی توسط خیران ساخته شده بود که این میزان در سال های 1392 تا 1395 نزدیک به 38 درصد رشد کرد و در سال جاری نیز به حدود 50 درصد افزایش یافته است که این نشان از اعتماد خیرین به دولت تدبیر و امید است.
وی بیشترین مشارکت خیرین را در ساخت فضاهای جدید یا تخریب و نوسازی فضاهای قدیمی بیان و تعداد خیرین مدرسه ساز در کشور را 28 هزار و 162 نفر اعلام کرد و افزود: 68 خیرین مدرسه ساز مرد هستند.
وی با بیان اینکه بر اثر زلزله اخیر در استان کرمانشاه، 415 کلاس درس در قالب 78 مدرسه تخریب شد افزود: این مدارس در فهرست مدارس نیازمند تخریب و نوسازی قرار داشتند که به دلیل نبود اعتبار بازسازی آنها انجام نشده بود.
وی تصریح کرد: باید مشارکت های خیرین در امر مدرسه سازی در کشور افزایش یابد تا نیازهای آموزشی در کمترین زمان به نتیجه برسد.
وی فضاهای آموزشی استان یزد را به لحاظ معماری خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه استان یزد به لحاظ سرانه فضاهای آموزشی از استاندار کشوری هم بالاتر است و نمود آن موفقیت های دانش آموزان یزدی در زمینه های مختلف می باشد که مرهون همین فضای مناسب آموزشی است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار کرد: اما براساس آمار 198 کلاس درس نیاز به بازسازی و دو هزار و 663 کلاس درس در این استان بایدمقاوم سازی شود.
در استان یزد نزدیک به 240 هزار دانش آموز مشغول به تحصیل می باشند و 35 مدرسه این خطه نیاز به بازسازی ، تخریب و مقاوم سازی دارد.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: محمدحسبن فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.